Hallo,
Ik wil een trapondersteunende electrische fiets aanschaffen (Batavus, Sparta)
Nu moet ik er een Kidcar met peuter aan vast koppelen.
Kan iemand mij vertellen wat het letterlijke verschil is tussen de twee krachtenmetingen?
De dealer raad mij 360Wh aan. Maar is dat echt nodig?
Of kan het een tandje minder (260Wh of 240Wh)?
Advies, meningen worden zeer gewaardeerd.
Mvg Moedervan2
Ik denk dat TS bedoeld:
Met de aanhanger belast ik de motor meer. Mag/kan dit?
Wanneer de 360 kWh kit ook een motor bevat die meer vermogen kan leveren, zit je goed. Kijk daar dus naar ipv. alleen naar de accu capaciteit.
Bionx levert kits met diverse motor vermogens.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Volgens de website van Batavus heeft het aantal Watt uur hoofdzakelijk betrekking op de actieradius.
Dus hoe hoger het aantal Wh hoe verder je ermee kan komen.
Met de kidcar erachter kan een hoger vermogen interesant zijn tenzij je de fiets alleen gaat gebruiken voor stads ritjes.
Dan kan je hem net zo vaak laden als je wilt.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
@drieske: op zich leuk, maar je wilt niet gepakt worden met een elektrische fiets die veel te hard gaat en teveel vermogen levert. Je rijdt dan op een brommer zonder typegoedkeuring, verzekering, helm, etc. Als je brokken maakt, ben je ook niet beschermd als fietser, en aangezien je geen geldige verzekering hebt, mag je zelf dokken.
Overigens lijkt het vermogen helemaal niet zo interessant, want dat doen die Bionx motor ook alleen bij hoge snelheden, terwijl het piek koppel juist afneemt. Om die hoge snelheid mogelijk te maken moeten de tegen-EMK, en daarmee het piek koppel en het rendement op lage snelheid omlaag. Je geeft dus precies op wat je nodig hebt, piek koppel om vanuit stilstand vlot op snelheid te komen en rendement, en krijgt daar iets voor terug wat je helemaal niet nodig hebt; een maximale snelheid die je met een Kidcar toch nooit gaat halen.
Op 14 mei 2011 07:55:55 schreef drieske:
[...]Wanneer de 360 kWh kit ook een motor bevat die meer vermogen kan leveren, zit je goed.
[...]
dat zou ik wel denken ja..
knappe fiets die bij 360 kWh niet de geest geeft door het gewicht (of je hebt net het probleem van energie opslag opgelost, mag ik dan even een patentje aanvragen en je compagnon worden???)
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
@HmH: Dat zal wel een zwaar aanhangertje zijn...
@Sparky: Die dingen zijn allemaal begrensd op 25km/u
Het hangt er nogal van af hoe hoog je die trapondersteuning zet.
Ter vergelijk: Een wielrenner (nouja, ik dus) trapt vaak iets van 150-300W als het om langere afstanden gaat.
De energie in de accu, 360Wh, is 50 procent meer dan 240Wh. Dat betekent dat je 50% verder komt.
Als je nu zo'n aanhanger achter je fiets gaat hangen is het energieverbruik hoger (je moet immers normaal ook harder trappen), dus zal de accu sneller leeg zijn dan normaal.
Kijk naar de afstand die je af kunt leggen met een 240Wh accu. Is dat veeeeel meer dan je normaal rijdt dan zal een 240Wh voldoende zijn. Zo niet dan kan je fietsenmaker best gelijk hebben. Wat is het prijsverschil?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Pas op met het vergelijken van de opgegeven actieradius van die fietsen; veel fabrikanten geven die op bij een ondersteuning die niet of nauwelijks voelbaar is, dus daar heb je geen donder aan. Ook de capaciteit wil nog wel eens in "marketing watts" uitgedrukt worden; de bruikbare capaciteit kan nog wel eens iets lager uitvallen, danwel omdat de capaciteit in Ah optimistisch wordt ingeschat, danwel omdat er met een hogere spanning wordt gerekend dan er onder belasting beschikbaar is. In beide gevallen haal je er gewoon minder nuttige energie uit dan de fabrikant opgeeft.
@TS: wat voor afstanden verwacht je te gaan afleggen?
@Zweetvoetje: die setjes van Bionix, waar drieske naar refereert, kun je ook in 350W en 500W configuraties krijgen, die niet begrenst zijn op 25km/h
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeet ook de verloren leeftijdswatts niet , elk jaar weer minder door veelal weinig gebruik in de winter en een oplader van middelmatige kwaliteit .....