Hallo

ik zit met een vraagje over een som. het is geen school vraag maar leek me hier het beste passen. ik zou graag het vermogen willen berekenen voor een asm motor die een wagentje aandrijft

de volgende gegevens zijn bekend

diameter wiel: 420 mm
massa voertuig: 14000 kg
bijkomend traagheidsmoment: 0 kgm²
hellingshoek: β 0 °
specifieke rijweerstand: 234 N/t
gewenste snelheid =0,5 m/s

Nu dacht ik zelf dat ik dit het beste zo kon berekenen:
14000X9,8=137200 Newton
dit vermenigvuldigen met de radius van het wiel dus:
137200x0,21=28812 Nm
en nu maal het toerental in radialen
28812x2,37=68284.44 Watt

Na mijn mening is dit een beetje veel?! weet iemand wat ik verkeerd doe. mijn gevoel zecht dat ik rond de 4 a 5 Kw moet uitkomen

In je berekeningen vind ik niks terug van een hellingshoek. Een wagen die hellingafwaarts rijdt heeft minder motorvermogen nodig dan een wagen die hellingopwaarts rijdt. Ook vind ik niks terug van de specifieke rijweerstand. Vermogen is kracht maal snelheid (vectorieel).

De hellingshoek is hier nul, waarschijnlijk is het gegeven daarom weggelaten.
Netter was geweest als het even in de beantwoording was genoemd, zo van 'bla bla, maal sinus hellingshoek, is nul..".

Volgens mij is de diameter van het wiel overbodig.
Wat betekent 234N/t? Als het is wat ik denk dat het is, kom ik uit op, hm, laten we zeggen "tussen de 1 en 2 kW".

sorry, had het zelf even fout,

weet het terug, je berekent nu eig om geheel de wagen op te heffen aan de band dus eig om recht omhoog te rijden,

gezien uw traagheid van 0 zal er dus enkel de rolweerstand moeten worden overwonnen welke ik niet kan berekenen met uw gegeven eenheid lijkt me?

[Bericht gewijzigd door jokohoko op (34%)]

Volgens mij is de rolweerstand gegeven: 234N per ton gewicht van het voertuig.

Het ding weegt 14 ton, dus ik kom op 3276N rolweerstand. (als je het voertuig belast met een extra ton lading, dan zal toch de rolweerstand ook toenemen? Dat klopt wel).

Het vermogen is kracht maal snelheid. Super simpel.

Bonus vraag: Als je de motor overdimensioneert en er 1 van 2kW kiest. Hoe lang duurt het voordat de snelheid van 0.5m/s bereikt wordt?

Hallo al vast bedankt voor jullie reacties.

de hellings hoek is inderdaad nul. en de rolweerstand 234 Newton per ton. Maar hoe kommen jullie dan op 1 a 2 Kw vermogen( Frederick E. Terman ) waar gaat het verkeer in mijn formule?

in de 14000 Kg zit de last al opgenomen. de wagen zal dus nooit zwaarder worden als de 14000 KG

[Bericht gewijzigd door andy larking op (18%)]

Op 19 mei 2011 23:40:16 schreef Frederick E. Terman:
De hellingshoek is hier nul, waarschijnlijk is het gegeven daarom weggelaten.
Netter was geweest als het even in de beantwoording was genoemd, zo van 'bla bla, maal sinus hellingshoek, is nul..".

Volgens mij is de diameter van het wiel overbodig.
Wat betekent 234N/t? Als het is wat ik denk dat het is, kom ik uit op, hm, laten we zeggen "tussen de 1 en 2 kW".

Tussen de 1 a 2 lijkt mijn eerder het geval.

waar ga ik de fout in?

14000Kg = 137200 Newton
14x 234Newton =3276 Newton

Totaal aantal Newtons= 140476 Newton

Hoe nu verder

Vermogen is snelheid in een bepaalde richting (hier: horizontaal), maal kracht in die richting.
Het gewicht van de kar (m × g) is op zich zelf niet belangrijk, want de aantrekkingskracht van de aarde is naar beneden, en niet in de rijrichting.
Welke kracht is wèl belangrijk? Hoe bereken je die? (staat ergens hierboven al)

Oh, ik zie dat de vraag niet meer in Schoolvragen staat. Toch is het het leukst als je de vraag nu zelf beantwoordt, je bent er bijna.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (21%)]

Op 20 mei 2011 09:55:01 schreef Frederick E. Terman:
Vermogen is snelheid in een bepaalde richting (hier: horizontaal), maal kracht in die richting.
Het gewicht van de kar (m × g) is op zich zelf niet belangrijk, want de aantrekkingskracht van de aarde is naar beneden, en niet in de rijrichting.
Welke kracht is wèl belangrijk? Hoe bereken je die? (staat ergens hierboven al)

Oh, ik zie dat de vraag niet meer in Schoolvragen staat. Toch is het het leukst als je de vraag nu zelf beantwoordt, je bent er bijna.

als ik het goed begrijp neem ik de weerstand per ton 234x14 =3276
Maal de versnelling van 0,5 M per seconde =1638 Kw

Omdat de motor meestal geen rendement heeft van 100 %
kan ik dit het beste met een gemiddeld rendement van 0,85 nemen.
dus vermenigvuldigen met 1,15 = 1,8 Kw

???

Op 20 mei 2011 11:25:21 schreef andy larking:
Maal de versnelling van 0,5 M per seconde =1638 Kw

Arghhh!!!!
Daar staan drie fouten (of vier, als je streng telt). Maar de ergste is wel het woord 'versnelling'.
Het is snelheid.
De vermenigvuldiging klopt verder volgens mij.
Met het rendement van de motor had ik inderdaad nog geen rekening gehouden. :+

kan ik dit het beste met een gemiddeld rendement van 0,85 nemen.
dus vermenigvuldigen met 1,15

Dus met een rendement van 0,01 (1%) hoef je maar met 1,99 te vermenigvuldigen? ;)

Op 20 mei 2011 12:16:31 schreef Frederick E. Terman:
[...]Arghhh!!!!
Daar staan drie fouten (of vier, als je streng telt). Maar de ergste is wel het woord 'versnelling'.
Het is snelheid.
De vermenigvuldiging klopt verder volgens mij.
Met het rendement van de motor had ik inderdaad nog geen rekening gehouden. :+

[...]Dus met een rendement van 0,01 (1%) hoef je maar met 1,99 te vermenigvuldigen? ;)

Ja je hebt helemaal gelijk. komt door de haast doe dit effe tussen het werk door:)

Nee met 1,01 dan heb je een procent extra;)