Beste forum-leden.

Ik ben met een vrien van plan om een bierkrat radio te maken.
We hebben best wel wat ervaring met techniek maar niet erg van geluid.
Daarom vragen wij het volgende:

1) Is een versterker echt nodig?? we gebruiken 2x 75watt speakers

2) Wat voor accu kunnen wij het beste gebuiken??

3) Heeft iemand misschien een goede overzichtelijke tekening van hoe het elektronisch circuit in elkaar zit???????

bvd Sjoerd en Thom

zoek even op kratradio , dan zul je een 10345 topics tegenkomen waar het hoe en wat uitgelegd wordt. dit topic komt vrijwel wekelijks terug anders.....

daarom juist en ik kan nergens een vatsoenlijke tekening vinden!! anders had ik de vraag niet gestelt. :)

Beter zoeken... Alle vragen zijn met de zoekfunctie te beantwoorden.

En lees de FAQ even, beroerde titel.

1) wanneer je een autoradio gebruikt mogelijk niet, omdat daar al 1 in zit. Wil je nog meer vermogen dan een autoradio normaal kan geven, zal je inderdaad een extra versterker moeten gebruiken. Standaard autoradio heeft 35watt uitgangen volgensmij en kan genoeg volume produceren.

2) bij een autoradio een van 12 volt. Autoaccu is mogelijk, houd er wel rekening mee dat die rechtop moeten blijven.. en heb je wel een accu nodig? geen 220 bij de hand? vermogen van accu hangt af van hoelang je er mee zonder 220volt wilt kunnen. Bij gebruik van een gewone versterker/radio zal je er dan ook nog een omvormer tussen moeten zetten.

3) lader>accu>radio>speakers

Hier een plaatje:
http://www.kratradio-ta2024-versterker.nl/info/Aansluitschema%20TA2024.jpg
Maar wat wil je gebruiken? Een autoradio heeft vaak al een aardige versterker zodat het zonder extra versterker kan maar voor bijv. een ipod, laptop enz. heb je wel weer een extra versterker nodig zoals eentje met een TA2020 of TA2024.

het gemakkelijkste is een autoradio nemen met bijpassende speakers (autokerkhof) met een accu.
dit in het krat inbouwen en klaar :)

voor de gevorderden: zorg dat je de accu van buiten kunt opladen via een connector waar je een accu lader op kunt aansluiten.

of nog beter: een acculader inbouwen.

Hey,

ik heb er vorige week nog éentje afgewerkt.
dit is het resultaat :

http://www.youtube.com/watch?v=mSvsBdcRnzU

hij werkt zowel op een transfo van 12V DC en op een loodgelaccu van 12 V 7Ah,met lader ingebouwd!

geluidskwaliteit is super en gaat hard genoeg (vind ik :D )

ik geef toe,de kabeltjes zijn wat slordig,maar zo heb ik ze graag ;p

als versterkers heb ik 2 mono versterkertjes van 7 Watt (Velleman kits) gekocht.kosten iets van een 12 euro per stuk.. ik weet dat het duur is maar naar geld wou ik even niet kijken :p

de lampen zijn CCFL caselights van Sharkoon,khad deze nog in mijn PC behuizing zitten.deze kan je meestal weel kopen in computerspeciaalzaken en werken op 12 V DC (de lampen zelf werken wel op 12V AC maar er zit zo goed als altijd een simpel wisselstroomomvormertje bij dat op dezelfde spanning werkt.

moest je nog vragen hebben,stel ze gerust :p

Bij mij staat er ook nog iets van een kratradio in de planning. daarvoor was ik al een tijdje op zoek naar een mp3-module met titelweergave waar je een USB stick in kan prikken.

Nu heb ik er een besteld bij Dealextreme. Als je geen autoradio in wilt bouwen, maar wel mp3 en radio wilt kunnen luisteren is die module misschien wel een optie.

die ccfl's werken waarschijnlijk wel op wat meer als 12v.

die wisselstroomomvormer zal wel een step up voeding zijn.
voor zover ik weet moet ccfl ook gewoon ontstoken worden met een hoge spanning

SPAM

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op (100%)]

@stroom100, ik verwacht dat sjoerd na 1,5 jaar zijn radio wel af heeft / zijn poging gestaakt heeft ;)

Op 25 oktober 2012 20:26:18 schreef DK:
@stroom100, ik verwacht dat sjoerd na 1,5 jaar zijn radio wel af heeft / zijn poging gestaakt heeft ;)

dacht ik ook wel hoor maar voor de zekerheid

Lijkt anders verdacht veel op spammen.