Ik wil graag een mini koelkast gaan maken, ongeveer op schoenendoos formaat.
De ombouw is voor mij duidelijk, alleen heb ik een probleempje hoe het geheel te koelen. Ik wil het namelijk op een 9V batterij aansluiten.
Ik moet het koelkastje mee kunnen nemen in een vliegtuig, dus gas is geen optie en het is voor dit formaat niet ideaal.
Ik heb een beetje rond gekeken en ik kom eigenlijk alleen maar uit op een Peltier element.
Heeft iemand wellicht een beter idee?
Gaat niet lukken, zoek maar eens op peltier koelkast op dit forum.
Verder is de capaciteit van een 9v blokje misschien 300mAh ofzo. Ga maar eens na hoeveel energie je nodig hebt om de schoenendoos koel te houden...
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Je kunt je al afvragen of je zo'n constructie mee krijgt een vliegtuig in.
Misschien iets bedenken met zeer goede isolatie zodat hetgeen je wilt koelen (donor handeltje?) lang koel blijft?
Makkelijkste is een koel element uit de vriezer van een koelbox er bij te doen, voor een uur of 12 een gekoeld drankje!
Ga dan wel even na hoeveel accucapaciteit je daarvoor moet hebben 
edit: whoops, verkeerd gelezen 
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (24%)]
pipsie
Probeert veel + Denkt vaak + Weet weinig = Leert iets
een zeer goed isolerende doos.
Met zo een element die je kan koelen in de diepvries.
Gaat ook een tijdje mee.
Je moet natuurlijk wel een diepvries hebben om het element op voorhand te koelen.
roadrunner84
Meep! Meep!
Moet lukken, er zijn kant en klare mini koelkastjes te koop die op USB werken op sites als thinkgeek.com etc.
deze bijvoorbeeld
[Bericht gewijzigd door roadrunner84 op (28%)]
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
En daarom zou het moeten lukken?
A) Die dingen werken ook voor geen meter, hoogstens om het ietwat koel te houden als het al koud was
B) Dat is nog steeds geen 9V-blokje waar het op draait
pipsie
Probeert veel + Denkt vaak + Weet weinig = Leert iets
De TS spreekt over een schoenendoos formaat.
En ik weet niet hoe groot de schoenendozen in Nederland zijn 
Maar hier in België kan er wel meer dan 1 colablikje in 
roadrunner84
Meep! Meep!
De grootte van de doos maakt niet uit, de thermische lek maakt uit. Dat ding van thinkgeek lijkt niet erg goed geïsoleerd, dus meot je het wel iets beter kunnen krijgen op schoenendoosformaat. En 5V<9V, dus met een eenvoudige buckconverter kan je heel goed naar die 5V toe.
Je hebt wel een punt dat de prestaties niet je-van-het zullen zijn, en dat je ook goed moet rekenen dat de warmte die uit je koelkast getrokken wordt ergens anders weer kwijtgeraakt moet worden, bij voorkeur met een ventilator (die niet zoveel herrie hieft te maken hoor).
En mocht een enkele 9V batterij te weinig vermogen of energie leveren, gebruik er dan een paar.
Op 31 mei 2011 09:28:15 schreef roadrunner84:
Moet lukken, er zijn kant en klare mini koelkastjes te koop die op USB werken op sites als thinkgeek.com etc.
deze bijvoorbeeld
Ja, ja ....
Citaat behorende bij het product:
The LED Beverage Cooler is retro styled and has a small blue LED inside. The LED helps your drink stay cool by tricking it to think the air inside the cooler is from the Arctic, because everyone knows that blue lights make you feel cold. So add a little style to your desk and keep your drink cold at the same time. Chill, dude.
Werkt alleen voor Geeks blijkbaar...

Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 31 mei 2011 09:59:38 schreef roadrunner84:
En mocht een enkele 9V batterij te weinig vermogen of energie leveren, gebruik er dan een paar.
Kijk, als de specs op een aantal punten aangepast mogen worden dan kom je er uiteindelijk misschien wel (net). Maar de energie in een 9V blokje is gewoon niet genoeg, en daarbij hebben die home-made peltier projectjes meermaals laten zien onbruikbaar te zijn voor dit soort dingen. Ook met een dikke accu.
roadrunner84
Meep! Meep!
RD12ft: dat heet humor, naast een coole blauwe LED zit er ook daadwerkelijk koeling in (zij het niet zo'n hele goeie).