Beste lezers,

Onlangs is van 1 van 2 rolluiken een buismotor vervangen. Nadien lopen de motoren niet meer gelijk, hiermee bedoel ik dat de motoren niet gelijk starten.

De motoren worden bediend door een 3 standen schakelaar, nul, op en neer.

Wanneer de de oude motor zijn eind heeft bereikt start de nieuwe motor.

Ik hoop dat het verhaal duidelijk is zo, kan iemand mij vertellen hoe dit verholpen kan worden?

Was het voor die tijd wel goed??
Ik denk dat de nieuwe motor wordt bediend door het eindkontakt in de oude motor.
Hoe je het verhelpen kan, kan ik je hier vandaan niet maar zo zeggen.
Maar....
je mag NOOIT 2 van deze buismotoren parallel op 1 schakelaar aansluiten. Altijd relais gebruiken.
Doe je dit niet, dan sneuvelt onherroepelijk een van de moteren

Het was voor de tijd wel goed.

Eerlijk gezegd heb ik de motor niet geplaatst, en wel een "zonwering bedrijf". deze zegt nu na 2 motoren geprobeerd te hebben dat er een 2e schakelaar geplaatst moet worden en dus beide motoren apart geschakeld. Ik heb het vertrouwen in de monteurs van het bedrijf een beetje verloren..

Ik vind een 2e schakelaar geen mooie en praktische oplossing, een relais kastje boven het plafond is wel een optie. Ik ben alleen benieuwd hoe het mogelijk is dat het hiervoor wel goed heeft gewerkt.

Ik ben ook benieuwd hoe ik de 2 motoren dan apart moet schakelen dmv 2 relais.

Het is inderdaad of 2 schakelaars of een relais ertussen, anders gaan je motoren wederom stuk.

Ik ben alleen benieuwd hoe het mogelijk is dat het hiervoor wel goed heeft gewerkt.

Hoe is de ene motor dan kapot gegaan??

Hoe de andere kapot is gegaan weet ik niet helemaal zeker. Hij was oud en versleten, net als de rest van het rolluik was..

voor het vervangen van de motor werkte het wel goed. bij een ander raam hebben we dezelfde opbouw, 2 motoren 1 schakelaar. dit werkt al heel wat jaren goed!

Ik zou de zonweringboer er bij halen en laten zien dat het wel kan werken met 2 motoren. Voor sprookjes ben je denk al te oud :)

Natuurlijk kun je 2 motoren parallel op 1 schakelaar aansluiten.
Soms verbaas je je dat het nog zo lang goed kan gaan.
Maar vroeger of later brand er een eindschakelaar door, en blijft de andere motor doorlopen.

Hu waarom mag je geen 2 motoren op de zelfde schakelaar aansluiten ?? Elke motor heeft toch zijn eigen eindschakelaar ?

[Bericht gewijzigd door AC/DrieC op (22%)]

Omdat je gaat terug voeden via de andere schakeldraad = problemen.

Idd nu is het duidelijk, ik kan volgen :) bedankt !

Edit: nog niet helemaal. Hangt toch af van de grootte van C2 ? Het kan toch goed zijn dat deze niet doorlaat bij een frequentie van 50Hz of is dit niet wat je bedoeld ? En als motor 1 een spanning krijgt via C2 krijgt motor 2 toch ook die spanning op zijn 2de spoel via C2 ?

[Bericht gewijzigd door AC/DrieC op (19%)]

pas nog zo'n geval op de werkbank gehad, de ene kant op werkte het ding wel , maar de andere kant op ging met rook gepaard. dit was een model met electronica aan boord en liep met 1x drukken vanzelf tot het eindpunt door . helaas werkt dat niet als er een triac uitknalt ...

en ook al eens gehad dat een tuinman een riek had laten staan onder het rolluik en zo de boel in de soep liep , blijven onbegrensde dingen als ze vastlopen.....

aan ts , je kunt bij een inbouwschakelaar die in een diepe inbouwdoos zit ook wel 2 losse relais kwijt voor het 2e rolluik te sturen .

[Bericht gewijzigd door testman op (14%)]

Er moet aan de bedieningschakelaar aan zowel voor op als neer een relais gebruiken met elk twee maak kontakten.
Dus iedere motor krijgt een op en een neer relais kontakt zoals dit voorbeeld
Bediening schakelaar kan één relais bedienen
http://uploadarchief.net/files/download/zonwering2.jpg
MVG Gerard.;)

De vier linkse maakcontacten (ik neem aan van 2 relais) geven toch meteen kortsluiting?

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op (14%)]

Je kan natuurlijk ook gewoon een dubbelpolige schakelaar nemen. Dan is er geen verbinding tussen S2 en S4, die verbinding is het enige probleem.

Op 4 juni 2011 01:52:26 schreef NordRack2:
De vier linkse maakcontacten (ik neem aan van 2 relais) geven toch meteen kortsluiting?

Welke vier linkse maakcontacten?? Er komt één van de twee relais op, en geen twéé relais.

MVG Gerard.;)

Er mist een derde draadje aan die motortjes..

[Bericht gewijzigd door mvdk op (77%)]

Hai,

Vroeger (denk zo'n jaar of 20 geleden waren er wel buismotoren
die parallel geschakeld konden worden, deze werden gebruikt in
rolgordijnen in oa supermarkten. Ergens zat een schakelaar en
hiermee gingen alle isolatie gordijnen van de koelingen open of dicht.

Een interessant stukje over parallel schakelen van motoren, zie
deze link: http://nieuw.schellekens.com/wp-content/uploads/Voorkom-Parallel-Aansl…

Op 4 juni 2011 11:24:35 schreef mvdk:
Er mist een derde draadje aan die motortjes..

Was er wel alleen een beetje ongelukkig getekend, maar is aangepast. Zie 4 stappen terug.

MVG Gerard.;)

Bij deze een aanvullend schema voor twee buismotoren
http://www.uploadarchief.net/files/download/zonwering3b.jpg
Eventueel uit te breiden door meerdere tweepolig wissel relais erbij te plaatsen.
Bron schakeling "Somfy".

MVG Gerard.;)

Waarom buismotoren niet parallel geschakeld mogen worden in bijlage

Dit is wel een heel oud topic, die motoren zijn na 15 jaar al weer bijna aan vervanging to intussen :)

Maar het niet parallel mogen schakelen blijft interessant.

Want ook al gebruik je netjes een relais, dan zijn tijds bediening toch óók beide motoren tegelijk aan de fase verbonden? OK, de 'terugloopstroom' moet dan door twee relaiscontacten, maar die maken op dat moment contact.

En wat als ik mijn enkele gordijn bedien als toevallig de buren (op dezelfde fase) dat ook doen (beiden op een timer bijv.)? :)

Het probleem is dat de meeste buismotoren omschakelen op het eindcontact.
Is de ene net eerder dan de andere gaat die weer de andere kant op en het blij]ft pendelen.
Met een relais er tussen zijn de op / neer contacten niet verbonden van de motoren onderling, daar zit het probleem.
Ik heb ruim 25 jaar geleden 3 schermen laten installeren op balkon ( lang balkon),
De leverancier had we wel een kast voor om ze te koppelen.
Ik heb 2 x 4 polig relais gebruikt en die zitten er nog steeds.
De zonne en wind automaat zelf gemaakt met wat onderdelen van een groot systeem van Somfy, die stuurt het aan.