Hallo allemaal,
Weet iemand hier waar ik info kan vinden over het testen en modelleren van de levensduur van BLDC motoren?
mvg.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (16%)]
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
je gaat meer info moeten geven... er zijn teveel types bldc motoren
degene waar ik mee werken hebben een levensduur van 10 jaar bij 15000 toeren en dat 24/7 ... maar dat zijn bldc in enterprise drives.
Is geen standaard type, daarom moet ook de levensduur worden onderzocht.
Ik kan i.v.m. confidentialiteit geen info over gedetaileerde specs geven.
Ik ben meer geintereseerd in factoren die van invloed zijn, dat kan ik zelf dan wel weer linken aan de specs.
Voorbeelden:
-Ik weet dat de lagers aan slijtage onderhevig zijn
Hoe onderzoek ik de slijtage hiervan?
-De laklaag die als isolatie dient onder spoelen wordt minder slijt door invloed van temperatuur? Hoe bepaal ik hiervan de levensduur?
De voorbeelden kan ik wel iets voor verzinnen qua test. De vraag is of er meer factoren zijn bij BLDC motoren die invloed hebben op de levensduur. (anders dan belasting en toerental e.d.).
m.v.g.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
laten draaien onder last.
zo doen de fabrikanten het ook.
het zwakste punt van een BLDC zijn de lagers. De rest is onverslijtbaar.
De fabrikant van de lak zal opgeven wat de maximum werktemperatuur is.
dan is het kwestie van er voor te zorgen dat die motor nooit warmer draait.
en de lagers .. als er van fluid bearings of air bearings wordt gebruik gemaakt is het belangrijk dat die gebruikt worden op het juiste toerental. opnieuw: contacteer fabrikant...
voor lager info: SKF of FAG contacteren. Is alleen geen electronica onderwerp meer.
Door het draaien van het anker (met vaste magneten) induceer je volgens mij ook nog eens eddy currents in de lagers. Dat is ook niet goed voor de lagers. Is maar een kleine invloed, maar je bent wschl op zoek naar alles wat maar invloed kan hebben
Verder sluit ik me aan bij het voorgaande
Fripster
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Als je niet wilt vertellen over wat voor soort motoren het gaat, kunnen we er ook niet veel zinnigs over zeggen.
Toch typisch, mensen die niet eens willen vertellen wat voor soort motor het is, en in welke toepassing (alsof dat de moeite van het geheimhouden waard is, het is niet bepaald gedetailleerde informatie), maar toch hier komen voor gratis advies! Wat kan de moeite waard zijn om geheim te houden, maar niet de moeite waard om iemand met enige vorm van verstand van zaken te betalen voor goed advies?!?
De lagers zijn natuurlijk het meest voor de hand liggend als slijtagegevoelige delen, maar zeker niet de enige. Er kan van alles stuk gaan door mechanische trillingen (dynamische belasting, imbalans, etc), en thermische cycles.
Als het echt belangrijk is, zou ik contact opnemen met een fabrikant van goede en geschikte motoren; Maxon of zo.
Hallo SparkyGSX,
Het gaat er niet om of het de moeite is om geheim te houden. Dat staat nu eenmaal in mijn contract en daar heb ik me dus aan te houden. Deze motor word voor ons ontwikkeld door ervaren engineers en bedrijven. We kunnen namelijk geen gebruik maken van een standaard motor, dat heb je weleens bij productontwikkeling.
Wij geven echter aan onze klanten een garantie van een bepaalde levensduur. Dat moeten we ook kunnen onderbouwen (voor ISO e.d.), vandaar dat we opzoek zijn naar factoren van slijtage en test methodes hiervoor. Tuurlijk kunnen we bij onze fabrikant e.a. navragen, maar wij willen graag bewijs zien/zelf verifieren dat wat de fabrikant zegt ook klopt en op de juiste principes gebaseerd is. Bovendien gaat het niet om 1 motor, maar wellicht ook toekomstige motoren.
Onze fabrikant test de motor bv. op corrosie van de magneten doormiddel van een HAST test (versnelde levensduur test). Ook worden de lagers berekend op levensduur. De spoelen worden op isolatie gemeten.
Ik ben daarom opzoek naar generieke 'failure modes' zoals dat dan mooi heet, voor dit soort motoren.
In ieder geval bedankt voor de tips allemaal! Ik ga weer verder zoeken.
mvg.
free_electron
Silicon Member
ah , nu komen we ergens.
failure modes van bldc motoren
- vastgelopen lagers
- 1 spoel doorgebrand
- 1 spoel kortgesloten ( komt meer voor dan je denkt, en meer dan een 'open' spoel. het probleem is tijdens assemblage van de motor. als er een paar winding kort liggen gaat die spoel sneller opwarmen met degradatie van de lak tot gevolg. -> nog meer kortsluiting en de boel loopt weg.. 'open' spoelen is meestal door een aanstuurprobleem en dus geen fout van de motor)
verder van de rest kan er niet veel aan kapot.
het is een magneet die vastgemaat is aan een lager.
de magneet draait rond 3 spoelen.
er kan dus niet veel defect gaan.
hermetische motoren ?
wat voor lagers ? sleeve ? ball ? fluid ? air ?
het is bij de keuze voor fluid of air belangrijk dat je ene goede controller hebt en dat je daar niet continue start-stop mee zit te doen en dat je zo snel mogelijk tot het werkpunt komt waarop de bearing zijn werk kan doen.
fluid en air bearings hebben een minimum toerental nodig om te werken. dat soort lagers is dus niet geschikt voor start-stop toestanden. Bovendien zijn ze ook directie gevoelig ! het kan zijn dat, indien je een motor met fluid of air bearaing, achteruit laat draaien je de lager vernielt !
de 'spin' in de bearing is gemaakt voor 1 richting bij sommige van die dingen.
je moet dus eerst goed je toepassing analyseren.
ook de controller is belangrijk. een bldc goed sturen is geen kattepis.