toms7
Plug And Pray, beun hier, beun daar, beun alles maar aan elkaar
ik ben op zoek naar een middel op mijn speakers luchtdicht te maken
voor tussen de speaker en de kast
mijn oude randjes zijn helemaal op en op een stage ooit heb ik een soort kit gebruikt waar een zwarte kit uitkwam die snel hard was en toch zeer flexibel bleef.
weet iemand waar ik dat kan krijgen of tenminste hoe het heet,
heb nu gewone flexibele kit gebruikt maar dat is niet zo'n denderend succes
Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
toms7
Damic
Hazo de flexibele rand van een speaker, op het werk gebruiken ze instant kit om de rubbers rond de ramen op te spuiten, gaat goed is een bus van 200ml (dacht ik) onder druk, maar weet niet of dit gaat voor een speaker.
toms7
Damic
Niet rommelen met kit, maar vervangende randen halen. Er zijn diverse aanbieders, o.a. op marktplaats.
Damic
Hangt af van welke speaker meeste kun je niet vervangen of zeer slecht of kost het meer dan een nieuwe.
benleentje
Golden Member
Zwarte kit zou MS polymeer kunnen zijn die heb je in wit en zwart en word wat rubberachtig.
Maar denk dat de oplossing van ledlover veel beter is. Bij de bouwmarken hebben ze voor deuren en ramen ook tochtstrippen die zijn er ook in foam uitvoering.
toms7
oke ja is ook weer zo, mijn eerste gedachte was kit (als ge het niet meer wit los het op met purr en kit...)
maar een randje van de gamma is net zo goed lijkt mij
Overigens zou je misschien bruislijm kunnen gebruiken. Je krijgt de speaker dan alleen nooit meer los als dat moet...
toms7
ja de speaker moet nog wel los kunnen, de randjes die ik nu heb zijn al zo oud dus de speaker verliest best wat druk, zeker op een beetje volume (waar ze vaak op staan hehe)
voor nieuwe foamranden kun je evt bij Audiofriends bestellen,niet klooien met kit,zeker niet bij dure speakers.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
tochtband voor in dubbel glas werkt hier prima voor , ik vervang deze ook altijd bij de mfb series van philips waar je nog meer last hebt van rotte randen ....
in geval van nood werkt een mantel van een stuk vmvs ook wel ( die schemerlampdraad ) die laat je op het einde overlappen en klemt vanzelf tussen de speaker en de boxrand.
ik heb ook een speaker met een langzaam uit elkaar vallende rand. van dat foam dan.
ik kwam op internet nieuwe randen tegen voor een paar euro. denk ik net zo veel als de kit. waarom klooien? (al is nieuwe randen plaatsen ook lastig zat)
toms7
de nieuwe randen zijn gewoon van die foam dingetjes,
ik bedoel niet de randen van de ophanging van de speaker maar die van tussen de speaker en de kast he, voor de duidelijkheid 
o wacht, dan zijn we niet op dezelfde lijn bezig
excuus. bij mij gaat het wel om de foam rand tussen de conus en het chassis
wat zit er voor spul tussen het chassis en de behuizing dan?
fototje?
toms7
is dat niet gewoon van dat isolatieschuim?
verder voldoet denk ik alles met een beetje rubberachtige eigenschappen wel. misschien werkt zo'n rubberen tochtstrip (na wat bewerken met een mesje) zelfs al goed
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Ik gebruik PUR schuim stripjes (Monacor) voor tweetertjes e.d. en neopreen tochtband, waar ik gratis aan kan komen, voor grote speakers.
testman
dit is zo'n passieve radiator , te goed afdichten heeft geen nut want dan gaat de rand open staan . die is van plastic nl .
ben je toevallig een philips f series aan het fixen ?
testman
als je de mfb 58x serie hebt dan is een nieuwe afdichting bij de achterwand ook wel aan te raden , anders werkt het corrigerende mfb element niet goed. deze moeten goed luchtdicht zijn . heb je de 532 dan is het wel aan te raden om de woofer eens aan te trekken , deze variant heeft messing busjes en dan willen de m3 schroeven weleens los gaan zitten , ook daar kan het schuimrandje vergaan zijn.
thawebman
als je maar genoeg kracht zet gaat alles stuk http://www.thortech.nl/