Hallo,
Ik heb een buizenversterker, selmer PA 100 die op een enorm volume oscileerd. Het is mij niet duidelijk waar dit probleem zit.
Het lijkt uit de eindtrap te komen.
Als ik de oude buizen er in laat zitten blijft ie stabiel. Als ik dan bijvoorbeeld een gitaar aansla, dan gaat het mis. maar als ik er een toongenerator op aasluit lukt het om er een redelijk mooie sinus uit te krijgen met een vermogen van ongeveet 70 Watt
ALs ik de de eindbuizen vervang voor nieuwe gaat het ie als een malle oscileren of iets in die richting,( de buizen gaan staan knipperen van lichtblauw tot blauw en er komen enge geluiden uit de trafo, ik sluit uiteraard wel een dummy op de uitgang aan) dit doet de versterker ook zonder de fasedraaier. ik denk eigenlijk dat het probleem in de uitganstrafo zit, maar deze meet gewoon goed. kan het zijn dat de trafo bij een bepaalde stroom doorslaat of iets anders?
Alle koppel Condensatoren zijn goed volgens mij, voedings elco's vervangen. Uitgangstrafo heb ik nagemeten die lijkt goed.
is er iemand die mij hiermee kan helpen?
Als we er achter kunnen komen waar je ergens woont, dan zou ik je wel kunnen helpen.
Dan zou je bij mij thuis kunnen komen, of ik misschien bij jouw.
Ellen lange verhalen hier in typen om er achter te komen wat er aan de hand zou zijn, daar heb ik geen zin in. Direct zelf meten gaat het snelste.
bedankt voor het aanbod
ik woon in gorinchem, als u wil kan ik bij u langskomen maar u kunt ook hier komen, ik heb alles om te meten e.d, ik heb namelijk al diverse buizenversterkers gereviseerd en gerepareerd alleen bij dit ding kom ik gewoon niet verder.
Hier staat een schema met wat meetpunten
Daar moet je al iets mee kunnen, heel ingewikkeld is het ding niet.
bedankt, ik had al een schema en alle spanningen komen aardig overeen.
het is inderdaad een simpele versterker. Alleen zit er een lastig probleem in want er is niet echt iets stuk of niet orgineel