Bosch vaatwasser doet niets

Onze Bosch inbouw vaatwasser (Bosch met printplaat van Siemens 5WK52012) doet niets meer. Het begon met de aan/uit knop. Deze moest een aantal keren aan en weer uit gezet worden alvorens er lampjes gingen branden en dus gestart kon worden. Na een paar dagen deed ie echter niets meer. Van alles open gemaakt (ik heb geen verstand van vaatwassers) en naar mijn mening niets raars te zien.
Alleen op de printplaat zag ik dat er iets van een zwart element afgebroken was. Na wat zoeken op internet blijkt het om een triac te gaan. Ik kan niet meer lezen welk type, maar er zitten er nog twee op die dezelfde grootte hebben en daar staat Z9M Y202. Mag ik ervan uitgaan dat dit dezelfde is? Waar zou ik deze kunnen aanschaffen? Er is bij ons wel een elektronica zaak die printplaten wil solderen, maar geen onderdelen levert.
Hopelijk kan iemand helpen

Specs staan op http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/philips/Z0103_07_09_SERIES-0…

Je kunt kiezen voor de SMD uitvoering die niet iedereen durft/kan solderen of een normale uitvoering.
Los wel eerst het probleem op anders is deze ook direct weer defect.

Weet je er aangestuurd word met deze triac? Zo niet maak dan even een duidelijk foto van de module waarbij ook de connectoren zichtbaar zijn en geef het type nummer van de vaatwasser ook even door.

Adressen mogen alleen per mail maar deze heb je niet zichtbaar gezet.
De mijne is wel zichtbaar, mail evt je adres even door.

de triac is niet nodig om de lampjes aan te laten gaan , deze stuurt de motor of pomp aan . als je de aanuitknop steeds moest indrukken heb je kans dat deze stuk is en geen spanning doorlaat . omdat de stroom van de hele machine erover loopt gaat de stroom van het element dan verder zorgen dat de schakelaar verbrand en niks meer doet . meet dus eens of je wel 230v hebt op de print.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Aan de aan/uit knop zitten vier draden, blauw, bruin, dubbele rood/wit en zwart/grijs. Vanuit stopcontact gaan blauw en bruin direct daarnaar toe. Als de aan/uit knop wordt ingedrukt maken blauw en dubbele rood/wit verbinding. En bruin en zwart/grijs maken verbinding. Alles heb ik "gemeten" met zo'n schroevedraaier waar een lampje gaat branden. Op blauw staat er stroom, die via de dubbele rood/wit draad naar printplaat gaat (als de aan/uit knop aan staat) en ergens onder de vaatwasser. Op bruin en zwart/grijze draad staat geen stroom. Van onder de vaatwasser komt een rood draad naar de printplaat die via de zwart/grijze teruggaat naar aan/uit knop en bij "aan" verbinding maakt met bruin
Hopelijk maken onderstaande plaatjes het wat duidelijker:
De kapotte triac gaat overigens naar de twee blauwe draden die naar de actuator (of zo?) van het zeepbakje gaat.
Een heel verhaal maar ik zou heel dankbaar zijn als er iemand mee wil denken zodat ik wat euro's kan besparen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_1419.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_1420.jpg

oei , dat is een bekend probleem geweest bij de oudere machines . de triac ging stuk door de actuator en soms werkte de zeepbak dan niet meer , maar ik heb ook gehad dat de triac klapte en zo de processor meenam , gezien deze rechtstreeks wordt aangestuurd door de processor.

veel kans dat de hele print vervangen moet worden , van welk bouwjaar is de machine ? het is een toestel met drukknoppen met die rode streepjes op de knoppen ?

De machine zat er al in toen we het huis kochten, dus ik weet niet hoe oud. Ik kan ook nergens op de vaatwasser zien welke type het is. Het zijn geen drukknoppen met een rode streep. Het zijn 3 drukknoppen met een lampje (overigens 5 lampjes en knoppen op de printplaat). Knop voor 65 graden een eco en 55 graden. De drukknoppen zitten op een rubber waar het volgende op staat: 1733232070 1997-9 YK-30.
Als het programma klaar was brandde er een lampje bij End. De aan/uit knop heeft wel een rode streep en geen lampje

drukknoppen , die zijn later omgegaan naar draaiknoppen zo rond 2003,4 . zo aan de nummers op de print te zien is deze uit 2002 , dus de laatste serie voor die draaiknoppen .

overigens staat het type in de bovenrand van de deur , dit is vaak moeilijk te lezen omdat het geprint is op het rvs . het zal zijn sgsxxx s9gt1b , gezien je helemaal geen leven meer hebt in de print is de kans groot dat deze dood is , het steeds starten kan wel een teken zijn geweest , maar die geklapte triac ook.

zit het zwarte relais naast de grijze trafo niet los in de soldeer ? dat kwam ook veel voor en ik heb er 1 x een brand mee gehad en 2x een gesmolten front.

je kunt een uitkijken naar een print , siemens had dezelfde onderdelen in hun vaatwassers , let wel op het aantal knoppen .

Inderdaad, stom dat ik die niet gezien heb. Overal gezocht naar een sticker of iets dergelijks voor het typenummer. Het is dus typenummer SGV3323EU/13 en daarboven staat S9W1B. Alle soldeerpunten zien er goed uit (voor zover ik dat als leek kan zien). Op het doosje waar de printplaat in zit staat: Siemens 5WK52012. Deze is op internet (ergens op een italiaanse site) voor 132 EURO te halen. Maar dat vindt ik te duur voor deze vaatwasser.
Als ik trouwens de printplaat schud/beweeg hoor ik gerammel. Kan dat normaal gesproken? Kan alleen niet achterhalen uit welk onderdeel het gerammel komt
Bedankt overigens voor het meedenken

Op 14 juni 2011 23:20:06 schreef Johneman:
Als ik trouwens de printplaat schud/beweeg hoor ik gerammel. Kan dat normaal gesproken? Kan alleen niet achterhalen uit welk onderdeel het gerammel komt..

Relais defect ?? al de rest is vastgesoldeerd :)

LDmicro user.

het rammelen hoeft niet erg te zijn , als dit hetzelfde geluid is dan zal het de mechaniek van het relais zijn , verandert het geluid steeds dan zit er iets los , wrs in een relais.

Ik sluit me aan bij de mening van Testman, tryac knalde, processor ook vaak opgenaaid. Meet de 5 en 12 Volt eens, zijn deze aanwezig, processor defect en is einde print. Zoek een goede tweedehands print, en een nieuwe actuator

Het is steeds hetzelfde geluid bij het rammelen. Dus zal mechaniek van de relais wel zijn. Ik vroeg mij trouwens af, als alleen de triac kapot is, dan zou alleen dat deel daarna het toch niet meer doen en de rest van de printplaat toch wel (hij doet namelijk niks meer, ook geen lampjes). Levertijd van de triac is overigens 10 werkdagen. Daarnaast is mijn vrouw de rotzooi in de keuken zat. Heb dus ondertussen op marktplaats voor kleine 100 EURO tweedehandse vaatwasser gekocht.
SMD: wat bedoel je met meten van de 5 en 12 volt?

als de triac doorslaat van de fase naar de aansturing ( dat gebeurt 1 op de zoveel keer ) dan is het over ... de processor stuurt de triac direct aan en als je dan blokjes zeep gebruikt maakt het niks uit of het zeepbakje elektrisch werkt , alleen de glansspoel wordt dan ook niet gebruikt .

een aantal keren heb ik gehad dat de machine nog werkte en een paar keer was het over ermee . dan gingen die machines ook weg , want er zaten dan wel meer dingen om de hoek te kijken als het labyrinth , filter , zeepbakje . dan waren ze als donor weer handiger , want de bestekmandjes gingen dan al naar een bauknecht waar die originele mandjes maar 4 maanden meegingen en bij bosch 3 machines....

Er zitten een paar elcotjes op waarover de spanningen staan. Indien deze er zijn, dan is het echt einde module