Hallo,

Ik heb een Luxman T-300V Tuner. Dit is een tuner van +/- 35 jaar oud. Deze tuner heeft het altijd naar volle tevredenheid gedaan maar na een paar jaar niet gebruikt te zijn, treden er problemen op.

De tuner ontvangt nog wel maar is enorm doof. Er zijn maar enkele zenders ruis vrij te ontvangen. Dit zelfs wanneer de tuner op de kabel of een buiten antenne word aangesloten. Andere tuners hebben dan een geweldige ontvangst.

Ik ben zelf redelijk technisch. Doe momenteel HTS elektrotechniek en ben zendamateur. Maar het probleem is dat ik totaal geen ervaring heb met het repareren van dit soort apparatuur. Ook is het me niet gelukt een schema te vinden van de luxman tuner. Dit zou het geheel al een stuk makkelijker maken.

Is er misschien iemand die me een beetje op weg kan helpen?

Wat zou dit kunnen zijn? Hoe verricht je metingen? en wat meet je?

Scoop en functie generator zijn aanwezig.

Vriendelijke Groeten, Frank

heeft deze tuner geen antenne ingang voor local en distance ? en met de stereo fm knop uit is het nog niks ?

vaak is het een verlopen afstemming , het kan zijn dat even warm laten worden ook al verbetering geeft , anders kan de trimspoelen een heel klein beetje bijstellen al zat zijn..

Voor het opnieuw afstellen altijd de posities goed markeren. Er is ook een kans namelijk dat (bijna) alles goed staat. Helaas hebben Japanse transistors van deze periode last van rot, en dan kan het aan de frontend liggen.

Welke transistors (en eventuele IC's) zijn gebruikt? Duidelijke detailfoto's zijn ook welkom.

Een 10.7MHz meetzender om het MF door te fluiten zou ook heel handig zijn, bouw een oscillator dmv een MF-spoeltje uit een slopertje.