Ook ik ben bezig met een CNC machine, en ik hoop hem dit (pinkster) weekend af te krijgen...
Dit is me Derde machine, en ik hoop dat hier alle kinderziektes uit zijn....
Deze machine is geheel van ijzer...
eerst de start van het frame. De pijp is 40x40x4, goedkoop gekocht via marktplaats...
het frame is geheel hol. bij elke las verbinding heb ik eerst met een gatezaag een gat van 35mm gemaakt, en daarna de pijp er overheen gelast. Het idee was, omdat ik eens ergens gelezen had, het frame te vullen met beton, of zand, tegen het trillen....
de oversteek is een vierkanten buis van 100x60x4:
Ik heb trouwens echt speciaal voor deze vorm gekozen, omdat me eerste machine uit een rijdene brug bestonden, maar dat is veel moeilijker sterk en star te maken... dus ik heb de zijkanten omhoog gehaald,zodat de Y-as een rechte oversteek is. Op deze manier heb ik ook minder last van stof op de geleiding en spindels.
de Z-as hier, is van me vorige machine, en hier is deze nog hetzelfde, maar later verbeter ik die...wel heb ik voor mijn Y-as de oude geleiding van Drylin her gebruikt, van me vorige machine...
alleen heb ik nu een dubbele WS80 aan de voorkant, en aan de bovenkant een enkele . Bij de de vorige machine had ik alleen de voorste, maar als ik hard tegen de frees duwde zag ik toch iets beweging.. verder zie je hier de kogelomloopspindel ook goed.. (bestel bij de chinezen)
oja... de lagerblokken zelf geanodiseerd (schrijf je dat zo?)
Hier bezig met de kogelomloopspindels voor de X-as
ook hier de z-as al verbetert, het plaatje waar de motor op staat was eerst een stukje alluminium hoeklijn van 3mm dik, maar dat was veel te slap... nu is het 8mm, en het loopt verder door... Ook is er in de z-as een kogelomloopspindel geplaatst... een 16x5, de rest is 20x5
ff testen
Kon het toch niet laten om tussen door even te testen...dus er even een viltstif in gemaakt...
Daarna alles weer uit elkaar, en alles laten vlak frezen:
De Y-as, helemaal vlak en haaks gefreest. Niet door mijzelf, maar ik ben super tevreden met het resultaat...
Het frame, is door een kennis mee genomen naar IHC-kinderdijk, en daar hebben ze ten eerste, de strippen die ik op het frame gelast had, er af gehaald, omdat ze te dun waren (vond ik zelf ook, maar tja.. ik had geen dikkere) dus daar zijn er strippen van 15mm dik op gelast... En daarna is het frame een speciale Oven in gegaan, om hem helemaal uit te gloeien, en er voor te zorgen dat alle Lasspanning uit het frame is... (vandaar dat het er hier zo verroest uitzie).. En ook hier had ik mazzel dat het frame hol was, omdat dat anders niet had gekunt... Daarna is het frame op een hele grote freesbank gegaan, en is helemaal vlak en haak, en evenwijdig gefrees....
en ik kreeg hem geheel gespoten terug.. Omdat de strippen dikker waren geworden moest ik wel een aantal dingen weer aan passen, maar ik was er super blij mee...
Nu bezig met het electrisch, afgeschermde kabeltjes naar de motor..eindschakelaars....( tis toch een electronica forum) Oja die dikke slang is voor de stofafzuiging.
een paar foto's:
Ik ben nu bezig met een geleende kleeftol (boormachine, met een mageneet voet) om in de dikke ijzer plaat dat het werkblad moet worden , heel veel gaten te boren.... ik wil m10 gaten boren in een raster van 5x5 cm... en ik heb die tol alleen dit weekend, dus dat word boren....
kortom , bijna klaar... oja... hij is 1,10 mtr X 0,80 mtr, en hij loopt nu zonder problemen op 4000mm/min.
nog een paar voorbeeldjes van me werkstukjes op me vorige machines, voor dat soort werk wil ik hem gaan gebruiken:
nog een keer de Dino, maar nu vrij groot van MDF 8mm dik... de dino is totaal denk ik meer als een meter lang....
voor een buurjongetje die gek is op dino's
verder bezig met (nog een beetje in test fase) waterkoeling op een aantal computers te bouwen.
hier een koelblok voor een P4 478 socket....
vraag me niet waarom hij er zo uit zie... ik heb zomaar iets gemaakt...