sluiting magnetron gedeelte hb84k550n

Beste technici,

Ik heb een combi magnetron van Siemens de HB84K550N 06.
Gisteren na 30 seconden magnetronnen pats de automaat in de groepenkast er uit. De rest van de combi werkt goed behalve als je de magnetron gebruikt, pats automaat er uit.
Ik heb al wat topics gelezen hier en op andere sites maar kan niet vaststellen waar het probleem in zit?
- Ik heb gelezen dat als de deur switchen slecht contact maken er een volle sluiting ontstaat???
- Ik heb gelezen dat er een sper diode stuk kan zijn en deze sluiting veroorzaakt???
- Ik heb gelezen dat de buis zelf stuk kan zijn en volle sluiting maakt???
- Ik heb gelezen dat de hoogspanningsunit stuk kan zijn en 177,- kost???

Wie kan mij helpen?

Logica is het begin van wijsheid, niet het einde.
Anoniem

Meten is weten??als je weet wat je meet....

Maar heb je een universeel meter??

fred101

Golden Member

Ik zou eerst de gevonden punten controlleren, wij kunnen vanaf hier niet zien wat er mis is.
Maar als je geen verstand van electronica heeft kan een magnetron een vrij dodelijke oefening zijn ! Daar staat echt heel veel spanning en er kan heel erg veel stroom lopen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ja, die heb ik. Ik ben Medisch Technicus dus elektronisch geschoold. Maar ieder z`n vak. Dus geen witgoed ervaring.
Als je mij wat tips kan geven wat ik moet doormeten dan kan ik wat sneller te werk gaan. En tips om hem open te maken zonder te slopen zou ook handig zijn. Bedankt voor jullie snelle respons :)

[Bericht gewijzigd door master64nl op zondag 19 juni 2011 10:11:31 (20%)

Logica is het begin van wijsheid, niet het einde.
Anoniem

Accoord, maak even de diodes los en meet op sluiting, meet de condensator op sluiting (ook naar de behuizing),meet de gloedraad van de maghetron buis op sluiting naar massa, soms is de timing of/aan de deur schakelaars niet goed..

Diodes door meten is geen probleem. Hoeveel zijn het er? Waar zitten ze of is het vanzelfsprekend?
Condensator ohms meten en naar massa meten lijkt mij ook wel te doen.
Deurschakelaars zal ook wel gaan.
De buis heeft hoeveel aansluitingen? En welke zijn welke?

Logica is het begin van wijsheid, niet het einde.
Anoniem

Wanneer je de kap eraf haald is het eigenlijk allemaal wel te zien,

de buis heeft 3 aansluitingen, annode is aan massa,(behuizing) de kathode is inwendig door verbonden met de gloeidraad,(2 aansluitingen) er komt dus via de gelijkrichting een negatieve hoogspanning op,soms zit de diode inwendig in de condensator maar dat staat erop aangegeven.. er zit een suppressor"diode" paralel over de condensator...

meet dus even (steker uit het stopkontankt)

waar de sluiting zit.. diodes, condensator,buis, trafo, is dit alles goed,dan zit het probleem bij de deur schakelaars,

het wijst zichzelf.. de schakeling en techniek is eenvoudig..

De schakelaars aan de bovenkant meten goed door. Zit er onderop ook nog wat?
De buis heeft 2 witte soepele draden. Als ik deze er af haal meet ik op de klemmen door of een hele lage weerstand.
Er achter zit een zwart kunststof bak. Daar zitten zeker de hoogspanningsunit?

Ik heb de hoogspanningsunit los gehaald.
Er zitten 5 condensatoren op. 2 grote en 3 kleinere. Het ziet er allemaal mooi schoon en netjes uit, geen sporen van warmte.
Ik neem aan dat die 2 zwarte blokken op de spoel de diodes zijn.
Ze meten beiden niet door, of het maakt slecht contact???

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 19 juni 2011 20:30:46 (35%)

Logica is het begin van wijsheid, niet het einde.

Dan is het zeker een een magnetron met een schakelende hsp voeding (innowave).
Vaak liggen hier de IGBT's in sluiting (simpel te meten met een diodetester)
Oorzaak is meestal de buis zelf, waarschijnlijk een 2M236m42.

Lage weerstand die je meet op de klemmen van de buis is Ok, dat is de gloeidraad maar als je dan de weerstand meet tussen één van de klemmen en de behuizing moet deze oneindig hoog zijn, zo niet dan is de buis defect

Buis is een 2M236m32 en die meet naar massa oneindig.
Die IGBT`s zijn die 2 zwarte op het koellichaam???
Die diodes meten ook niet door???
De rechterschakelaar meet niets door naar massa.
Van de linkerschakelaar meten de meest linkse lictblauw/witte draden die naar het printje er achter gaan door met +/- 7K naar massa.

[Bericht gewijzigd door master64nl op zondag 19 juni 2011 13:45:41 (39%)

Logica is het begin van wijsheid, niet het einde.
Sine

Moderator

De diodes zijn hoogspanningstypen, die bestaan uit een string van diodes in serie en hebben dus een veel hogere drempelspanning ( hoger dan je multimeter kan meten )

Bedankt voor jullie respons en meedenken. Hij staat hier nu op tafel.
Die D15XB 60 meet ook op alle poten onderling door. Dit is de gelijkrichter van die print. Lijkt er op dat die print aardig stuk is.
Wat kan ik nog doen???

[Bericht gewijzigd door master64nl op zondag 19 juni 2011 14:00:04 (35%)

Logica is het begin van wijsheid, niet het einde.
Anoniem

Op 19 juni 2011 13:40:58 schreef Sine:

De diodes zijn hoogspanningstypen, die bestaan uit een string van diodes in serie en hebben dus een veel hogere drempelspanning ( hoger dan je multimeter kan meten )

Klopt, maar een defecte diode ligt bijna altijd in kortsluiting.
Dat komt omdat door de warmteontwikkeling in de junctie het P en N materiaal ineensmelten en plots is er geen diodewerking meer.
Een defecte hoogspanningsdiode is dus meestal,(niet altijd) vast te stellen met een gewone multimeter. Hij geeft dan in beide richtingen door met een relatief lage ohmse weerstand, zo tussen de 0,5ohm en 100Ohm.

Vermogendiodes kunnen meestal heel grote korte piekstromen aan. Daardoor smelten de bondingdraden inwendig, slechts zelden door.
Een in beide richtingen geisoleerde diode komt dus minder vaak voor.
Maar ik denk dat Sine zich met die "hele string diodes" van enkele decennia vergist. Ik vond het anno 1980 ook heel raar dat HS diodes uit tv's uit een dun buisje bestonden gevuld met wel honderd Seleniumgelijkrichter schijfjes. In die tijd was de siliciumdiode nochtans allang gemeen goed.
Maar vandaag bestaan diodes voor enkele kV echt wel uit één , maximum twee diodechips.

Anoniem

d15 xb 60 is een brugcel ,soldeer dat ding er maar eens uit,sluiting mag natuurlijk niet..

Het lijkt er op dat wat op het koelblok zit gesneuveld is. Is er niet iemand op het forum die dit soort voedingen repareert??? Stuur ik het op en krijg ik het gerepareerd terug, tegen betaling uiteraard.

Logica is het begin van wijsheid, niet het einde.
Sine

Moderator

Maar ik denk dat Sine zich met die "hele string diodes" van enkele decennia vergist.

Sine denkt van niet ... magnetron diodes bestaan meer dan eens uit meerdere Si diodes.

VAn repairfaq.org :

However, the HV diode is composed of multiple silicon diodes in series to
get the voltage rating. Its forward voltage drop will therefore be too great
(6 V or more) for a DMM to produce a definitive answer as to whether it
actually works as a rectifier.

maartenbakker

Golden Member

Op 19 juni 2011 14:04:47 schreef grotedikken:
[...]
Maar ik denk dat Sine zich met die "hele string diodes" van enkele decennia vergist. Ik vond het anno 1980 ook heel raar dat HS diodes uit tv's uit een dun buisje bestonden gevuld met wel honderd Seleniumgelijkrichter schijfjes. In die tijd was de siliciumdiode nochtans allang gemeen goed.
Maar vandaag bestaan diodes voor enkele kV echt wel uit één , maximum twee diodechips.

Niet alles dat technisch mogelijk is om gemaakt te worden, wordt ook op die manier gemaakt. Kosten en betrouwbaarheid en een afweging daartussen speelt in de praktijk een belangrijke rol, zeker bij consumentenapparatuur.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Allemaal leuk en aardig jullie meningsverschil over welke diodes er in zitten maar wat kan ik nog doen???

Logica is het begin van wijsheid, niet het einde.
Anoniem

Helahola, we proberen wél een methode te bedenken waarmee jij met je beperkte middelen en ervaring een diagnose zou kunnen stellen.
Ik gebruik daarvoor namelijk een Megger die met 250 en 500V meetspanning werkt en waarme ik perfect zo'n blokje kan uitmeten ongeacht of er nu één of 25 diodes inzitten.

Goed, het lijkt erop dat de brug kapot is, maar hoeveel meet je precies?
In circuit? of is de brug eruitgesoldeerd?

Kom, je zegt dat je een geschoold electronicus bent, dan moet je toch een bruggelijkrichter kunnen uitmeten, dat is basiskennis.
Moet ik je handje soms komen vasthouden? Die gelijkrichter is maar 600V en kun je met een simpele universele meter uitmeten.

Een magnetronoven is als ie geopend is zowat het gevaarlijkste stukje techniek wat je in huis hebt.
De hoogspanning is echt dodelijk bij ongewilde aanraking.
Zelfs de opgeladen condensatoren kunnen je flinke brandwonden bezorgen.
Wees toch maar erg voorzichtig, jij lijkt me onvoldoende ervaren om aan zoiets te werken.

Ik heb de brug gemeten in de print, niet de juiste manier maar alles meet naar elkaar door en dat is ook vreemd.

Bedankt voor je waarschuwing maar een generator voor een röntgenbuis is kan ook aardig wat opwekken.

Logica is het begin van wijsheid, niet het einde.
Anoniem

Alles meet naar elkaar door,dat kan en lijkt me niet goed..
Daarom soldeer de brug eruit en meet de brugcel nog eens, en ook of je nog sluiting meet +/- aansluitingen op de print eventueel nog verder..

De brug is er niet uit te krijgen !@#$%^&. Hij zit met bussen door gesoldeerd. Ik heb al met een 500Watt Weller en soldeer liets geprobeerd maar krijg hem er niet uit. De hele print gaat zo kapot. Zal ik pootjes doorknippen dan maar, ik weet niet hoe ik hem er anders uit moet krijgen. Met de slobberbout kan je ook wel schudden, gaat nooit lukken.

Die GT35J321 en de andere(is code loos) meten ook gewoon nul ohm door. Een heeft maar één normale diode meting. Deze zijn ook stuk.
Brugcel gaat er !@#$%^niet uit.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 19 juni 2011 20:30:31 (19%)

Logica is het begin van wijsheid, niet het einde.
Anoniem

kniptang erbij...pootjes zo lang mogelijk houden..

maartenbakker

Golden Member

Ik heb iets dergelijks nog nooit er niet uit gekregen met een 50W bout en zuiglitze... Maar pootjes doorknippen gaat eigenlijk altijd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Toevallig een maandje geleden zelfde type magnetron hersteld. twee maal een FET defect naast elkaar op het koelblok (IGB's) MAAR de buis is dan 100% defect, dus direct vervangen ( via internet te verkrijgen in Engeland voor een paar tientjes) Ik heb er ook geen problemen om die torren te verwijderen, gebruik even een beetje meer oude lood tin bij, zo te verwijderen