wat wil ik: ik wil het oliepijl meten van mijn auto maar dat kan alleen als de motor niet draait m.a.w. 2 minuten na uitzetten(vooraf niet vanwege probleem met herstarten en laag niveau). op dat moment moet oliepijl gemeten worden. zodra ik de volgende keer bij de auto kom en start moet het lampje gaan branden als het pijl te laag was/is. er mag niet worden gemeten tijdens het draaien van de motor omdat dat een foutief beeld geeft. dus zodra het lampje uit is moet het uitblijven totdat weer een nieuwe meting wordt gedaan na 2 minuten na uitzetten van de auto. is het nu wel onvoldoende lampje aan.bij volgende start

het lampje moet ook uit gaan als het oliepijl weer hoger wordt (normaal gezien zakt het oliepijl bij lopende motor maar door bv bijvullen moet de lamp weer uit kunnen)

wat heb ik. een vlotter in het carter wat bij een te laag niveau aarde maakt
een lampje, draad van contact slot, continu 12 volt. het is belangrijk dat het systeem geen stroom gebruikt als de auto uit is want anders trekt het de accu leeg.de 2 minuten mag ook 5 minuten zijn als het maar niet 10 seconden is. het moet zo compact mogelijk zijn.

kan iemand mij hiermee helpen een simple schakeling kan ik wel maar met geheugen en vertraging wordt het mij toch wel wat lastig.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Ik weet dat er al tijden (lees: 10tallen jaren) een rood lampje met zo'n grappig oliekannetje op je dashboard gaat branden als de olie laag staat.

Probeer je probleem eens wat duidelijker te maken, en gebruik eens wat punten tussen de zinnen in. Die toets heb je niet voor niks op je pc.

Er zullen vast meer merken zijn, Maar de fiat scudo die ik had gaf altijd het olie pijl aan in de vorm van blokjes op de plek van de dagteller.

Dus smorgen instappen starten dan gaf hij het olie pijl aan in een aantal blokjes(5 totaal en nagelang het pijl branden er 1 tot en met 5)
Bij te veel knipperden alle 5 en bij te weinig knipperden ze ook alle vijf. Reden genoeg om je pijl te chekken.

Dus het bestaat wel maar hoe één en ander in elkaar steekt kan ik je helaas niet vertellen

Op 23 juni 2011 22:22:42 schreef Stefanh001:
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Ik weet dat er al tijden (lees: 10tallen jaren) een rood lampje met zo'n grappig oliekannetje op je dashboard gaat branden als de olie laag staat.

Nee, da's druk, geen pijl. Als die gaat branden ben je al te ver.

Dat is een oliedruklampje. Als dat in de bocht gaat flikkeren ben je misschien nog net op tijd, maar als het gaat branden ben je ruimschoots te laat.

Er zijn inderdaad wel wat auto's met ook een oliepeilmeter, maar hoe ze dat doen, weet ik helaas niet.

lijkt me het snelste al met een Pic of dergelijke, het is al wat overkill maar kan niet direct iets eenvoudiger zien dat zolang onthoud.

of (indien het toch een oudere wagen is als ik denk) dat je een schakelingetje maakt met een tijdsrelais als het ware (kan ook elektronica) die een wisselcontact aanstuurt met vaste standen (bistabiel) zodoende blijft hij op die stand staan, eenvoudigste is dan wel dat je zelf even een knopje indrukt ofzo om het alarm te resetten

Als je dat resetten er voor overhebt maakt het het wel een stukje eenvoudiger denk ik om het stroomverbruikprobleem op te lossen.

Op 23 juni 2011 22:31:26 schreef GJ_:
[...]Nee, da's druk, geen pijl. Als die gaat branden ben je al te ver.

Indirect heeft dit meestal te maken met het oliepijl. Te weinig druk is meestal te weinig olie. Maar inderdaad hebben jullie gelijk.

De Renault Kangoo vanaf bj 2003 geeft dit ook weer met een balkje, zoals Sparks beschrijft.

De rode lamp zit er naar als die brand is het al te laat en is aangesloten op de oliedruk
deze is aangesloten op een orange lamp die gaat branden als mogelijk pijl op
minimum staat...
Had het getypt op telefoon dus misschien daarom ontduidelijker

Op 23 juni 2011 22:33:46 schreef jokohoko:
lijkt me het snelste al met een Pic of dergelijke, het is al wat overkill maar kan niet direct iets eenvoudiger zien dat zolang onthoud.

of (indien het toch een oudere wagen is als ik denk) dat je een schakelingetje maakt met een tijdsrelais als het ware (kan ook elektronica) die een wisselcontact aanstuurt met vaste standen (bistabiel) zodoende blijft hij op die stand staan, eenvoudigste is dan wel dat je zelf even een knopje indrukt ofzo om het alarm te resetten

Als je dat resetten er voor overhebt maakt het het wel een stukje eenvoudiger denk ik om het stroomverbruikprobleem op te lossen.

het liefste alles automatisch maar evt met een tijd relais uitschakelen is wel mogelijk ik kan nergens schaklaats plaatsen zonder gaten te maken dus schakelaar is niet mogelijk.

Als het stroomverbuik zeer klein is gaat het ook dan maakt het niet uit radio gebruikt ook immers wat

Oliedruk is gekoppeld aan roodlampje en druk meter maar gaat deze aan is het te laat
dit is een orange lampje wat mij waarschuuwd als het oliepijl op het onderste streepje staat op de pijlstok en ik nog ver kan rijden...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (56%)]

Waarom wil je een pijl in je motorblok, lijkt me niet zo gezond ;-)

Je hebt een vlotter in je blok zeg je. Dan is er vast van dat merk terug te vinden hoe de oorspronkelijke schakeling werkte welke deze vlotter gebruikte om het olie nivo te peilen.
Ik heb een Yamaha motor gehad waarbij het lampje het oliepeil aangaf (een een tweede de druk)

Tenzij het geen vlotter is maar een druk sensor. in dat geval zul je een vlotter in je blok moeten aanbrengen. Edit: ik lees net dat je een oliepeil lampje erbij hebt. Dat signaal dus gewoon gebruiken, zie werkplaats handboek voor hoe het werkt.

Zit er wel echt een vlotter in dan zal deze waarschijnlijk een veranderende weerstand geven bij stijgen of dalen van het oliepeil. Dat kan je meten met een gewone analoge meter of met een meetschakeling. Die zou ik gewoon zo maken dat hij uit staat tenzij jij een drukknopje induwt om te kijken. Dan is de tijd niet zo belangrijk want als je er niet aan denkt om te kijken, kijk je ook niet als het ding na 2 minuten automatisch meet.

Stefanh001:
Als je oliepeil echt veeeeel te laag is gaat je oliedruk lampje wel een keer branden maar dan zit je al ver onder het minimum. De oliepomp zuigt op het laagste punt dus meestal is er iets anders loos. Meest voorkomende oorzaak is een defecte druk sensor ;-) maar er van uit gaande dat die heel is, is er iets serieus mis. bv een gesprongen leiding, defecte pomp of ergens een gat waar het niet hoort. Al dan niet vergezeld van mechanisch lawaai.

Op 23 juni 2011 23:06:12 schreef fred101:
Waarom wil je een pijl in je motorblok, lijkt me niet zo gezond ;-)

We hebben het wel over een oliepijl he!? Goed gesmeerd in elk geval... (heb je er ook een olieboog bij?)

Spul is toch gewoon te koop? Er rijden al jaaaaren auto's rond met een sensor voor oliepeil.

Die meting zou ik iets simpeler doen. Bij aangaan van contact iets vertraagd op laten komen wat tot het op komt de actuele indicatie van je vlotter weer geeft. Zou je evt. met een lomp vertraagd opkomend relais kunnen doen. Komt het vaak voor dat je binnen 2 minuten de motor weer start terwijl deze koud is? Bij een warm blok, ligt die olie zo weer onderin...

Op 24 juni 2011 07:53:07 schreef EricP:
Spul is toch gewoon te koop? Er rijden al jaaaaren auto's rond met een sensor voor oliepeil.

Ja precies. En dat terwijl het bij een moderne auto niet eens nodig is. Ik heb bij mn laatse auto's nog nooit olie bijgevult, maar idd wel een sensor.

Je zou gewoon een enkele sensor kunnen overwegen die ook bij lopende motor altijd ondergedompeld blijft maar nog ruim boven de aanzuighoogte blijft. Als die sensor vrijkomt zul je wellicht al wel onder minimum niveau zitten maar is er echt nog niks aan de hand.

Overigens staat de controle van je oliepijl volgens mij nog steeds bij de dagelijkse controle in het boekje (Vandaar dat ik iedereen hier in de straat 's morgens voor vertrek eerst onder de motorkap zie duiken). Om dan tijdens de rit zonder olie te komen is een andere investering dan een in die sensor wellicht raadzaam.;-)

Op 24 juni 2011 08:15:10 schreef GJ_:
[...]Ja precies. En dat terwijl het bij een moderne auto niet eens nodig is. Ik heb bij mn laatse auto's nog nooit olie bijgevult, maar idd wel een sensor.

Alhoewel ze er inderdaad nog meer op hameren met die dunne olie van tegenwoordig 0W30 of 10W40 is een heel verschil :). Toch verbruiken auto's met 10W40 meestal meer dan met 0W30. Vreemd spul dat mechanica... nog nooit olie in een controller gegoten ;)

GJ schiet ook pijlen in zijn blok ;-) Antoinne, ik heb twee oliegevulde weerstandsdelers met olievuldop, maar geen peilstok. ;-)

We zijn verwend, als je het handboek van een austin 10 uit 1936 leest lig je in een deuk. Je moet zelfs dagelijks de schokdemper olie controleren ( en aangezien alles in de auto leren of vilten keringen heeft is dat niet zinloos) en er zit een reserve koppakking bij zodat je langs de kant van de weg de koppakking kan vervangen.

Er zit al een sensor in deze auto. In het werkplaats boek zal best staan hoe het werkt, wij komen daar niet achter omdat het hier weer een merk en typeloze auto betreft ;-)
Nu gaat het oranje lampje aan. Dat kan zijn waneer de sensor droog komt, in dat geval heb je er weinig aan en zul je iets moeten kopen cq maken waarbij waarschijnlijk het blok open moet. Het is niet zeker dat die sensor een vlotter heeft. Maar waarom zou je dan al die moeite doen. Je bent dan nog ruim op tijd.

Dat automatische zie ik ook niet als zinvol. Ga je dan iedere rit twee minuten zitten wachten voor er een schakeling autmatsch aanspringt ? Ik ben ouderwets en controlleer nog een paar keer per jaar het oliepeil maar tot nu toe altijd voor niks zeker bij mijn jongste auto ( uit 1998) , bij mijn motor controlleer ik het nooit, om dat te toen moet je de halve motor uit elkaar halen.

de sensor zin in het motorblok dus daar valt niets aan te passen. alleen is de motor uit een nieuwer model en de auto ouder hierdoor zit er niets in de auto.

in de originele manual heb ik al gekeken daar staan additional electronic verder helemaal niets dus dat werkt ook niet echt lekker. ik heb zelfs de originele printplaat liggen alleen erg complex want er gaan 12 signalen in/uit terwijl er maar 1 voor het niveau is. dus wil alleen dat deel eruit halen...

@gj_ ja was inderdaad makkelijk geweest maar daar heeft porsche schijnbaar niet aan gedacht. voor zover ik weet werkt de niveau meter zo als ik hem heb beschreven.
de sensor is niets meer dan een schuifcontact oliepeil hoog is open, oliepeil laag is gesloten.

de 12 volt spanning blijft beschikbaar maar moet na het meten van het peil (na 2 minuten)zeer weinig stroom verbruiken.ik dacht als je nou bv zodra contact verbroken wordt er gemeten wordt hoeveel het peil is dat 2 minuten lang volhoudt met een condensator.. en dan als de condensator leeg is er niets meer veranderd met het lampje aan en uit. deze schakel je dan bv weer met contact draad zodat deze alleen kan branden als de auto op contact staat....

Dat automatische zie ik ook niet als zinvol. Ga je dan iedere rit twee minuten zitten wachten voor er een schakeling autmatsch aanspringt ? Ik ben ouderwets en controlleer nog een paar keer per jaar het oliepeil maar tot nu toe altijd voor niks zeker bij mijn jongste auto ( uit 1998) , bij mijn motor controlleer ik het nooit, om dat te toen moet je de halve motor uit elkaar halen.[/quote]

na 2 minuten moet dat ding pas meten volgende keer als ik bij de auto en start gaat het lampje aan.

met een olie verbuik van 1.5 liter op 1000 km snap je misschien waarom... en dit is echt origineel

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (20%)]

1,5 op 1000 orgineel ? ik lees regelmatig dat porsches met veel kilometers (150-450K) meer vebruiken, oa door de dunne olie. Maar ik las ook dat je je onder de 1 op 1000 geen zorgen moet maken, dat is nog niet schadelijk voor het blok. 1,5 op 1000 is al de helft meer. Afgezien daarvan, zelfs 1 op 10 is niet erg voor het blok, zolang je maar bijvult en het goed loopt. Maar dat wil wel zeggen dat je blok eigenlijk rijp is voor revisie.

Aangezien je het over electronica hebt zal dit geen jaren 60 porsche zijn dus ik geloof er niks van dan 1,5 op 1000 origineel is. Dus de waarde waarmee hij uit de fabriek kwam. Dat klinkt eerder als hoge km stand of een foute hobby revisie. ( bv cilinders hohnen zonder eerst te boren) en anders klepgeleiders/ kleprubbes vervangen. Zelf mijn landrover uit 1970 gebruikt nauwlijks meetbaar olie terwijl de meeste bekend staan als erg dorstig. Alleen is mijn blok goed gereviseerd zoals het hoort.

na 2 minuten moet dat ding pas meten volgende keer als ik bij de auto en start gaat het lampje aan.

Lezen is blijkbaar moeilijk... Waarom zou je NA een rit willen meten (ik zit na 2 minuten niet meer in de auto...) Ik wil het graag VOOR de rit weten. Meet het dus dan. Oplossing heb ik je reeds beschreven.

Wel spannend, een dergelijk verbruik. Had hetzelfde idee als Fred... Redelijk modern blok (gezien de electronica) en dan een dergelijk verbruik? Ik snap dat een scheurijzer wat meer gebruikt dan een normale auto, maar dit is eh... fors...

bij onze auto kan je via de dash uitlezen of de oliepeil OKE is. maar via Service menu kan je zien hoeveel olie er nog in de blok zit (0.1L nauwkeurig). Ik zal eens kijken wat voor sensor oid er op de blok zit.

Op 24 juni 2011 09:38:31 schreef fred101:
1,5 op 1000 orgineel ? ik lees regelmatig dat porsches met veel kilometers (150-450K) meer vebruiken, oa door de dunne olie. Maar ik las ook dat je je onder de 1 op 1000 geen zorgen moet maken, dat is nog niet schadelijk voor het blok. 1,5 op 1000 is al de helft meer. Afgezien daarvan, zelfs 1 op 10 is niet erg voor het blok, zolang je maar bijvult en het goed loopt. Maar dat wil wel zeggen dat je blok eigenlijk rijp is voor revisie.

Aangezien je het over electronica hebt zal dit geen jaren 60 porsche zijn dus ik geloof er niks van dan 1,5 op 1000 origineel is. Dus de waarde waarmee hij uit de fabriek kwam. Dat klinkt eerder als hoge km stand of een foute hobby revisie. ( bv cilinders hohnen zonder eerst te boren) en anders klepgeleiders/ kleprubbes vervangen. Zelf mijn landrover uit 1970 gebruikt nauwlijks meetbaar olie terwijl de meeste bekend staan als erg dorstig. Alleen is mijn blok goed gereviseerd zoals het hoort.

het iss een 944 turbo de n/a gebruikt inderdaad zeer weinig olie. maar zodra je in turbo's gaat denken nou dan begin maar bij te vullen.
cilinders honen is er niet bij bij een 944 het zijn silicium zuigerwanden....
maar dit doet er verder niet toe ik wil gewoon graag dat die sensor een lampje aanstuurt en verder niets...

Op 24 juni 2011 09:42:54 schreef EricP:
[...]Lezen is blijkbaar moeilijk... Waarom zou je NA een rit willen meten (ik zit na 2 minuten niet meer in de auto...) Ik wil het graag VOOR de rit weten. Meet het dus dan. Oplossing heb ik je reeds beschreven.

Wel spannend, een dergelijk verbruik. Had hetzelfde idee als Fred... Redelijk modern blok (gezien de electronica) en dan een dergelijk verbruik? Ik snap dat een scheurijzer wat meer gebruikt dan een normale auto, maar dit is eh... fors...

oke voor de rit meten tussen na de rit en voor de rit zit toch geen verschil de olie kan er niet zomaar uit lopen..."na 2 minuten niet meer in de auto.."ik ook niet maar dat zorgt ervoor dat de volgende keer het lampje brand snap je...?voor de rit is lastig omdat als ik start en uitzet en weer start er wordt gemeten zonder dat de olie weer naar onder is gelopen en dus een foutief beeld geeft. het doet er niet toe wanneer er wordt gemeten het was als voorbeeld als er maar goed wordt gemeten dan ben ik tevreden.

hoe had jij het dan gedacht in een schakeling?

het verbuik is inderdaad fors. maar porsche staat erom bekend dat boven de 4-5000 toeren er toch wel een blauwe wolk uit de 944 blokken blaast vanaf fabriek. de turbo gebruikt gewoon overal olie. nu zeg ik niet dat die van mij 1.5 liter op 1000 km gebruikt maar hij gebruikt flink en wil gewoon graag dat de sensor werkt zodat ik niet altijd hoef te peilen. ik heb er nu een nieuwe turbo opstaan en maakt het al minder maar toch. verder is de motor in goede staat, kwa compressie e.d.

Op 24 juni 2011 09:48:26 schreef tolunay:
bij onze auto kan je via de dash uitlezen of de oliepeil OKE is. maar via Service menu kan je zien hoeveel olie er nog in de blok zit (0.1L nauwkeurig). Ik zal eens kijken wat voor sensor oid er op de blok zit.

dat hoeft niet want de sensor heb ik....
ik zoek de print die tussen de sensor en de lamp zit.....

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (7%)]

Op 24 juni 2011 10:24:51 schreef s.p.m.houben:
[...]
oke voor de rit meten tussen na de rit en voor de rit zit toch geen verschil de olie kan er niet zomaar uit lopen..."na 2 minuten niet meer in de auto.."ik ook niet maar dat zorgt ervoor dat de volgende keer het lampje brand snap je...?

Nee. Nooit een lekker pakking gehad waardoor de olie er dus *wel* bij stilstand uit loopt? 2x mogen aanschouwen...

voor de rit is lastig omdat als ik start en uitzet en weer start er wordt gemeten zonder dat de olie weer naar onder is gelopen en dus een foutief beeld geeft.

Als doe jij dat dan zo vaak? Als je 2 minuten zou wachten na het stoppen, heb je helemaal geen meting... Nou ja, lees hierboven...

hoe had jij het dan gedacht in een schakeling?

Zie hierboven.

Ik zie het hele probleem ook niet. Waarom meten precies na 2 minuten?
Je kunt toch gewoon een lamp/led aansluiten op de sensor? (via contactslot)
Als je dan 's morgens het contact aanzet, zie je of er wel of niet genoeg olie is.
(De olie heeft dan de hele nacht de tijd gehad om 'uit te buiken'...)

Momenteel is het zoals jij zegt alleen als ik start zakt het pleil en moet deze lamp toch uitblijven ondangs wat de sensor zegt.

Probleem 2 even stoppen auto uit auto en weer aan geeft een foutief beeld omdat dan de olie niet weer onder is

voor dit op te lossen heb je minimaal 3 relais nodig en een vertraging dus bv als je binnen 2 minuten weer opnieuw start...Dit moet toch ook kleiner kunnen met wat condensatoren en transistoren .??

Iemand stelt een serieuze vraag. Vervolgens een hele discussie of dit wel een zinnige vraag is. Als dit uiteindelijk wel zo blijkt te zijn weer een hele heisa dat de details van de vraag nie zinnig zijn (na slecht lezen)
Het wachten is nu dat TS op zijn kloten krijgt wegens forumvervuiling omdat hij zijn eigen bijdragen replyed ipv quote.
Signaal motor draait NOT - timer 2min (vertraagd opkomend)AND olie nivo onvoldoende = SET (lamp aan)
signaal motor draait NOT - timer 2min (vertraagd opkomend)AND olie nivo voldoende = RESET (lamp uit)

Volgens mij kan deze module dat wel (heb het niet helemaal doorgelezen, manual staat er onder)
Kan tot 4 minuten vertragen en nog veel meer...
http://www.autotoys.com/x/product.php?productid=188
http://www.autotoys.com/pics/tr-7_instructions_010505.pdf

[Bericht gewijzigd door Arco op (13%)]

Voordat je start is toch het beste moment om te peilen, of je nu een probleem hebt met herstarten of niet (als het lampje brand moet je gewoon niet starten). Ik zou het oliepeil nooit willen onthouden gedurende stilstand, niet alleen wegens eventueel lekken van olie, maar zelfs simpelweg omdat je dan geen indicatie hebt na een beurt waarbij de olie wordt vervangen. Historische meetwaarden geven geen garantie voor de toekomst, enzo.

Bovendien zou ik als autofabrikant die vlotter zelf al zodanig construeren dat hij ook bij lopende motor een betrouwbare indicatie geeft. Is hij niet gewoon slecht afgesteld of heeft de Porsche zo'n klein carter? Overtuig jezelf er in elk geval eerst nog een keer van dat je het juiste probleem aan het oplossen bent. Hoewel je de printplaat van de motor met sensor hebt liggen, heb je al eens "in het echt" dus in een rijdend exemplaar gekeken wanneer en hoe deze actief is? Daar kan je natuurlijk ook op af gaan en ik denk dat dat anders is dan dat jij voorstelt. Als de sensor echt een aan/uit type is, en geen betrouwbare indicatie geeft als de motor loopt, lijkt me dat ze ook maar op 1 moment uitlezen.

Als het een potmeter is, wordt het opeens een heel ander verhaal en kan je wel in electronica verschil maken met het wel of niet lopen van de motor!

P.S. Zoals kofi trouwens al zegt, zonder je op je kloten te geven geloof ik, is het hier niet de bedoeling dat je steeds een reeks nieuwe berichten onderelkaar plaatst.

Op 24 juni 2011 12:24:24 schreef maartenbakker:...is het hier niet de bedoeling dat je steeds een reeks nieuwe berichten onderelkaar plaatst.

juist, gebruik aub de editfunctie als dat nodig is.