aanpassen van gloeispanning van buizen van wissel naar gelijkspanning

Ik ben bezig met het verminderen van brom in mijn gitaarvoorversterker met 7 buizen 12ax7.
deze heeft 3 verschillende voorversterkers waar tussen te kiezen valt.
nu heb ik begrepen dat het veranderen van de gloeispanning van wissel naar gelijkspanning minder brom geeft, wel ten koste van verminderde levensduur van de buizen.
echter als het vermogen hetzelfde blijft moet t met die slijtage toch wel meevallen.
ik heb het volgende schema als oplossing:
http://www.uploadarchief.net/files/download/gelijkrichten%20gloeispanning.jpg
de 2 condensatoren zijn elk 10000muF/25V.
wisselspanning gelijkgericht geeft:
12,6V * 1,41=17,8V
diodes:0,7V
17,8V-0,7=17,1V
ik wil naar 12,6V gelijk:
over R:
17,1-12,6=4,5V
I buizen = 7 * 0,15A=1,05A
R= 4,5V / 1,05A=4,28Ω
het vermogen van die weerstand =4,5V * 1,05A=4,7W
door wat weerstanden parallel te zetten, kom ik op de juiste waarde.
vragen:
-is dit een goede oplossing?[of beter met n lm317]
-moet ik eventueel meerdere diodes in serie zetten om nog meer spanning kwijt te raken zodat R een lagere waarde kan hebben?
-moet ik rekening houden met het effectief vermogen bij wisselspanning situatie,en dit vermogen bewerkstelligen in gelijkspanning situatie? en zo ja hoe?
of is slijtage buizen al voldoende beperkt bij 12,6v gelijkspanning en 0,15A/buis?
-zijn er andere metoden die beter zijn?

Houd er in ieder geval rekening mee dat bij het inschakelen de gloei nog koud is en de weerstand ervan een stuk lager.
Dit heeft gevolgen voor de inschakelpiekstroom die door de diodes gaat. Als je voor het gemak deze weerstand op nul stelt weet je wat je diodes maximaal moeten kunen verwerken.
Verder zou ik dan die R verdelen over elke afzonderlijke buis, dan kan je ook per buis de stroom "fine-tunen" en is er niet een enkele weerstand die zoveel vermogen verstookt.

Je kan ook een LM317 spanningsregelaar als stroombron schakelen ipv een weerstand.
Scheelt ook weer in de inschakelpiek.

@Paul: is de ingangsspanning daar wel hoog genoeg voor? Het komt mij dan net even te krap bemeten voor.

@TS: Om aan die 12 Volt te komen kan dat niet met die 2 diodes maar moet je een gelijkrichtbrug gebruiken. In je berekening ga je uit van 12,6 Volt wissel maar ik zie maar 2 x 5,9 = 11,8 Volt.

Wat voor merk is de voorversterker, of is het eigenbouw / eigen ontwerp? Hoe erg is die brom? Normaal gesproken zal veranderen van wissel- naar gelijkspannig gloeidraadvoeding niet zo veel uitmaken, m.a.w. verwacht er niet teveel van.

Een versterker die duidelijk hoorbaar bromt heeft een ander probleem. Meestal in de voeding of ergens een aardlus of slecht aardcontact.

Op 26 juni 2011 12:36:04 schreef pietrog:
-moet ik rekening houden met het effectief vermogen bij wisselspanning situatie,en dit vermogen bewerkstelligen in gelijkspanning situatie? en zo ja hoe?

heel eenvoudig: kies de gelijkspanning hetzelfde als de wisselspanning.

x

[Bericht gewijzigd door Sonytech op (100%)]

LM317 heeft niet zoveel spannings val nodig. Ik zie nu in zijn tekening 5,9v en in de tekst 12,6x1,41.
Ik had die 5,9 even over het hoofd gezien.
Maar misschien kan de TS zeggen welke spanning hij nu heeft.
Overigens heb ik hier een zelfbouw buizenbak waar ik ook de ingangs trappen op die manier voed. Helpt wel degelijk.

het merk is hafler triple giant;designed by bogner. schema's zijn op t net te vinden.
de brom is voornamelijk bij het schakelen naar het ernstigste scheurkanaal.
-is het inderdaad zo dat de buizen minder lang mee gaan bij gelijkspanning?
- de buisvoeten zitten op de printplaat gesoldeert.
-ik heb nog meer opties:
de steraarde verbeteren.
-positie van de buizen verder van de printplaat; misschien dat de draden ertussen dan als antenne gaan werken?
-aluminium hulsen om de buizen
-het versterker signaal gaat rechtstreeks en via send return naar n opamp ne5532n die deze optelt. dat is n hele goede lees ik overal. maar ik las op t net ook dat die opamp wel wat problemen met vervorming kunnen hebben. is dat zo?
-ik zal de wisselgloeispanning nogmaals meten.
-het schakelen gaat middels midi, die een aantal lichtgevoelige weerstanden schakelen. ik heb ze wel nagemeten en ze leken te voldoen.ik zou ze eventueel kunnen vervangen door relais.
-de aan/uitschakelaar [220V]draad loopt door de hele kast langs de bovenrand. misschien de schakelaar aan de achterkant bij de voeding
-en ik las dat de plate weerstanden verrot kunnen zijn. de waarden kloppen in ieder geval wel. ik zou ze voor 2W exemplaren kunnen vervangen.
als iemand ideeen heeft over deze punten hou ik me aanbevolen [welke wel/niet significant helpen.
alvast dank voor de reacties

Ah, buizen op een printplaat. Hoe wordt de gloeispanning naar de buizen gebracht? Gaat dat middels printsporen, of netjes via aparte getwiste draden.

Als het via printsporen loopt dan kan dat een de oorzaak van het brommen zijn. Als je de gloeispanning via aparte getwiste draden toevoerd (printbanen doorsnijden en draden direct op de buisvoet, de draden ook minimaal 1 à 2 cm van het printoppervlak houden) dan zal dat al een hoop schelen. De midden aftakking van de gloeispanningswikkeling moet ook aan aarde, heeft de wikkeling geen middenaft. dan twee weestanden van 100Ohm/1W in serie over de gloeisp. het knooppunt van de twee weestanden dan aan massa.

Waar ik eerder schreef dat wissel, of gelijk niet zoveel uitmaakt daar bedoelde ik dat in de buis zelf heel weinig brom wordt ontwikkeld agv de gloeidraad. Bij schakelingen op printplaat waarbij de gloei over printsporen loopt kan gelijkspanning wel een oplossing zijn. Vooral bij veel buizen op een print (hogere gloeistroom) kan er makkelijk 50Hz brom geïnduceerd worden in gevoelige delen van de schakeling (hoogohmige delen, lage ingangsspanninkjes)

de gloei wordt geleverd via getwiste draden, die 4 cm boven het bord loopt. de middendraad hangt aan aarde.
kan iemand ook op de andere punten ingaan?
dank

ik heb de wisselspanning nog ff gemeten:
beide 6,1V.
en na gelijkgerichting meet ik 8,5V.
en dat is natuurlijk logisch:
of de ene tak geeft 6,1V OF de andere[omgeklapte parabool].
dus uitgang van deze schakeling 6,1V * 1,41=8,5V gelijk.
ik mis trouwens het verschil van 0,7V van de diodes?

er hoeft dus geen weerstand in om spanning te verminderen.
sterker de spanning is te laag want je wilt naar 12,2 gelijkspanning uit.
de schakeling is dus verkeerd gekozen.
wie heeft n idee?

Op 26 juni 2011 14:16:00 schreef fzwart:
@TS: Om aan die 12 Volt te komen kan dat niet met die 2 diodes maar moet je een gelijkrichtbrug gebruiken. In je berekening ga je uit van 12,6 Volt wissel maar ik zie maar 2 x 5,9 = 11,8 Volt.

Ik zie alleen maar een dubbelgelijkgerichte 5.9V wat overeen komt met de bevindingen van de TS.

@pietrog: Zorg dat je twee 5.9V wisselspanningen in serie krijgt.

en dan de 0 laten voor wat ie is.
ik vind schema's waar ze dan na gelijkrichting de beide draden via elk n weerstand van 100ohm 1/2 watt aan aarde hangen.
is dat n optie?wat is de functie?

kan iemand nog iets over de volgende punten zeggen:

-positie van de buizen verder van de printplaat; misschien dat de draden ertussen dan juist weer als antenne gaan werken?
-aluminium hulsen om de buizen?
-het versterker signaal gaat rechtstreeks en via send return naar n opamp ne5532n die deze optelt. dat is n hele goede lees ik overal. maar ik las op t net ook dat die opamp wel wat problemen met vervorming kunnen hebben. is dat zo?
-het schakelen gaat middels midi, die een aantal lichtgevoelige weerstanden schakelen. ik heb ze wel nagemeten en ze leken te voldoen.ik zou ze eventueel kunnen vervangen door relais?
-de aan/uitschakelaar [220V]draad loopt door de hele kast langs de bovenrand. misschien de schakelaar aan de achterkant bij de voeding
-en ik las dat de plate weerstanden verrot kunnen zijn. de waarden kloppen in ieder geval wel. ik zou ze voor 2W exemplaren kunnen vervangen?

alvast dank voor de reacties