Hallo mede co-ers,

ik heb sinds enkele weken een probleem met mij wasmachine.
Het begon met een enorme herrie tijdens het centrifugeren, het leek net of de trommel loszat.
Vandaag weer een was gedraaid, echter nu is het snaarwiel eraf gelopen. Deze weer erop gelegd maar als ik de trommel handmatig draai dan loopt het snaar er bij de derde rotatie alweer vanaf.

Nu kan ik het snaar op de pullie van de motor in verschillende posities leggen maar dit maakt geen verschil.
Ik heb het idee dat de trommel niet meer gecentreerd is. Deze heeft namelijk ook een behoorlijke verticale speling.

Iemand enig idee

Dat betekent dat het voorste lager er totaal is uitgelopen, maar als het al zo ver is, denk ik dat er meer schade is. Om dit uit te sluiten, zal de machine geheel uit elkaar moeten en de trommel er uit halen. Inspecteer of de kuip niet is uigesleten, meestal ook het geval. Geluukig zijn het eenvoudige machines om uit elkaar te halen.

Het is een AEG 52630

@smd: Ik heb de achterplaat eraf gehaald en de bovenplaat, verder kom ik echter niet. Dat van dat lager had ik eigenlijk wel verwacht. Kun je daar zelf iets aan doen??

als je nog een metalen trommel en kuip hebt , dan is het vervangen van de lagers en afdichting al genoeg , mits er door het lopen met 1 lager geen andere dingen zijn stukgelopen .

als tip ; eerst open halen en kijken of je het oude lager er nog uit krijgt , dan pas andere gaan kopen . het is bijelkaar vlot een 70 euro aan onderdelen , en er gaat wel wat tijd inzitten als dit je eerste keer is.

Yep, net zoals testman zegt: indien een stalen kuip hoeft alleen het rode of zwarte kruis aan de achterzijde er af (motor hangt er ook aan). Indien een kunstof kuip, gehele kuip er uit. Motor er onderuit, schokbrekers losmaken, bedrading van de kuip afhalen, slangen losnemen, bedieningsfront met steun er af voor wat meer ruimte, gewichten losnemen van de kuip voor het er zo uit tillen van de kuip en dan een heleboel boutjes losnemen van de kuipdelen

Bedankt voor jullie advies

Machine ligt uit elkaar. Wat blijkt, de lagers zijn uit de kuip gescheurd.Nieuwe kuip kost €120,- en dan komen er nog lagers en keerringen bij. Je kunt dus wel zeggen dat de machine is overleden. In ieder geval bedankt voor de adviezen.

p.s. hier mag wel een slotje op

Greetz en prettig weekend Kuijltje

Beste Kuijltje,

Mag ik vragen hoe oud je wasmachine is? Een AEG ligt vaak wel wat hoger in de prijsklasse dus als het apparaat nog niet al te oud is, is repareren misschien verstandiger?

Ik hoor het graag!

Groeten,
Mark

Als de kuip stuk is weg ermee, of er moet nog één of andere garantie op zitten.

Als je die kuip probeert te vervangen heb je nog veel kans dat er hier en daar van die plastic clipjes afbreken; als de as beschadigd is heeft het al helemaal geen zin om de kuip te vervangen.

Klein vraagje: je gebruikt toch geen professioneel wasmiddel? (Dat zijn net dezelfde dozen van Dash, Bonux,... maar er staat een blauwe streep op met "professional"). Die brol verkopen ze tegenwoordig in de Colruyt en dergelijke, en veel mensen denken dat dat gewoon een voordeelverpakking is. Maar alle rubber dichtingen (ook die van de lagers) gaan er heel snel door kapot. Vorige week nog een Whirlpool van 2,5 jaar oud afgedankt door die rommel. Professionele wasmiddelen horen in een professionele wasmachine (van €4000+)...

Hallo Stefaan,en wat zit er dan in die professionele waspoeder dat het schadelijk is voor de gewone machine?

Ik ben geen chemicus, ik hou het dus op "agressieve bucht" :-p
Hoedanook, als ik een wasmachine zie waar de deurrubber "gesmolten" lijkt dan weet ik hoe laat het is.

De deurrubbers van professionele wasmachines zijn anders. Ik heb het zelf tot scha en schande geleerd toen ik op een professioneel Miele-toestel een deurrubber stak voor huishoudelijke wasmachines (omdat ik geen professional-rubber liggen had en de herstelling dringend moest gebeuren) -- die huishoudelijke rubber was op drie weken (dwz een wasbeurt of 100) kapot-"gesmolten".

Zo leer je altijd weer wat , hoe oud je ook bent. Ervaring is ook de verzameling van gemaakte fouten , blunders e.d. :)

Bedankt voor info Stefaan,zal Uw gedenken in mijn gebeden,Amen.

Bedankt maar dat is niet nodig, volgens het merendeel van mijn klanten ben ik al een engel :-)