hi,

zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik een 12volt stekker kan maken waaruit een plus en min draad komt, die ik vervolgens aan kan sluiten?
Zonder dat ik veel spanning / stroom verlies heb

gr. robbert

??? Wat wil je gaan voeden?
En waar wil je die 12V vandaan halen?

nou daar wil ik een versterkertje mee voeden, ik kan namelijk niet zo makkelijk bij de accu komen,

en die 12volt komt uiteraard uit de accu

dat is toch niet zo'n hele rare vraag?

gr.

de vraag is niet raar, maar we weten niet waar de 12 volt vandaan komt ( zonnepaneel ? windmolen ? biogasverbrandend zeewatergekoeld aggregaat ? een Krups koffiemolen die omgebouwd is tot MrFusion en op bierblikjes , bananeschillen en water loopt op voorwaarde dat je een felrood hemd , transparante stropdas en aluminium bril draagt een haar-coupe genre vulkaanuitbarsting of atoomontploffing hebt en continue 'great scott' roept ? ) (jaja , ik heb gisteren weer gekeken ernaar. onlangs de blu-ray versie aangeschaft. 'don't hook up to amp marty, there's a slight chance of overload in the primary driver..'... 'i'll remember that doc'...)

en we weten ook niet wat je er mee gaat voeden ( een verbruiker die 1 femtoampere/eeuw trekt , een ledje, een 1000 watt lamp , een ganse woonwijk in verweggistan, of een backup systeem voor een Cray XK6 computer ... )

goed, blijkbaar gaat het om de wagen ?
gewoon zo een sigaarstekker aansluiting pakken. Als het iets deftiger mag : een neutrik connector met 3 poten.

[Bericht gewijzigd door free_electron op (15%)]

Volgende vraag hoeveel wat is die versterker? niet wat van het geluid maar het vermogen van dat ding. Een sigarettenaansteker aansluiting kan max 7.5A leveren (als ik goed heb) dat is dus 90 Wat

hmm ik zal volgende keer wel iets duidelijker zijn,

max 7,5 volt? dat zou jammer zijn.. waarschijnlijk gaat hij dan minder hard?

die versterker is "2x100" wat maar dat zal wel veel minder zijn in het echt. Goedkoop ding 25 euro

waar haal je 7.5 volt vandaan?

als je die reactie van tinus016 bedoelt. hij zei 7.5 Ampere.

is het toevallig een marquant mca-200?
die voldoet ongeveer aan die beschrijving en is redelijk populair.
maar reken overigens op niet meer dan 2x20W.

als je meer vermogen wilt heb je een versterker nodig die òf op een hogere voedingsspanning draait of op een hogere voedingsspanning draait.

de eerste versie doordat er meer als 12v de ingang moet.
de 2e versie door een boost converter in de versterker die een hogere spanning maakt.

het vermogen blijft immers gelijk aan U^2/R.
de weerstand kun je niet oneindig klein maken (de meeste versterkers willen 4-8 ohm en de meeste speakers voldoen hier ook aan).

oke bedankt,

ik denk dat ik het gewoon even ga testen, alleen hoe kom ik nou aan die
neutrik connector met 3 poten waarop ik die versterker kan aansluiten?

gr. robbert