Beste allemaal,
Ik heb een 5 jaar oude liebherr comfort no frost koelkast welke gestoot is na ene verhuizing. voor de verhuizing stond hij al even stil dus weet niet zeker of het gebeurt is door de verhuizing( daarna 24 uur minimaal stil gestaan en rechtop vervoert. ik wil hem niet zonder slag of stoot laten gaan.
Het probleem is dat de temp in de koelkast 15 graden bleef, maar de vriezer super koud werd. Het geluid leek wel het suizen van de zee, gedruppel van water en dit ging maar zo door. een paar dagen zo laten staan, maar geen verschil. achterwand is lauw en compressor niet warm.
Nu heb ik volgens mij het forum uitgepluist maar ben ik toch wel een leek.het door lussen van de thermostaat lukt prima( in de koelkast zelf toch?) geeft geen verandering. Dan las ik ook over het startrelais. kapje los en zie niks zwart( wel een keer een brandluchtje geroken in de schuur)nu las ik dat je ook kan testen of dat relais het probleem is( klopt dit?)
op het relais komt een witte draad op, vanuit een kastje aan de achterwand van de koelkast( de condensator?) met een blauwe bruine zwarte en aarde draad. er komt een zwarte draad uit een soort van zilverenbuisje en de draden van de stekker.
Nu heb ik verschilende zaken gedaan.
- witte draad los gemaakt en de stekker draad an die pinnetjes gemaakt. resultaat: zelfde geluid
relais los gehaald komen drie pinnetjes uit de compressor( hier kon je ook de stroom op aan sluiten las ik? dit niet gedaan) nu de wite draad( bruin en blauwe draad) en de stekker draden met elkaar verbonden. hoorde een klik en het leek of de vloeistof begon te lopen( zo klinkt het) compressor slaat natuurlijk niet aan.
Nu is mijn vraag. is het startrelais kapot? en moet deze vervangen worden? of moet ik eerst nog wat testen doen?
alvast bedankt!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die drie pinnetjes op de motor zijn de hoofdwikkeling en de startwikkeling . het startrelais zit daar op gestoken , en bestaat vaak uit niets meer als een ptc die aan de draad zit die vanaf de thermostaat komt . die start de motor en valt uit na een paar seconden . als de motor niet aanslaat maar alleen klikt en na een 3 minuten weer klikt dan zit de motor vast en is het helaas einde verhaal . onlangs had ik er 1 die de aanloopwikkeling onderbroken had , de motor werd wel warm maar liep verder niet , dit deed de hoofdwikkeling die nog wel werkte .
als je de drie pennetjes hebt , dan is het middelste pennetje de nul en de 2 links en rechts de aanloop en hoofdwikkeling , als de motorwikkelingen goed zijn meet je tussen de middelste pen en de linker hetzelfde ongeveer in ohms als tussen midden en rechts . ongeveer een 20 ohm .
Ik heb dit probleem ook gehad, maar met een Whirlpool
Ik weet niet of dit bij jou ook is, maar ik heb een verbindingsluikje tussen vries en koel gedeelte.
Als die open staat loopt de temp in het koelgedeelte af, en in het vriesgedeelte op.
Bij mij stond dit klepje door een afgebroken servomotor permanent open, gevolg was in het koelgedeelte -5 en de vriezer aan het ontdooien.
Als dit klepje permanent dicht zou staan, zou het vriesgedeelte veel te koud worden en het koelgedeelte te warm,
Kijk even of jij ook zo'n luikje hebt? en of die werkt?
bedankt voor jullie reacties.
@ Sangre, waar zou ik dat klepje moeten vinden? gewoon in de koelkast? of ergens aan de achterzijde.
gisteren hem weer aangezet. wat me opvalt is dat de koelkast wel kouder wordt, tussen de 10 en 15, en de vriezer heel koud wordt.. de compressoor lijkt te blijven lopen en wordt warm.
klopt het dan als ik zeg dat en het startrelais en de compressor het wel doen en er onvoldoende capaciteit is? en einde verhaal? of betekent dat de vriezer nog wel zo hard vriest dat er voldoende leven in zit en ik iets anders moet proberen?
alvast bedankt!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het systeem van een whirlpool zit niet in een liebherr , in jouw geval is het koeldeel stuk bij de verstuiver en steekt de motor al het vermogen in het vriesvak . daar is weinig aan te doen zonder het systeem opnieuw vullen en een nieuwe verstuiver plaatsen .
je kunt de deur eraf halen zodat je een kast met vriesvak eronder hebt .
ik vraag me wel af , dat heb je niet vermeld , zit er een thermostaat op met draaiknop of een met tiptoetsen en een printplaatje ?
in het 2e geval kan er een elektrisch klepje zitten in de koelleidingen wat blijft hangen , even een tikje met het handvat van een schroevendraaier ertegen kan al zat zijn . dit is alleen als de regeling elektronisch is en in 2 delen wordt geregeld in de combi.
Bedankt voor je snelle reactie!
Het is een draaiknop thermostaat en die heb ik nu doorgelust.
bijvullen eerstuiver vernieuwen?? klinkt toch redelijk als definitief de deur uit doen, of niet?
mja.. iig bedankt voor je hulp.