goededag ik ben solith en juist nieuw op het forum. Wij hebben een soundsystem van stage accompany waar we heel fier op zijn
. Nu hoorden we bij het testen van onze versterkers (SA900) enkele weken terug een knalletje afkomstig ergens bij de voeding. De oorzaak ervan is dat we een slecht contact hadden in de verlengkabel die erop aangesloten was (gaf door, dan weer niet, en zo een paar keer... tot pats, en dan hebben we hem uitgetrokken). Ik vermoed dat het een condensator was die gesprongen is.
De versterkers waren nog niet zolang geleden gereviseerd en dus de rest van de condensators is nog wel heel goed.
De versterker doet het precies nog wel zonder problemen... nu is mijn vraag of dit kwaad kan dat er een condensator inzit die het niet doet..
Wat ik weet van condensators in versterkers is dat deze dienen om de stabiliteit van de versterkers te garanderen... Dat ze dus bij vermogensverschillen in de muziek zo dicht mogelijk de rms waarde aanhouden... En zo dus bv als aangesloten op een aggregaat een meer constante stroom wegtrekken.
Nu is mijn vraag of we nu last zullen hebben met deze versterker als we deze op dezelfde lijn aansluiten met enkele andere versterkers... of moeten we hier wel degelijk zeer noodzakelijk iets aan doen? mvg Arne
Over het algemeen zit er geen enkel onderdeel in wat voor toestel dat nergens voor dient.Zeker niet aan de binnenkant waar toch niemand naar ziet.Onderdelen kosten geld,dus als er eentje niet nodig is zal die af-fabriek al niet gemonteerd worden.Dus denken dat het zonder dat ook wel kan is naief.
Je hoort "pats" en denkt dat er een condensator is gesneuveld.Kan het geen varistor zijn? of een weerstand?heb je effectief een ondedeel gezien dat zwart geblakerd is of uiteen gespat?Post eens wat (sherpe) fotos dan.
EricP
mét CE
Precies wat mc6800 zegt... Het zit er niet voor niets in. Als het ploft, moet je ook schade kunnen zien. Dus trek het ding eens open en kijk wat er stuk is. Over het waarom is dan misschien ook nog wat te zeggen.
ok ik ga vanmiddag eens in de opslag verder kijken... bedankt alvast voor de reply! ja ik dacht meteen aan een condensator omdat de oorzaak was dat er slecht contact was in de kabel en dus pieken. En ik weet dat de condensators deze pieken horen op te vangen... btw er was nog geen geluidssignaal aangesloten bij het moment van de knal...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
gezien het vermogen van de amp , kan het ook nog een onderdeel van de inschakelvertraging zijn . als de netkabel steeds uitviel heeft de inschakelvertraging het zwaar te verduren . een dikke weerstand kan dan ook weleens in het midden zijn doorgebroken , maar wel doormeten nog.
Op 2 juli 2011 14:56:32 schreef solith:
ok ik ga vanmiddag eens in de opslag verder kijken... bedankt alvast voor de reply! ja ik dacht meteen aan een condensator omdat de oorzaak was dat er slecht contact was in de kabel en dus pieken. En ik weet dat de condensators deze pieken horen op te vangen... btw er was nog geen geluidssignaal aangesloten bij het moment van de knal...
Die logica klopt van geen kanten, een slecht contact kan alleen voor lagere spanningen zorgen. Er kan echt van alles kapot zijn.
En wat voor kabel is dat? Als het de netkabel is dan mag je blij zijn dat er geen brand opgetreden is...
Als ik goed begrijp was er een knal(letje) en de versterker doet het nog?? H.w.s. ontstoorcondensator in het primaire netgedeelte, zij kunnen kanllen en er komt een nauwelijks zichtbaar scheurtje. Zit er in het primaire circuit een cond. soldeer deze er dan maar uit en bekijk hem.
Wat ik weet van condensators in versterkers is dat deze dienen om de stabiliteit van de versterkers te garanderen... Dat ze dus bij vermogensverschillen in de muziek zo dicht mogelijk de rms waarde aanhouden... En zo dus bv als aangesloten op een aggregaat een meer constante stroom wegtrekken.
Het lijkt me dat je dit beter kunt vergeten, en de betreffende bron van kennis verder niet meer gebruiken.
mr flip
Je hebt werkpaarden en je hebt luxepaarden, maar ik ben een luipaard
is er geen ntc gesprongen die voor de soft start zorgt?
want dan kan het wel werken, maar krijgt de versterker elke keer een klap als je hem aanzet.
en als je voedingsspanning aan het varieren was, dan krijgt die ntc het zwaar te verduren....
(ik ken het schema niet uit me hoofd maar als hij zo opgebouwd is zou ik daar beginnen met zoeken)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Een plofje waarna het apparaat vrolijk verder speelt is 9 van de 10 keer een (papier)condensator in het netfilter.