steve c

When all else fails, there is always my big hammer...

Ik heb de laatste tijd al veel zitten DX'en en ben ook constant bezig mijn antennes te optimaliseren. Maar hoe ik het ook aan boord leg, hier in de stedelijke omgeving waar ik woon, is de locale storing overdag heel erg (soms S7-S8). Dit is natuurlijk niet leuk om zwakke DX stations te loggen.

Onlangs heb ik een artikel gelezen over mannen die op DXpeditie gaan. Ze laden dan hun receiver in de auto en rijden ergens te velde waar ze ver van alle door de mens veroorzaakte storing zitten. (Oklahoma bijvoorbeeld, of de open velden van north Dakota)... nu, zover kan ik helaas niet rijden, dus een tochtje noord Frankrijk, of Ardennen is de enigste vluchtmogelijkheid.

Nu vroeg ik me af, welke antenne er dan het best gebruikt kan worden.

Ik dacht zo: op de jeep staat nu een 5/8 CB antenne, als ik daar nu een draad van 10 meter zou opclippen vanboven en die draad ergens kan ophangen, zou dit dan lukken om op de hele band te luisteren ? of gaat die CB antenne zich blijven smalbandig gedragen op 11 meter, ook al is ze langer ?

Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 5 juli 2011 19:44:03 schreef steve c:
nu, zover kan ik helaas niet rijden, dus een tochtje noord Frankrijk, of Ardennen is de enigste vluchtmogelijkheid.

Dwingeloo, Veluwe, Marnerwaard (defensieterein, weekenden vrij toegang) en de wadden hier in NL. Ook de parkeerplaats van het bezoekerscentrum/Melkwegpad bij Westerbork is favoriet vanwege de stille zone rond de radiotelescopen, er is ook een camping aan de rand van de zone.

Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Antenne? Leef je uit.
Voor 11m meter hoeft het allemaal niet zo groot te zijn. Een 1/2 golflengte is voldoende.

Bijvoorbeeld: Dipool, vishengel met een draad er langs en wat ground radialen, (delta)loop, End Fed.
Waslijn met stalen kern van de Blokker levert zeer goede tijdelijke antennes op.
De band moet natuurlijk wel open zijn.

Voor onze "DXpeditie" in 2012 was dit één van de mogelijke lokaties:
http://www.cantickhead.com/Cantick%20Head%20from%20East%20sm.jpg
Één van de Orkney Eianden. Duurt alleen vier dagen en drie Ferries om er te komen.

Draadje van de vuurtoren naar beneden spannen en gaan.

joopv

Golden Member

... en dan blijkt dat er toch nog oude pc's en beeldbuis monitoren uit 1992 in gebruik zijn daar...

Als je echt weinig man-made storing wilt hebben moet je naar een plek gaan waar in een paar kilometer omtrek geen elektriciteit aanwezig is.

En what about magnetische loop antenne's?

[Bericht gewijzigd door joopv op dinsdag 5 juli 2011 21:50:38 (49%)]

Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Je kunt trouwens aan de ontvangst horen (en aan de S-meter zien) of je al ver genoeg zit. Om van S8 storing af te komen is het vaak al voldoende een paar straten ver te rijden, of naar het parkeerterrein van de hockeyclub of zo.
Maar als je het leuk vindt verder te gaan is de storing wel een goede smoes. :)

Het aanclippen van een draad is een heel praktische methode die vaak goed werkt. Je hebt natuurlijk wel bijna altijd een of andere tuner nodig om het geheel weer aan te passen zodat de zender het ook leuk blijft vinden. En als de omgeving ècht ruisarm begint te worden, win je aan de ontvangkant ook nog een snippertje gevoeligheid met de tuner goed afgesteld.

steve c

Nu, het luisteren zou ik niet enkel beperken tot de 11 meterband.

Ik zou graag ook uitluisteren naar de andere banden.

Weet iemand een idee met welk metaal ik een soort lange 'whip' zou kunnen maken ?

De 5/8 mobiel die ik nu heb is 1.20 meter getrokken staaldraad (2,5 mm²), maar het zou ideaal zijn kon ik in dat bevestigingsgaatje ervan zoiets kon steken maar dan véél langer.

Een koperdraad van 3 meter lang blijft niet rechtstaan en de reeds gesitueerde blokker wasdraad heeft dan een bovenste bevestigingspunt nodig.

Wat ik dus zou nodig hebben is een soort metaal dat stijf genoeg is ook op lange lengte.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je zou aan zoiets kunnen denken. Kijk even verder op de site voor drager of evt. verloop.
Misschien is zoiets dichter bij huis ook te koop; anders laat je het verzenden.

Wat ik wel een leuk idee vind is de G8JNJ "Fat-Max"

In feite een (erg lange) rolmaat die vertikaal opgehesen kan worden om hem resonant te krijgen op de band naar keuze. Het eind wordt aangesloten en de rolmaat zelf gaat omhoog. Het feit dat die rolmaat van staal was en niet van koper had niet zo heel veel effect (verlies).
Hij had zelf geloof ik in de "pound shop" een 8 meter lang ding gevonden. Zouden die in NL of online ook te vinden zijn voor een schappelijke prijs?

steve c

Hoi jongens,

Ik heb eens wat rondgebeld.

hetgeen we nodig hebben is: verenstaal !

Je kunt dit verkrijgen op dikte 1 mm tot zoveel je wil.

een staaf van 3 mm dikte en 3 meter lang kost 6 euro. Als je dat recht zet, blijft dat recht staan.

Ideaal dus om verticals te fabriceren voor om het even welke band.

Ik ga me zo'n staaf aanschaffen, dan kan ik dit op de jeep zetten en er zal wel één en ander binnenkomen qua signalen.

ps. de firma waar je dit kunt krijgen is Noël Algoet, Belkhagelaan 2 te Waregem, België. Telefoon 0032 56 60 14 77.

carbon vishengel, kan je gemakkelijk tot 8 metergaan

of telescopisch tot 6 m

flipflop

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Jammer dat carbon geleidend is en dus je antennewerking erg beinvloedt.

[edit] @Hugo hieronder: da's mooi spul inderdaad. Weet je of dat in NL ook ergens te koop is? Lijkt me nogal kostbaar wb verzenden.

[Bericht gewijzigd door flipflop op woensdag 6 juli 2011 18:27:11 (49%)]

Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Inderdaad geen carbon maar fiberglas of GFK hengel. Bijv: http://www.dx-wire.de/fiberglasm.htm

Frederick E. Terman

Honourable Member

Zou een koolstofhengel ("carbon") echt veel verlies geven als je er een antennedraad, die er dus vlak langs loopt, mee omhoog houdt?
Mijn eerste gok zou zijn, 'dat valt wel mee', een beetje het idee van een weerstand parallel aan een draad - dan heb je ook geen verliezen.
Maar misschien maakt het tòch uit, bij het (of 'een') spanningsmaximum bijvoorbeeld, of louter door in het nabije veld te zitten.

Voor de wetenschap zou iemand eens een glasvezel- en een koolstofhengel als draad-drager moeten vergelijken. Klein veldsterktemetertje een golflengte of zo verwijderd..
Of als dezelfde draad, gehangen aan en langs een koolstofhengel, opeens anders en veel 'breedbandiger' afstemt - dan weet je ook wel hoe laat het is. :)

Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 6 juli 2011 13:31:39 schreef steve c:
een staaf van 3 mm dikte en 3 meter lang kost 6 euro.

Draad op de uiteinden snijden en je kan meerdere delen koppelen mbv draadbusjes:

http://www.display.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/04.13.5350.jpg

steve c

Hmm, lijkt allemaal best te doen.

Maar ik vroeg me nog af: stel, dat ik nu zo'n 3 meter lange stalen staaf gebruik, hoe kan ik die dan best verlengen om bijvoorbeeld op 80 meter te gaan luisteren ?

Is het dan voldoende dat ik het verschil in lengte bijpas met een spoel ?

dus, vb. op 3600 Khz is een kwart golf = 83,33/4 = 20,8 meter.

De stalen veerstaaf is 3 meter, dus kan ik dan onderaan een spoel wikkelen met 17,8 meter draad erop ?

Of zie ik dat verkeerd ?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja. Op die manier zou een spoel met een bepaalde lengte draad altijd dezelfde zelfinductie hebben, en zoals je weet is dat niet zo.

Maar het is voor ontvangst ook niet nodig. Met een 'te korte' antenne zal het signaalniveau wel lager liggen, maar het stoorniveau ook, zodat de verhouding hetzelfde blijft.

Op 80m zijn er praktisch gesproken geen signalen die je met een 3m lange antenne niet, en met een 20m lange antenne wèl kunt horen. Zulke zwakke signalen liggen ver onder het stoorniveau.

Als je de 3m lange antenne aansluit, en je hoort de ruis duidelijk toenemen, dan weet je zéker dat je alle signalen die harder zijn dan de ruis ook zeker zult ontvangen.

Zie ook je andere topic.

steve c

Welja, dat is wel interessant dus.

Zo hoeft men in principe niet altijd met de zwaargewichten af te komen.
Hier thuis merk ik wel dat met de longwire van 35 meter ik de 80 meterband rustiger kan beluisteren dan met de multiwire van 2-5-10 meter.

Maar toch vind ik dit een rumoerige band, iets dat ik op 40 en 20 meter minder ervaar.

Ik ga volgende week eens experimenteren met een dipool voor 80 meter, misschien is het dan rustiger luisteren, want de longwire pikt nogal wat plaatselijke storing op.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Uitproberen is altijd goed. Sommige antennes hangen nu eenmaal zo dat ze minder of juist meer storing oppikken.

Het kan trouwens ook best, dat je ontvangst er juist op vooruit gaat als je een beetje verzwakking aanbrengt in het antennesignaal.

Voorbeeld: als de ruis op de 80m band de meter altijd tot minimaal S6 doet uitslaan, dan is je ontvanger eigenlijk te gevoelig. Je kunt dan beter een verzwakker (3 weerstandjes, zie Google: attennuator 50 ohms) van bijv. 20dB maken.
Je ontvanger verliest daardoor geen bruikbare gevoeligheid (er zijn toch geen zwakkere signalen), maar kan dan wel beter met heel sterke signalen omgaan.
Overdrijf het alleen niet. De ruis moet nog steeds een beetje toenemen als je de antenneaansluiting maakt.

Dit verhaal gaat natuurlijk vooral op voor ontvangst met lange antennes op de 80 en 40 meter banden.

Tidak Ada

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Heb op youtube ook eens een (zee)waterantenne gezien.

Het is een soort fonteinpomp, die je in het water legt. De waterstraal kan je regelen (= lengte van de antenne).
Of het ook met (vuil) slootwater gaat werd niet verteld.

Leuk experiment... http://youtu.be/9tIZUhu21sQ

Of was dat hier op CO als besproken?

steve c

Mijn Yaesu frg 100 heeft twee knopjes:

ATT -6dB en ATT -12dB, samen kun je dus tot -18dB gaan.

Ik vermoed dat je dit bedoelt als verzwakking ?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja, dat zijn verzwakkers: ATT betekent Attenuator. Je hebt de mogelijkheid dus al. Probeer maar eens, de lagere frequenties zullen wat rustiger klinken.

@Nohave: ja, is al eens genoemd hier dacht ik. Merk op hoe zelfs de meteozender (NOAA), die daar vlakbij staat, ruiserig doorkomt! Zo best werkt het niet.