Mijn wagen heeft een 13-polige aansluitfiche.
De meeste aanhangwagens hebben echter een 7-polige stekker.
Hiervoor gebruik ik dus een adapter 13->7-polig.
Nu blijkt er iets mis te zijn ergens.
Wanneer ik de fietsendrager aansluit, werkt alles perfect.
Wanneer ik de aanhangwagen aansluit, werkt niets...
Wanneer ik enkel de adapter aansluit, geeft de wagen weer dat er een storing is in de richtingaanwijzers (deze gaan dan ook dubbel zo snel).
De fietsendrager én de aanhangwagen werken normaal beiden perfect...
Het vreemde is dat er toch één werkt, de andere totaal niet...
Wat kan er fout zijn?
Stan1
Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}
Waarschijnlijk heb jij een zeer moderne auto, waarbij de boordcomputer alle signalen controleert. Dus ook de stroom die door
de gescheiden verlichting circuits verbruikt word.
De fietsendrager heeft maar een paar extra lampjes en kwa stroom verbruik zal deze de ingestelde grens in de boordcomputer niet bereiken.
De aanhangwagen verbruikt waarschijnlijk iets meer stroom, waardoor de boordcomputer een probleem signaleert en ook de richtingaanwijzer sneller gaat knipperen.
Misschien even met de auto langs de dealer, deze kan misschien een parameter wijzigen of een update uitvoeren.
Waarschijnlijk is dit ook meer een vraag voor Problemcar: http://www.problemcar.nl/
EricP
mét CE
Eerste insteek is de massadraad van de aanhanger.
'Conventioneel' hoef je daar niet echt last van te hebben zolang je maar 1 lamp ('functie') tegelijk gebruikt. De massa komt dan wel via de andere lampen die tenslotte parallel staan aan de lampen in de auto. Bij al dat CAN gestuurde spul, is het niet onwaarschijnlijk dat het ellende oplevert - de aanhanger heeft daar een eigen sturing.
Dat bij alleen het insteken van de adapter je een foutmelding op je richtingaanwijzer krijgt, is niet zo raar. Er wordt gesignaleerd dat er 'iets' ingestoken is (waarschijnlijk voor het uitschakelen van het mistachterlicht van de auto) en vervolgens wordt er geen stroom getrokken als je richting aan geeft (er zit tenslotte alleen een adapter in...). Conclusie van de electronica: lampje is stuk.
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Ja een bekend probleem , onder andere bij mercedes Cklasse , daar wordt een aansluitset voor geleverd met een electronische schakeling om de belasting van de verlichting en andere lampen niet te laten registreren door de boordcomputer (duur apperaatje trouwens)
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
in diverse 13 polige aansluitingen zit een schakelaartje in de stekkerrand , dit is om de mistlamp om te schakelen naar de aanhanger , maar het kan ook via de aansturing voor de aanhanger de knipperlichten van de auto achter doorschakelen naar de aanhanger , is er die niet dan knippert de clignoteur sneller ( dit ook als er een lampje stuk is )
als het altijd heeft gewerkt op deze auto en aanhanger , gok ik op vuile stekkerpennen , die 13 polige zijn sowiso erg gammel tov de 7 polige die ook meer stroom aankunnen .
heb al een aantal van die aansluitingen vervangen omdat mensen de verloopadapter hadden laten zitten of het klepje stond half open en had lekker sneeuw gehapt in de winter , dan rot het lekker weg binnenin .
Het klopt dat de adapter en aansluiting vuil waren (oxidatie, roest).
De aansluiting is echter vervangen door de garage, de adapter heb ik mij een nieuwe aangeschaft...
Is het dan fout gegaan in de garage? Zij hadden dit getest en alles werkte, en bij mij werkt het 'half'..
EricP
mét CE
Oh, in dat geval het probleem lekker laten liggen waar het ligt: bij je garage. Ze hebben wat vervangen, werkt niet. Laat ze het maar onder 'garantie' oplossen...
Ik gok ook op een foute massa aansluiting. In een 13-Polige aansluiting zitten er 3, even testen of ze niet per ongeluk de verkeerde genomen hebben.
Groeten, Bram
testman
dat met die massa's is wel belangrijk om goed te maken . heb dat gezien met een bouwvakkersbus waar er een permanente 50amp 12v aansluiting was bijgemaakt op die 13 polige aansluiting , helaas was de massa niet veranderd en liep alles over 1x 1,5mm2 .
http://www.camper-freaks.nl/stekker%20en%20contactdoos.htm
nu gebruiken ze vaak een combidoos , zowel een 13 polige stekker past als een 7 polige . als de garage dan bij jou pen 3 niet heeft aangesloten dan heb je op een oude 7 polige stekker geen massa. de 13 polige aansluiting van de fietsdrager heeft zowel pen 13 als 11 voor de massa.
testman
er is nog een verschil , de fietsendrager is wrs van na 2000 ? er is een verandering gekomen rond 2000 met de 7 polige aansluitingen , er is toen een mistlicht geruild voor de vaste spanningsaansluiting . dat kan betekenen dat je fietsdrager verschilt met de massa van de aanhanger , zeker als deze van voor 2000 is.
er zit ook geen pen los in de stekker van de aanhanger ? of de kabel doorgesleten van over het asvalt schuren ( dat komt ook voor )
ik heb het met twee aanhangwagens getest... beiden werkten niet. Enkel de fietsendrager lijkt wel te werken.
Als ik wist wat het verschil is, dan paste ik mijn aanhangwagen wel even aan, aangezien de wagen binnenkort toch wegmoet (leasing)...
testman
als helemaal niks van verlichting het doet kan het alleen een massaprobleem zijn , op een 7 polige stekker zit maar 1 massa pen .
de fietsdrager kan wel een beter klemmende stekker hebben , terwijl de aanhanger een versleten stekker heeft die geen contact meer maakt .
je kunt een proberen om de pennen aan de aanhangerstekker met een kleine schroevendraaer een beetje open te buigen ( zit in elke pen een spleetje ) voorzichtig wat open buigen heeft mij ook al vaker het probleem doen oplossen .
het is trouwens niet zo dat de fietsendrager wel werkt maar dat bijv de remlichten ervan flauw oplichten met knipperen of de nummerplaatverlichting ?
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Testman als de aarding weg is gaan er veel lampen branden ipv geen
de aarding loopt dan over de andere lampen van het voertuig naar massa
testman
dan krijg je het effect dat een knipperlicht ook de remlichten doet laten knipperen , ook van de auto . weliswaar werkt dat alleen als die lampen dan uit zijn . let daar eens op ts ....
ik vraag me af of je auto niet een extenderbox heeft voor de aanhangerverlichting , en dat schakelaartje in de aansluitdoos werkt niet met de stekkers van de aanhanger miss....
Wat ik me afvraag is hoe je test: met de fietsdrager en aanhanger(s) op de trekhaak of ernaast.
Want als ze op de trekhaak hangen heb je daarmee ook al massa....
testman
De aanhangers waarmee ik ervaring heb (een stuk of 12) allemaal wel.
Sommige bewust, andere niet geheel, bijv. door eem bevestigingsboutje van
de kentekenverlichting dat in het armatuurtje ook aan massa hangt...
testman
dat had ik ook in gedachten , er zit nooit een losse draad die aan een bout van het chassis zit . niks doet er ook wat mee eigenlijk , zelfs de evt zijverlichting heeft 2 draden naar de achterlichten lopen .