hallo,
ik ben nieuw hier en weet niet of mijn verhaaltje op de juiste plek staat.

ik kom van een boerderij en ik wil iets proberen met ploegen.
bij zware grond ploegt de ploeg breder dan bij lichte grond. ik zal niet te ver in detail treden maar het komt er op neer dat wanneer er verschillende soorten grond achter elkaar liggen de ploeg steeds breder gaat en dan weer smaller.

je kunt dit handmatig bijregelen met hydrauliek. je moet dan kijken of de ploeg recht achter de trekker hangt en waar nodig corrigeer je het door de cilinder (soms maar 2 cm) uit te schuiven.

nu mijn idee:
ik zat er aan te denken om tussen de trekker en de ploeg een potmeter te knopen die een hoek meet.
wanneer deze de ene kant op buigt moet de cilinder langer worden. en natuurlijk als de negatieve hoek daarvan gemeten word moet de cilinder korter worden.

ik vraag me nu af of dit mogenlijk is en zoja hoe.

ik neem aan dat het met een PLC programma moet. maar ik ben een leek in deze apparatuur.

de elektronische hydrauliek ventielen en de hoekpotmeters kan ik met me verstand nogwel bij, maar die PLC heb ik geen kaas van gegeten.

zou iemand mij kunnen helpen met het ontwerpen van dit systeem.

als er nog enige informatie nodig is vraagt u maar.

vriendelijke groet
mark

Met enkele opamps kan dit ook. Of met een µC maarja dan heb je terug een programma ;)

Ik heb zelf nog nooit geploegd, maar is het niet andersom ?

Bij zware grond begint hij smaller (trekt de trekker meer scheef) te ploegen dan bij lichter grond (de ploeg trekt de trekker minder scheef) ?

En trekker en ploeg is toch een star geheel ?, of drukt de ploeg door de oliedruk heen (keerringen van de cilinder) ? Als je een hoek wilt meten (ploeg ten opzichte van tractor) dan zal dat bij een star geheel niet mogelijk zijn. Je zou dan de hoek ten opzichte van de rijrichting moeten bepalen (denk aan gps of iets dergelijks) of je zou iets met een kracht sensor de soort grond kunnen meten en hier een regeling op moeten maken.