hallo,
ik ben nieuw hier en weet niet of mijn verhaaltje op de juiste plek staat.

ik kom van een boerderij en ik wil iets proberen met ploegen.
bij zware grond ploegt de ploeg breder dan bij lichte grond. ik zal niet te ver in detail treden maar het komt er op neer dat wanneer er verschillende soorten grond achter elkaar liggen de ploeg steeds breder gaat en dan weer smaller.

je kunt dit handmatig bijregelen met hydrauliek. je moet dan kijken of de ploeg recht achter de trekker hangt en waar nodig corrigeer je het door de cilinder (soms maar 2 cm) uit te schuiven.

nu mijn idee:
ik zat er aan te denken om tussen de trekker en de ploeg een potmeter te knopen die een hoek meet.
wanneer deze de ene kant op buigt moet de cilinder langer worden. en natuurlijk als de negatieve hoek daarvan gemeten word moet de cilinder korter worden.

ik vraag me nu af of dit mogenlijk is en zoja hoe.

ik neem aan dat het met een PLC programma moet. maar ik ben een leek in deze apparatuur.

de elektronische hydrauliek ventielen en de hoekpotmeters kan ik met me verstand nogwel bij, maar die PLC heb ik geen kaas van gegeten.

zou iemand mij kunnen helpen met het ontwerpen van dit systeem.

als er nog enige informatie nodig is vraagt u maar.

vriendelijke groet
mark

Met enkele opamps kan dit ook. Of met een µC maarja dan heb je terug een programma ;)

Ik heb zelf nog nooit geploegd, maar is het niet andersom ?

Bij zware grond begint hij smaller (trekt de trekker meer scheef) te ploegen dan bij lichter grond (de ploeg trekt de trekker minder scheef) ?

En trekker en ploeg is toch een star geheel ?, of drukt de ploeg door de oliedruk heen (keerringen van de cilinder) ? Als je een hoek wilt meten (ploeg ten opzichte van tractor) dan zal dat bij een star geheel niet mogelijk zijn. Je zou dan de hoek ten opzichte van de rijrichting moeten bepalen (denk aan gps of iets dergelijks) of je zou iets met een kracht sensor de soort grond kunnen meten en hier een regeling op moeten maken.

Wat voor trekker is het trouwens ? Als het er een is met isobus, kun je misschien met externe elektronica de trekker ventielen kunnen sturen. (ik ben er niet zeker van of dit kan met de isobus, dat zou ik even uit moeten zoeken)

[Bericht gewijzigd door Gatze op (15%)]

Neen doordat de grond zwaarder is drukt hij de ploeg meer weg van de voor.

De trekker en ploeg is een star geheel (op wat speling na) maar de verbinding aan de hydrauliekarmen is vrij (bij ons toch). Dit betekend dat de ploeg zijdelings kan verschuiven t.o.v. de trekker.
Anders zou de ploeg de trekker onbestuurbaar maken en uit de voor komen.
Dus dit valt wel te meten met een afstandmeter bv.

"De trekker en ploeg is een star geheel"

dat is niet helemaal waar
een ploeg zit vast met een driepuntsbevestiging. de 2 hefarmen doen hem liften. deze kunnen zijdelings vrij bewegen. het derde punt (de topstang) kan alle ringtingen bewegen behalve langer worden. deze zorgt ervoor dat je ploeg niet om jehefarmen scharniert.

maar nu het leuke. een goed afgestelde ploeg heeft vrijwel geen topstank nodig.
sterker nog je kan er als die op de jusite plek is bevestigd zelfs met een ketting voorttrekken. dit is echter praktisch niet mogelijk.

maar het gaat hier niet om de werking van een ploeg.

ik wil een elektronisch hydrauliekventiel laten aansturen door een hoekpotmeter.
wie helpt me hierbij?

Wat voor spullen heb je al? Als je met hydrauliek en plc`s begint wordt het vaak een prijzig geheel.
En wat is je lokatie, is wellicht handig om in je profiel te zetten.

maar nu het leuke. een goed afgestelde ploeg heeft vrijwel geen topstank nodig.

Idd bij ons kan het derde punt scharnieren naar achter (om sneller in de grond te kunnen). Tijdens het ploegen staat er nooit kracht op. Het staat dan gewoon te scharnieren.

Hoe zit de blokkering van de hefarmen in elkaar? Kun je daar geen afstandsensor inbouwen? (Welk merk van trekker is het) Want potmeters kunnen last krijgen van het stof tijdens het ploegen.

Trouwens de regeling die erbij komt kijken zal niet zo simpel zijn. Tijdens het ploegen zul je last krijgen van valse fouten doordat de trekker soms over putten en hobbels moet rijden. Erg nauwkeurig zal je niet kunnen werken.
Wat je mss ook nog kan proberen is via de stuurhoek te bepalen of de ploeg al dan niet smaller of breder moet ingesteld worden.
Dit zal het eenvoudigste systeem zijn.
VB: Als je meer van het geploegde stuk weg rijdt, zal de ploeg zich breder instellen en als je naar het geploegde stuk toe rijdt zal de ploeg zich smaller instellen.
Het enige probleem blijft dat je onderscheid moet kunnen maken welke kant van de trekker er in de voor rijdt. Dit zou je met een hellingssensor kunnen doen ofwel via de stand van de ploeg (schakelaar op de draaias)

"Wat voor spullen heb je al? Als je met hydrauliek en plc`s begint wordt het vaak een prijzig geheel.
En wat is je lokatie, is wellicht handig om in je profiel te zetten."

uit te trekker komt hydrauliek
en zoals ik me voorstel gaat die hydrauliek door een hydrauliekblok met electronische kleppen

die kleppen worden door de plc aangestuurd.

het ventielenblok en hydrauliek kan ik in principe zelf aan komen. de potmeter ook nogwel.

maar de plc weet ik gewoon niets vanaf.

ik kom uit de buurt van rotterdam

Op 14 juli 2011 12:44:12 schreef mark-vd-lely:maar het gaat hier niet om de werking van een ploeg.

Is voor de niet agrariërs hier wel handig om te weten en om te kunnen helpen.

Op 14 juli 2011 12:44:12 schreef mark-vd-lely:ik wil een elektronisch hydrauliekventiel laten aansturen door een hoekpotmeter.
wie helpt me hierbij?

Wat betaal het ? ;)

Op 14 juli 2011 12:57:19 schreef B.V.:
[...]Trouwens de regeling die erbij komt kijken zal niet zo simpel zijn. Tijdens het ploegen zul je last krijgen van valse fouten doordat de trekker soms over putten en hobbels moet rijden.

Dit maakt toch niks uit voor de horizontal hoek van de ploeg ten opzichte van de tractor ? of zie ik dat verkeerd ?

wat betaalt her?
tsjah een uurloon

ik wil natuurlijk zo veel mogelijk zelf doen. daar ben ik technisch genoeg voor.
maar stel jij zegt je moet dit kopen dat zus en zo.
ik koop dat zet het hardwarematig in elkaar en jij komt langs of weet ik veel hoe dit moet voor de software.

Dit maakt toch niks uit voor de horizontal hoek van de ploeg ten opzichte van de tractor ? of zie ik dat verkeerd ?

klopt heb je gelijk in

Klinkt als een leuk project, heb ook wel dergelijke plannen gehad om het mestrijden wat relaxter te maken, maar heb me af laten schrikken door de kosten.

Volgens mij is het prima te doen; zolang je de potmeter/sensor maar degelijk genoeg maak, en de regelaar niet te snel maakt.

klinkt als een leuk project, ga je even pb sturen, bellen is makkelijker... owja, dat kan hier niet... heb geen zin om veel te typen, mocht je willen bellen moet je me ff mailtje sturen.

[Bericht gewijzigd door bassa op (14%)]

hoe bekijk ik me PB?:P

maar even voor de duidelijkheid, het hoeft niet per se een PLC gestuurd ontwerp zijn. maar dat is ff het 1e wat in me op kwam

Ik zou me eens verdiepen in de Siemens LOGO. Die is goedkoop en robuust.

http://i55.tinypic.com/28ilw6p.jpg

even een schema gemaakt van hoe ik het in gedachte heb,
het is niet helemaal waarheidsgetrouw maar denk de rest er maar bij:P

Die joystick kan op twee digitale ingangen. De potmeter voor de hoek op een analoge ingang. De ventielen via twee hulprelais op twee uitgangen. (blusdiode geen overbodige luxe)

Fraai tekeningetje leonardo

Wat voor trekker is het ? Stel je kunt het via de ISO bus sturen, dan bespaart je dat een hydrauliek blok en wat slangen, maar er zit dan wel meer tijd in de software.

Zoals bassa zegt, als de hoeksensor maar goed is, dan moet het wel lukken. Dat lijkt me vrij pittig, omdat de ploeg bijna in alle richtingen ten opzichte van de trekker kan bewegen.

Qua hardware heb je eigenlijk 2 keuzes:

Je maakt een print met een microcontroller en wat hardware om de sensor uit te lezen en het ventiel aan te sturen (zou misschien ook met wat opamps kunnen)

Of je koopt een plc en eventueel wat hardware om de hoeksensor en ventiel aan te sturen (mocht dat niet op de plc zitten). Dit is het gemakkelijkst voor jou denk ik.

Ga je een proportioneel ventiel gebruiken ?

Op 14 juli 2011 14:18:58 schreef shizzle dizzle:
Ga je een proportioneel ventiel gebruiken ?

Ah, die mogelijkheid had ik nog niet overwogen. Het handigste lijkt mij sowieso een paar gewone ventielen die de ploeg steeds "een tikkie" bijsturen. Propventielen stuur ik direct aan vanuit een VIPA 100 serie PLC, dus het kan wel.

het moet vind ik op iedere trekker toepasbaar zijn dus niet op isobus.
die "joystick" die ik had getekent was eigenlijk gewoon een schakelaar maar joystick kan ook :)

maar wie zegt dat hij dit systeem kan ontwerpen voor mij?
dus wat ik ervoor moet kopen. tot zekere hoogte in detail.

dan kan als alles besteld is en aangesloten iemand mij komen helpen om het te programmeren. mocht iemand zich daarvoor geroepen voelen.

mvg mark

Logo is een mooie oplossing hiervoor.

Rotterdam is me iets te ver, programmeren lukt wel thuis maar de boel finetunen op locatie wordt wat lastig.

Kan je wel helpen aan een industriele (lees robuust) hoekopnemer.

Mail staat in mijn profiel

Je zou ook als "hoek "opnemer 2 eindschakelaar kunnen nemen op een veschuifbaar c.q. draaibaar balkje en deze rechtstreeks het ventiel laten bedienen . Ploeg goed dan is geen van de 2 schakelaars bediend , naar de ene kant op : ventiel stuurt weer terug. Naar de andere kant op ventiel stuurt de andere kant op.

Met enkele CETOP NG6 ventielen kan je al overweg. en idd een LOGO met analoge ingangen en digitale uit kan je dit wel oplossen.
maar een gewone potmeter zal dit zeker niet lang uithouden in dit stof of vochtigheid. je zou beter opteren voor een encoder, is precieser en kan gekocht worden met IP66 bescherming.

Veel succes !

Siemens logo 0BA6 heeft al 4 anologe ingangen op de basismoduul zitten
(0-10V) (geen extra blok nodig dus)
logo 5 heeft er geloof ik ook 2 maar dat weet ik niet zeker

Op 14 juli 2011 19:12:34 schreef simaticlover:...je zou beter opteren voor een encoder, is precieser en kan gekocht worden met IP66 bescherming..

Potmeters zijn ook in robuuste behuizing te krijgen natuurlijk. Encoders zijn in een ruwe omgeving ook niet perse de beste optie. Niet voor niets hebben servomotoren voor echt wilde omstandigheden geen encoder maar een resolver.

potmeters:
http://img.directindustry.com/images_di/photo-p/multiturn-potentiometers-29186.jpghttp://www.siko.de/typo3temp/pics/0790949901.jpg

een servo tester gebruiken?

geloof dat velleman een servo tester heeft, met een potmeter kun je een modelbouw servo bedienen

als je die gebruikt, potmeter aan de ploeg, en een zware servo om je gewone joystick gebedienen?

dit idee is al eerder genoemd, maar daar gebruikte ze schakelaars, deze optie werkt traploos ( als het werkt )

Gewoon net als wat de olde zegt: neem een Hydro 4/3 ventiel hand bediend, die stel je af met boutjes, of e.v.t. met extra veer tegen de hendel >> Lekker robuust: deed vredo ook ooit ;)