Hallo,
Hoeveel vermogen mag je maximum vragen van de autoaccu tijdens het rijden? Kan je dit berekenen?
Ik zou graag een elektrische frigobox, gps en laptoplader aansluiten.
Is dit mogelijk of is dit te veel?
Alvast bedankt! 
dat kan makkelijk denk ik.
een navigatie gebruikt vrijwel niks. een laptopladertje ook niet zoveel als de accu eenmaal opgeladen is.
en wij hadden jaren een elektrische koelbox in de auto (of vakantie).
en tijdens het rijden wil je niet vragen van je autoaccu.
je wilt eigenlijk altijd zorgen dat je stroomverbruik gelijk of liever nog minder is als de dynamo kan leveren. dan trek je de accu nooit leeg onderweg
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een frigobox trekt een 9 amp weg en de gps nog geen 600ma , de laptop een 4amp . maar die moet meestal 19volt hebben dus dan zit je wat hoger met 12 naar 19v omvormen .
zeker tijdens het rijden is dit geen probleem , de achterruitverwarming trekt al 20amp , en die kan ook gebruikt worden tijdens het rijden .
let wel dat de sigarettenplug maar 10amp afgezekerd ( en veel meer kan zo'n stekker ook niet aan ) is dus je kunt daar niet alles op aansluiten.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Mijn RC160 Electrolux (absorptie)koelbox verbruikt continu 75W op 12V (100W via thermostaat op 230V), dus zo'n dikke 6A.
Toen ik hem nog in de wagen (kofferruimte) gebruikte (tijdens het reizen van en naar de vakantiebestemming) sloot ik deze aan in de plaats van de achterruitverwarming.
Zodoende kon ik de koelbox zonodig schakelen via de schakelaar van de achterruitverwarming en was ik daarbij ook zeker dat hij uitgeschakeld was bij uitgeschakeld kontakt.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Alleen niet handig bij auto's waarvan de achterruit verwarming automatisch uitgeschakeld wordt na een bepaalde tijd.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
In een Ford Taunus 1600 break van 1979 niet iets waar ik toendertijd mijn hoofd moest over breken...
BTW, die RC160 koelbox bezit ik nog steeds (werkend), de Taunus niet meer. 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dat had ik ook al bedacht , maar wist dat de achterruitverwarming 10min interval heeft.
modernere auto's hebben een extra stekker achterin zitten , bij de middenconsole of onder de bank . deze is apart tov de aansluiting voorin .
Ik was nog iets vergeten te zeggen.
Hier dus een compleet lijstje met technische gegevens:
-Frigobox: Spanning: 12V ; Stroomsterkte: 4,5A ; Vermogen: 54W
-Laptop acculader: Spanning: 19V ; Stroomsterkte: 6A
-GPS: Zal wel niet veel verbruiken?
-Stoelhoes met ventilator
: Zal ook wel niet veel verbruiken?
Hoe kan ik controleren of de zekering achteraan dit aan kan?
De GPS wordt vooraan aangesloten.
Normaal de 3 andere apparaten achteraan.
[Bericht gewijzigd door weerstand54321 op (18%)]
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Inpluggen en proberen 
Nee, serieus, misschien is het verstandig om die laptoplader dan in de voorste aansluiting erbij te pluggen in plaats van samen met de koelbox. Voor de rest loopt het wel los hoor.
In de handleiding van de auto staat (als het goed is) een tabelletje met zekeringwaardes. Hierin staat ook vermeld welke verbruikers op een zekering zijn aangesloten.
Je kunt dus opzoeken welke zekering verantwoordelijk is voor jouw accessoire-aansluitingen. Je stroomverbruik moet in ieder geval onder de waarde van de betreffende zekering blijven. Mochten er op de zelfde zekering ook nog andere verbruikers zitten, dan blijft er minder over voor eigen gebruik.
Kijk naar het vermogen van de dynamo. Deze moet het vermogen leveren. Ik had ook een keer een koelbox, koffiezetter, lampen en ruitenwissers aan. Na een paar minuten ging de motor uit! Teveel stroom getrokken en de batterij was leeg...
Hier vind je de dynamo:
http://www.winparts.nl/835/motor/starten-en-laden/dynamo/0141622/dynam…
Hij levert 80 Ampère.
[Bericht gewijzigd door weerstand54321 op (11%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Bedenk dat een sigatenaanstekercontact maximaal 15A mag leveren. Bij meer wordt hij te heet.
Kijk in je instructieboekje wat het vermogen van je dynamo is, De mijne mag 150A leveren'.
Als je geen airco hebt is dar lekker ruim.
Ik heb er dan ook een 2e accu in voor apparaten en koelbox (gebruik hem als camper).
@RedTiger
Rijd jij dan een Panda, of zo? 
De dynamo levert 80 Ampère. Op de achterste sigarettenaansteker mag niet meer dan 120W (10A) aangesloten worden.
Mijn laptop is op 19V en verbruikt 6,3A wat dus ongeveer 120W is.
[Bericht gewijzigd door weerstand54321 op (24%)]
wat staat er precies op die laptop lader?
120w opladers zie je bijna alleen bij hele zware laptops.
staat er niet wat hij aan stroom trekt op de 12v kant?
120w is aardig veel voor zo'n ding imo
dat is een behoorlijk ding dan.
al kun je er wel van op aan gaan dat hij dat praktisch nooit hoeft te leveren.
een laptop bij normaal gebruik is waarschijnlijk <50w. die 120w trek je alleen bij zware belasting en lege accu (als je het dan al trekt).
ik heb bij mijn laptop standaard een 120w adapter zitten, maar dat is ook een zware laptop (letterlijk en figuurlijk
). en zelfs dat zal hij meestal niet gebruiken. daar is gewoon rekening gehouden met hele zware belasting en 2 lege accu's tegelijk (interne en externe accu mogelijkheid).
edit:
je zou het overigens vrij makkelijk kunnen testen. sluit alle verbruikers aan die je denkt te gebruiken, ga een stukje rijden en meet ondertussen de accuspanning (evt op overige sigarettenaansluiting). als die constant blijft dalen trek je teveel stroom.
ik zou wel rekening houden met extra belasting als verlichting en ruitenwissers.
of als je het nog preciezer wilt doen. een (voor dc geschikte) stroomtang aansluiten bij je accu.
als het goed is gaat er alleen maar stroom in je accu onder het rijden (meer leveren als opnemen). als de stroom constant uit de accu loopt trek je teveel en zal hij leeg raken
[Bericht gewijzigd door timberleek op (37%)]
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Mijn Compaq r3000 doet het niet op een adapter <120W
hij draaid prima op een universele adapter van konig P.SUP.NBT150KN
19V 8A
als ik zo kijk naar de specs van die r3000 zal hij inderdaad best wat verbruiken. celeron en p4 procs stonden nou niet echt bekend om hun zuinigheid
.
maar niet werkend op <120W?
was de adapter wel goed? misschien een smart pin nodig oid?
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Net nog ff geprobeert maar na ongeveer 5 sec valt hij uit met 120W adapter
wel alles zonder batterij (accu) en is wel een oudje he
dat is best een kacheltje dan.
en ja inderdaad, het is al een oudje.
de pentium 4 etc stonden nou niet echt bekend om hun zuinigheid 
die koelbox icm de tomtom en stoelhoes gaan geen probleem veroorzaken.
dat kan zelfs nog prima bij elkaar op 1 aansluiting.
die lader op vol vermogen gaat al lastig worden in zijn eentje op 1 aansluiting. nu weet ik niet wat voor laptop het is.
maar op vol vermogen kan het eerder een probleem worden voor de zekering.
maximaal krijg je 16-20A.
namelijk 4.5A voor de frigo
tomtom --> 5v 1A max (waars alleen bij lege accu) dus zeg 0.5A op 12v.
stoelhoes --> 9w, zeg 1A
Hallo,
De laptoplader is geen probleem.
Ik heb deze vorig jaar aangesloten op de achterste sigarettenaansteker samen met de stoelhoes.
Ik ga deze dit jaar ook daarop aansluiten.
De gps, stoelhoes en frigobox ga ik vooraan aansluiten.
Dit is dan geen probleem?
Als ik in de file sta? Moet ik dan best de laptoplader afkoppelen?
Ik zou wel even controleren of de aansluitingen voor en achter niet aan dezelfde zekering hangen
Verder is het denk ik gewoon een kwestie van proberen.
Het lijkt me sterk dat de lader constant 120w blijft vragen. Dan heb je een flink onzuinige laptop namelijk.
De beste optie blijft even meten tijdens een ritje...
Overigens kan het wel een probleem worden icm verlichting, ruitenwissers, airco etc.
Maar om wat voor auto gaat het eigenlijk? Een dikke diesel heeft over het algemeen een grotere accu en bijbehorende dynamo als een klein benzine boodschappenwagentje