Ja, daar is er weer zo een.. Iemand met een Hobby Electrische step waarvan de motorsturing stuk is, en de accu's ook :D.
Ik heb al een soortgelijk topic door gelezen, maar kom er niet helemaal uit.

Nu heb ik een tijdje terug de Motorregeling van hier gebouwd om een heel simpel 12 volt motortje te regelen. Werkt Perfect, na meten met de scope krijg ik een heel mooi PWM signaal. (her en der wat veranderd om een hogere frequentie te krijgen)

Maar nu de volgende vraag;
Ik heb de volgende onderdelen:

24 Volt motor (Gewoon een normale 24 Volt DC motor max 6 Ampere 100 watt)
Gashandvat met Hall sensor (+ , - 5 volt en Signaal 0,5 -> 4,5 volt.
Remhendel met een schakelaartje.

Nu wil ik eigenlijk de motorsturing die ik eerder al gebouwd heb nogmaals bouwen, maar nu op 24 volt, en met aansturing dmv een hall sensor.
En eventueel de remschakelaar als "beveiliging"

Allereerst zal ik de motorsturing ff in elkaar solderen en deze testen dmv de potmeter sturing zoals origineel in de schakeling. (en een bijpassende FET zoeken)

Maar wie o wie kan me aangeven hoe ik het schema aanpas om hem
- Te reguleren met een hall sensor (0,5 - 4,5 volt)
- Beveiliging inbouw dmv een schakelaar

(eventuele andere beveiligingen zoals Te hoge stromen bij een geblokkeerde motor etc zijn van latere zorg)

Waarom wil je een hall sensor gebruiken.
Hall sensoren reageren dacht ik op magnetische velden, maar misschien zijn er ook andere typen. Als je een schema hebt van de motorsturing is het gemakkelijker om aan te geven hoe dit om te bouwen.

http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling.…

Waarom een hall sensor:
Omdat deze al op de step aanwezig is als gashandvat.
Anders moet ik een "duimgas" maken met een potmeter met een ingebouwde veer... kan ook als het te lastig wordt met een hall sensor

De rem beveiliging had ik bedacht.. (het is maar een idee) om daar een 12 volt relais voor te pakken, en deze tussen een van de motorstuur draden te plaatsen..

[Bericht gewijzigd door Elroy op (22%)]

@MT: hall sensors worden steeds vaker gebruikt als analoge signaalgevers in plaats van potmeters, simpelweg omdat ze niet slijten, en, mits goed ingebouwd, ongevoelig voor vocht.

@TS: zo'n relais zal heel snel stuk zijn, als je hem ooit laat schakelen terwijl je het gas nog open hebt.

Ik ben bezig met het ontwerpen van een motorregeling voor dergelijke toepassingen, waarbij de motorstroom geregeld wordt, in plaats van de spanning. Dat rijdt een stuk fijner, en dan blijven de motor en accu ook gewoon heel. Die 6A is leuk, maar dat is waarschijnlijk als het ding koppel levert op bijna zijn maximale toerental. Wanneer de motor stil staat, en je er 24V op aanlegt, zal de stroom vele malen groter zijn. Als de motor dan niet snel genoeg op toeren komt, wordt deze veel te heet en zal na een paar keer verbranden.

Echter, dat ontwerp is nog niet af, dus daar heb je nu helemaal niets aan. De 555 zal (hoogstwaarschijnlijk) vervallen in de nieuwe regeling, maar de MOSFET en diode (of 2 MOSFETs met een halve brug driver) zul je altijd nodig hebben.

Volgende vraagje:

Het schema
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling.…

Staat voor
R1 een 1K
P1 50K
C1 1n

Ik wil gebruik maken van een potmeter met een waarde van 5K

Welke waarden moeten R1 en C1 hebben???

Verder heb ik er in plaats van Buz11 een Buz346 in zitten

Wie o wie??

Ik heb ooit eens zo'n regeling gemaakt voor een E-step-motor met een Hall sensor en die werkte perfect.
Het ontwerp is gebaseerd op een schakeling uit Elektuur juli/aug 1994 p 105.
(- er moet nog enkel een extra weerstand van 100k tussen de gate en de GND van de BUZ11
- ipv van 12V kun je ook 24V op de klemmenn aansluiten maar dan moet er een serie weerstand bij tussen de +24V en en ingang van de 5V stabilisator, zodat hij niet teveel spanning op zijn nek krijgt )
http://www.uploadarchief.net/files/download/pwmstep1.jpg
PWM regelaar met Hall-sensor -> pdf