hallo

ik heb een vraag ik heb voor mijn auto een ms50 cruise controll gekocht en ingebouwd

aleen nu vroeg ik me af of er een apperaat bestond die de pulsen vanf de ecu kan regelen dat deze afstelbaarworden
dus niet dat het gedeeld gaat door 3 of zo

wat de cruise controll werkt vanaf 55km/h tot boven de 140km/h
ik wil dat deze word terug geregeld van 45 tot 145
en ik weet niet hoe je zoan pulsen aanpas/vverander apperaat noemt

Kun je het aantal pulsen/kilometer niet instellen op die waeco cruisecontrol? En zo ja, kun je dat pulstal dan niet gewoon wat hoger instellen?

volgens de handleiding krijgt het ding helemaal geen informatie van de ECU, maar heeft hij een eigen sensor.

Het manipuleren van die pulstrein is niet echt eenvoudig, en enigszins gevaarlijk als je niet weet wat je doet.

Ik denk niet dat er een kant en klaar apparaat bestaat dat doet wat jij wilt.

@GJ_: Als ik goed zie, kun je alleen kiezen tussen 1250 of 8000 pulsen per kilometer, en is de enige andere mogelijkheid om iets aan te passen het variëren van het aantal magneten op de as.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (24%)]

hij krijgt zijn puls van de ecu/radio/eigen sensor/k'/h teller

en hij heeft maar 2 pulstanden hoog en laag

Het zal vooral niet gemakkelijk zijn om het bereik aan beide kanten te vergroten, of is het bereik aan de bovenkant nu groter dan je wilt?

Je wilt het ding al bij een lagere snelheid laten beginnen, wat betekend dat je er pulsen bij moet "verzinnen". Pulsen weglaten is een stuk eenvoudiger, maar dan wordt de interval onregelmatig en kan het ding alsnog gaan flippen.

ik heb hem op 8000 pulsen staan
en ik wil bijvoorbeeld dat dit 7500 zou worden
hoe kan ik dat het makkelijkste berijken

Het ding open maken, bekijken wat voor microcontroller er in zit, en daar zelf nieuwe software voor schrijven? Uitzoeken wie de originele software geschreven heeft en proberen of hij omkoopbaar is om een aangepaste versie voor je te maken? Met volle maan naar een viersprong rijden, daar twee kippen slachten, en hopen dat de duivel aankomt met een koets en nieuwe software?

Je zou er een microcontroller voor kunnen zetten, die het inkomende signaal van de sensor meet, en een signaal genereert dat proportioneel is aan dat signaal. Als je het bereik iets groter wilt maken, kan dat ook wel, door het frequentiebereik iets op te rekken. Zolang het signaal naar de controller proportioneel is met de snelheid (en dat hoeft geen perfect lineair verband te zijn), zal hij zijn werk wel doen.

en hoe krijg ik dat laatste stuk voor elkaar als ikmbuivoorbeeld een pic gebruik

ik ben vrij nieuw in microprosessors en daarom hoopte ik op iets analoogs

Het zou op zich wel analoog kunnen, door een one-shot achter de huidige pulsgever te zetten, de uitgang daarvan door een low-pass filter te halen om er een analoge spanning van te maken, en dat signaal weer te gebruiken voor een spanningsafhankelijke oscillator.

Ik heb alleen wat twijfels over de totale bandbreedte van een dergelijke constructie; als die te klein blijkt, zou het geheel (dus inclusief de auto) kunnen gaan oscilleren, of veel te traag reageren op veranderingen.

Je kunt met een microcontroller dus iets doen als:

if (PULSE_IN) {
   tot += 8000;
} 
while (tot > 7500) {
   tot -= 7500; 
   PULSE_OUT; 
}

Je moet dan zorgen dat je pulse_out snel genoeg klaar is zodat je bij 150 km/h dus nog pulsen kan geven.

Hiermee ga je dus natuurlijk alleen het bereik omlaag brengen. Aan de bovenkant snoep je er wat vanaf.

En je moet hopen dat je CC het dus niet vervelend vind als je 1 pulsje lang "160 rijdt", en dan weer een tijdje "50".