Dag allemaal,
ik heb voor de voetbal in ons café goed te kunnen volgen een kabel gesoldeerd zodat we het geluid via de versterker kunnen afspelen. Nu bij het inschakelen van de versterker is er een hevige brom merkbaar. Als ik de uitgang van mij laptop aansluit is er geen probleem.
Ik heb al wat gezocht en dit blijkt een probleem te zijn dat samengaat met de aarding. echter als ik de stekker van de tv uittrek blijft de brom. (als ik de audikabel uit de tv trek stopt het natuurlijk.
wat zou dit kunnen zijn en hoe kan ik dit oplossen?
mvg
Joris
mr flip
Je hebt werkpaarden en je hebt luxepaarden, maar ik ben een luipaard
je bedoeld de stroom stekker?
waarschijnlijk komt de brom via de antenne kabel.
probeer een ground loop isolator..(tussen de audio)
die haalt in 90% van de gevallen de brom weg bij dit soort problemen.
ps. als je hem via de tv aansluit, probeer het signaal dat van de tv afkomt zo hard te zetten dat je niet de volume knop van de versterker bijna helemaal open moet zetten.
dit is alleen mogelijk als je een variabele volume uitgang op je tv hebt zitten.
suc6
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
over het algemeen is het om de brom te voorkomen het beste om de tv niet helemaal open te zetten en de versterker ook niet . ze gaan op hun max sowiso brom geven dus beter op de helft zetten , zeker de tv . als je de koptelefoonuitgang gebruikt van de tv is het volume vaak te regen met de ab van de tv .
Je bedoelt dus als de kabel op de versterk is aangesloten maar niet aan een ingang? Want dan is dat niet te voorkomen, dan heb je gewoon een antenne aan de versterker gehangen.
misschien was ik onduidelijk.. 
situatie 1: koptelefoon uit tv geconnecteerd met versteker audio in -> brom geluid
Situatie 2: laptop audio out geconnecteerd met versterker audio in -> geen brom geluid
Situatie 3: koptelefoon uit tv geconnecteerd (stroom onderbroken van Tv) met versterker audio in -> brom geluid
hopelijk verduidelijkt dit
gr
Pallie
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Een paar 10k weerstandjes parralel aan de ingang houd ook hoogomige ingangen stil(-ler) als ze open hangen. Er van uitgaande dat het deze ene keer nu eens geen aardlus is.
Verder is het bij dit soort constructies vaak van belang sommige delen in de juiste volgorde in te schakelen en af te regelen.
Het gebruik van gestandariseerde signaalniveau's en XLR connectoren vermijd serieuze problemen, maar is waarschijnlijk overdreven voor de situatie.
mr flip
Je hebt werkpaarden en je hebt luxepaarden, maar ik ben een luipaard
http://www.virtualdj.com/image/93585/52870/ground_loop_isolator.jpg
Aardlus hoeft idd niet altijd van de stroom (stopcontact) te komen.
Ik maak dit keer op keer mee met de aanleg in kroegen, dat tv's radio's video's. zooi (50hz) via de antennekabel binnen krijgen.
Om even terug te komen op mijn eerdere verhaal over de hardheid waarmee de tv moet uitsturen:
Met zo hard mogenlijk uitsturen, bedoel ik dat je zo hard mogenlijk moet gaan (natuurlijk zonder vervorming) totdat je signaal ruis verhouding goed is.
normaal stuur ik het audio signaal in een mengtafel, en regel ik het volume rond de 70% af (op de tv) en regel ik op de mengtafel het signaal op 0db af.
Als je een brom op het signaal hebt zitten, is het meestal zo het geval, dat wanneer je het geluid op de tv uitzet je nog steeds als je aan de volume knop zit van je versterker, de brom kan regelen.
Dat wil dus zeggen dat als je het volume van de tv harder zet, dat de verhouding tussen brom en geluid beter word.
Maar vooralsnog denk ik dat je met de groundloop isolator geholpen bent.
Overigens is het zo dat als je ongebalanceerd werkt dat je eigenlijk best vaak in de problemen komt met kabels die langer zijn dan 6 meter.
Dit is meestal inslag, niet echt een 50hz brom, meer een ratel of piepjes etc.