Klassieker autoradio /impedantie/vervanging

De zoekfunctie heb ik al gebruikt en daar is al redelijk veel info uit gekomen.
Mijn situatie: ik heb een wagen van 30 jaar oud, met de originele Delco radio erin, waarbij uit de achterste speaker nog geluid komt; de voorste speakers zijn verpulverd [de conus dus]
Er zitten voorin 2 van 160x105 mm en achterin 2 van 160x230
Ik wil de auto zo origineel mogelijk laten, en ben daarom gebonden aan deze maximum maten.
Bovendien ben ik een auto liefhebber, geen audio liefhebber; ik wil gewoon de radio laten werken.
Op de voorste speakers staan alleen een aantal nummers, maar de achterste is [ook] een originele Delco, en daarop staat 10 Ohm [impedantie]geen vermogens opgave, maar dat zal 30 jaar geleden wel niet zo heel veel geweest zijn.
Praktische punten: 10 Ohms speakers kan ik niet vinden, wel 8 Ohm, hoewel die duurder zijn dan de 4 Ohms types; deels omdat de keus in 4 Ohm veel groter is.

Ik weet dat een lagere impeddantie een groter vermogen trekt van de radio, en die kan dus daardoor stuk gaan.
Is mijn beste keus nu om links 2 speakers van 4 Ohm in serie te zetten, en rechts ook?
Die 2 speaker zijn dus verschillend in afmetingen, maar omdat de impedantie hetzelfde is, nemen ze toch beide evenveel vermogen op? toch?

Ik verlies dan de fader functie, maar dat moet dan maar.
De 2 niet gebruikte uitgangen kunnen gewoon 'ópen' blijven, heb ik begrepen?
Wat zijn de nadelen van deze set-up?
Andere voorstellen?

Bedankt, en sorry voor het lange verhaal.
Cor

Het zal wel niet helemaal kloppen, maar als je nou eens 8Ω speakers neemt met een weerstandje van 2.2Ω in serie? Kun je er nooit zo vreselijk veel naast zitten. Neem wel een wat forsere weerstand.

Mogelijk zijn er vervangranden voor de originele speakers te krijgen. Er zijn op ebay diverse aanbieders van doe het zelf sets. Ook zijn er bedrijven die het kunnen doen.

De weerstand oplossing lijkt mij het meest praktisch. Let wel op dat de weerstanden heet kunnen worden, monteer ze niet tegen kunststof delen of draden aan. Eerst even testen hoe heet ze precies worden als je de radio hard aan hebt staan.

Je bedoelt 4 Ohm speakers met een 10W 5.6 Ohm weerstand in serie. Immers in 4 Ohm is de keuze veel groter.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (26%)]

10 ohm is een impedantie en 2 ohm is een zuivere weerstand.
Dit zijn dus 2 grote verschillen in benaming.
Als je een 8 omh's luidspreker gaat gebruiken zul je het verschil niet merken.
Als je een weerstand in serie gaat zetten dan krijg je dus een spannings verdeling wat resulteert in een lager volume.
En dan de serie weerstand koelen slaat helemaal nergens op.

Joop

@Eric: ik bedoelde 2 speakers van 4 Ohm in serie, dat geeft dus 8 Ohm, waarschijnlijk dicht genoeg in de buurt van de gewenste 10 ohm.
die 2 speakers van 4 ohm zijn dus enkel maar voorgesteld in verband met de prijs, en de ruimere keuze mogelijkheden.
Zou die 2,2 Ohm compensatieweerstand echt nodig zijn?

@Ledlover: Kijk, die exacte maten zijn niet bindend, maar ik kan dus geen grotere monteren; wel bv ronde ipv ovale, ik ben niet sterkt beperkt in inbouwdiepte.

@Roland van Leusden: nee, ik bedoelde 2 in serie op 2 kanalen, maar uit der aard kunnen alle 4 de kanalen gebruikt worden met 8 ohm speakers evt. met compensatie weerstand.

@pe1bia mogelijk een reactie op het voorgaande bericht, dat inmiddels is gewijzigd?
Ja ik begrijp dat je iets inlevert qua geluidssterkte met een voorschakel weerstand, maar dat zal toch niet zo'n vaart lopen?

Cor

@helo: stap van de autoluidsprekers af en verdiep je ene sin huiskamer luidsprekers: die zijne r volop in 8 ohm.

Steek er gewoon 8 Ohm huis luidsprekers in, speelt zuiver en hard :p
Heb je soms foto's van de luidsprekers, lijken me 6x9 (150x230) voorgangers te zijn.

@ledlover: vervang randen voor speakers van 30j oud moet mooi zijn als het high end was toch

[Bericht gewijzigd door Damic op (24%)]

Als je het typenummer van de delco radio hier neerzet wellicht dat er iemand weet of kan opzoeken hoeveel watt ie levert aan een bepaalde impedantie. Toen (1980) gebruikte ze ook al chipampjes?
De 16x10cm is inderdaad gewoon te vervangen door 6x9" car audio speakers, let eventueel op de inbouwdiepte.
Met een verloopring van MDF kan je ook andere maten plaatsen indien er genoeg ruimte is.
Rob.

Op 4 augustus 2011 21:31:22 schreef 12V HiFi:
Als je het typenummer van de delco radio hier neerzet wellicht dat er iemand weet of kan opzoeken hoeveel watt ie levert aan een bepaalde impedantie.

dat moet ik dan eens gaan opzoeken; die oude radio's kan je niet simpelweg maar voren uitbouwen]

Op 4 augustus 2011 21:31:22 schreef 12V HiFi:
De 16x10cm is inderdaad gewoon te vervangen door 6x9" car audio speakers, let eventueel op de inbouwdiepte.
...........
Rob.

Dat lijkt me toch erg moeilijk; die van 160 x 230 wel natuurlijk
@ Damic
http://img.photobucket.com/albums/v631/vdl/IMG_2421.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v631/vdl/IMG_2420.jpg
Cor

plaats eens een foto van de radio, misschien herkend iemand hem.

Deze zijn dus speciaal gebouwd voor GM in den tijd, die kleine vervangen door een 10cm speakertje.

@ noone: zie hier
http://img.photobucket.com/albums/v631/vdl/IMG_2434.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v631/vdl/IMG_2433.jpg

In het service manual van de wagen staat tot mijn verbazing het volgende:
Als je een probleem verwacht in de bedrading naar de luidspreker, dan controleer je dat met een Ohm meter; bij een goede bedrading en LS zal je een weerstand van 3 tot 4 Ohm meten.

Dit staat dus haaks op de gegevens van de grote LS, en ik heb de andere achterin nu ook maar verwijderd, en die is identiek, en daarop staat dus ook 10 Ohm.

Deze ls geven een gelijkstroomweerstand van 9,2 Ohm
Toch raar die vermelding van gelijkstroomweerstand van 3-4 Ohm.......................

Misschien heeft iemand de gegevens van deze Delco radio, het part nummer is dus 16012750, service ref. 20BECT1
Google komt wel op met een service manual voor deze radio, kost 22$ +++

op dit forum staat nog iets over de impedantie van de speakers. hopelijk heb je hier iets aan.

Dus zoals we al zeiden 8Ohm's erin :D

99% zeker dat je luidsprekers 4 ohm moeten zijn ook toen al.
Je kon dan met 12volt voedinsspanning 5 watt uit een 4 ohm luidspreker halen watt je toch echt wel nodig hebt om in een rijdende auto een beetje geluid te horen, als je naar 8 ohm of zelfs 10 ohm zou gaan heb je nog maar 2,5 watt.

Op 6 augustus 2011 21:39:26 schreef noone:
op dit forum staat nog iets over de impedantie van de speakers. hopelijk heb je hier iets aan.

Dat is grappig: precies de radio en auto waarom het gaat in dat forum.
Goed, ik heb mooi voldoende informatie verzameld om een goede keus te maken: ga gewoon die 8 Ohms plaatsen, en als extra veiligheid een serie weerstand van 2,2 Ohm er tussen.
Overigens inmiddels ook op Ebay.com gestruind, en die grote speakers kan je daar nog splinternieuw kopen, NOS [new old stock!]
Zelfs de radio's varieerend van 50-200 $, waarbij de laatste van nog gereviseerd is en de cassetterecorder voorzien van nieuwe wieltjes en snaren...........
Bedankt allen voor het meedenken.
Cor

De randen van de NOS speakers zullen binnen afzienbare tijd ook weer wegrotten. Geheel nieuw geproduceerde randen kunnen 20-30 jaar mee gaan.