ik wil graag de 78xx voeding van deze site een paar keer bouwen in één schakeling om zo een voeding te maken. ik wil de 78L02 - 7805 - 7806 - 7809 - 7812 - 7815 - 7818 - 7824 gaan gebruiken. maar nu is het probleem dat ik dan voor elke uitgang een 2200 uf elco moet nemen. die vind ik nogal duur en groot. kan ik ook een kleinere waarde nemen?

in de conrad gids staat een voorbeeld schakeling met een 470 uf elco. ik heb de volgende elco's die misschien wel gebruikt kunnen worden (tweedehands) ik heb er eventueel nog wel meer:

470 uf - 35V - 4x
470 uf - 10V - 5x
470 uf - 25V - 2x
100 uf - 35V - 2x
100 uf - 25V - 6x
1000 uf - 16V - 11x
100 uf - 16V - 10x

weerstanden zijn geen probleem, dus als het voltage te klein is zou je dat nog kunnen beperken. want ik heb ook een heleboel tweedehands weerstanden en ook nieuwe natuurlijk.

kan ik ook gewoon de 1N4002 diodes blijven gebruiken? nee zeker? welke diodes moet ik dan wel gebruiken bij een vermogen van ongeveer 5 ampere. want meer zal in de praktijk nooit voorkomen. eventueel kan het nog lager. het gaat mij er maar om dat ik een paar uitgangen tegelijk kan gebruiken.

zou ik trouwens op de 24 volt spanningsregelaar een potmeter kunnen zetten? dan heb ik als ik hem volledig opendraai 24 volt. en als ik eraan draai kan ik hem regelen van 0 tot 24 volt.
kan dit? en welke potmeter moet ik dan hebben? (let op het vermogen van 1A)

stefan.

Zelf heb ik dit ooit gebouwd.
Draait al een paar jaartjes naar tevredenheid.

Deel 1:
http://www.expandctss.com/upload/?page=download&file=multi%20suppl…

Deel2:
http://www.expandctss.com/upload/?page=download&file=multi%20suppl…

Voor de lage spanningen dienen de 78's en 79's heel goed gekoeld te worden.

Als je een potmeter op en 7824 wilt zetten kan je beter een LM317 gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]

dat zou wel wat zijn denk ik. maar ik heb geen 16 1 uf condensators. en ik heb geen een 10 nf condensator. en wat voor spannings zou er dan wel niet inmoeten?

ik heb toen nog de tip van jou gekregen om ze in een rij te zetten. uitgangsspanning van de ene is de ingangsspannings van de volgende. is er niks mogelijk met 1000 uf dat zou namelijk het prettigste zijn.

en hoe zit het met de diodes?
ik gebruik liever een potmeter. want om de lm317 moet je weer een hele andere schakeling bouwen.

EDIT: had me vergist met de hele schakeling om de lm317. ik had met vergist met de labvoeding. maar ik heb geen 240 ohm. ik denk dat 220 ohm wel zou kunnen. maar toch liever een potmeter als het kan. want dan kan ik tenminste die 7824 behouden die ik ook al bestelt en binnen heb.

stefan.

[Bericht gewijzigd door Stefan van I op ]

nee potmeter lukt niet je spanning is dan afhankelijk van je belasting

moet je bekijken als een belaste spanningsdeler

okee, dan gebruik ik wel een lm lm 317. maar is die dan niet afhankelijk van je belasting?
dan zal ik salleen nog wel een poosje 3 gaatjes in mijn print hebben. want ik ga nog een poosje niet bestellen. maar de rest kan ik dan natuurlijk wel maken.

stefan.

de uitgangsspanning van een spanningsregelaar zou niet afhankelijk moet zijn van de stroom :) het is juist zijn taak de spanning constant te houden onafhankelijk van de stroom

Edit: de uitgangsspanning van een spanningsregelaar is alleen afhankelijk van de uitgangsstroom als de stroombegrenzer in werking is

[Bericht gewijzigd door Evil Aedolon op ]

maar om even terug te komen op mijn vraag. welke condensator kan ik nou gebruiken?

en diodes?

stefan.

Je kan in de GND van een 78xx wel een potmeter opnemen, alleen wordt dan de spanning nooit lager de standaard uitgangsspanning van de 78xx.

Een 7805 met een 5k potmeter geeft een regelbare voeding van ±15V max en 5V min.
Alleen de stroombegrenzing van de 78xx komt een beetje in de knel.

BTW. De 1µF aan de ingang van de 78/79's in mijn schema is niet direct nodig. Aan de uitgangskant wel.

ik kon een hele tijd de site niet op. ik dacht ligt het nou aan mijn computer? maar ik kon wel op andere sites dus ik dacht: laat ik maar effe wachten. weten jullie de oorzaak al?

ik heb op electronics lab een tabelletje gevonden wat mijn 2200 uf condensators al kan verminderen met 3.

eerst van plan:
78L02 - 1000 uf/16V
7805 - 2200 uf/35V
7806 - 2200 uf/35V
7809 - 2200 uf/35V
7812 - 2200 uf/35V
7815 - 2200 uf/35V
7818 - 2200 uf/35V
7824 - 2200 uf/35V

de 2200 uf condensator was er toen één keer voor alle 78xx.

nu misschien?:
78L02 - 1000 uf/16V
7805 - 1000 uf/16V
7806 - 1000 uf/16V
7809 - 1000 uf/16V
7812 - 2200 uf/35V
7815 - 2200 uf/35V
7818 - 2200 uf/35V
7824 - 2200 uf/35V

kan dit? en zou het eventueel met nog wat meer 1000 uf condensators kunnen? want die heb ik er zat. en de 100 nf condensator kan dan zeker gewoon blijven? of moet die ook vervangen worden?

ik heb eigenlijk liever een spanning van 0 tot 5 volt. dus niet hoger als de uitgangsspanning van de 78xx. ik wilde dit trouwens doen bij de 7824.
als dit niet mogelijk is dan wil de lm317 wel bouwen. maar kan je daar dezelfde waardes condensators voor nemen?

ik wil gewoon 4 diodes blijven gebruiken. kan ik dan de 1N 5401 of zo iets nemen. (degene die in de tekst staat). zodat ik maximaal iets van 3 tot 5 ampere kan trekken. ik weet namelijk niet hoeveel ampere die diodes aankunnen.

dit is trouwens het adres van die site: http://www.electronics-lab.com/projects/power/025/index.html

op die site staat ook twee keer een 100 nf condensator. maar moet je die ook 2 keer gebruiken? nee toch. als ik het gewoon hetzelfde doe als hier op de site kan het toch ook?

stefan.

Die 100nF moeten er 2x inzitten en wel zo dicht mogelijk bij de aansluitpinnen van de 78xx.
Dit zijn ontkoppelcondensatoren om oscillatie tegen te gaan.

Waarom zoveel elko's, je gaat er toch ook niet evenzoveel brugcellen en transformatoren in zetten.

1N5402 is 3A, 200V max. dus prima bruikbaar.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]

ik wil graag alle uitgangen tegelijk kunnen gebruiken mocht dat mogelijk zijn. want als ik nu al zie hoeveel ik soms tegelijk wil aansluiten. een soldeerbout + een ventilatortje om de dampen een beetje af te zuigen. en dan de schakeling om hem te testen maar dan staan de andere dingen nog wel aan.

dus wel 2x 100 nf 1x bij de ingang en 1x bij de uitgang?
moet er dan niet ook 1x 100 uf bij de uitgang zoals ook in dat schema op electronic lab. dus 4 condensatoren in totaal per spanningsregelaar.

stefan.

ik heb een print-layout gemaakt. als ik die 100 uf condensators niet hoef te gebruiken kan hij net op een 75 x 100 printje. ik heb die 100 nf condensators zo dicht mogelijk bij de pinnen gezit. ik weet alleen niet of zo goed is. ik heb hem op mijn site gezet.
wil iemand hem nakijken. het downloaden duurt wel even.

http://www.geocities.com/stefanvaniwaarden/netvoeding-screenshot.bmp

die weerstanden zijn trouwens 0 omh weerstanden. (overbruggingen)

die gaatjes bij de pinnen van de spanningsregelaars, daar moeten de 100 nf condensators in.

stefan.

EDIT: nu kan ik hem niet meer openen. en vijf minuten geleden nog wel. yahoo laat me niet meer bij mijn plaatje. hij wil hem niet openen. waar kan ik hem dan wel neerzetten?

Ik kan het plaatje ook niet openen, maar ik heb wel een tip. Je kunt plaatjes beter niet in bitmap (BMP) formaat uploaden. Kies voor schema's liever GIF of PNG formaat, de bestanden zijn dan veel kleiner.

Zit er geen homepage ruimte bij je internet abonnement?

Op 3 april 2004 20:05:49 schreef Hugo Welther:
Die 100nF moeten er 2x inzitten en wel zo dicht mogelijk bij de aansluitpinnen van de 78xx.
Dit zijn ontkoppelcondensatoren om oscillatie tegen te gaan.

Waarom zoveel elko's, je gaat er toch ook niet evenzoveel brugcellen en transformatoren in zetten.

1N5402 is 3A, 200V max. dus prima bruikbaar.

Niet helemaal mee eens.

Die 100nF hoeft uitsluitend over de uitgang, die zorgt er dus voor dat de 78XX niet gaat oscilleren.
Daar de uitgang wordt 'gemeten' en teruggekoppeld heeft het IMHO aan de ingang weinig zin om daar 100nF in te zetten.

Verder sluit ik mij aan bij Hugo, zoveel grote condensatoren is onzin, neem als vuistregel 1000uF per ampere die je gelijktijdig wil verbruiken.

(Dus als je denkt ooit 4 spanningen tegelijk aan te sluiten a 1 ampere dan is 4000 uF voldoende, die bestaat niet en wordt dus 4700 uF. Dus 1 condensator voor alle 78XX regelaars.)

die 1000µF is een slechte regel !!

De waarde is volledig afhankelijk van tot welke waarde de rimpel mag komen bij deze regel is dat zuiver een gok

C = I * T / Urtt

I is de maximale stroom
T is periodeduur dus 0.01 bij dubbelzijdige gelijkrichting
Urtt is de maximale grootte van de rimpel

ik heb 1 tweedehands condensator van 4700 uf. maar die is maar 16V. kan ik daar een weerstand ofzo voor zetten?

dus die 100 nf moet uitsluitend over de uitgang? fijn!!! want ik had maar 10 100 nf condensatoren. anders zou ik even moeten gaan kijken tussen mijn tweedehands spullen. en ik weet niet of er daar wel tussen zitten. volgens mij niet.

stefan.

Op 3 april 2004 21:12:53 schreef Evil Aedolon:
die 1000µF is een slechte regel !!

De waarde is volledig afhankelijk van tot welke waarde de rimpel mag komen bij deze regel is dat zuiver een gok

C = I * T / Urtt

I is de maximale stroom
T is periodeduur dus 0.01 bij dubbelzijdige gelijkrichting
Urtt is de maximale grootte van de rimpel

Je hebt gelijk...

Maar we hebben het hier wel over een gestabiliseerde voeding! (Zal mij een zorg zijn dat er een rimpel van 3 volt op mijn voedingspanning van pak em beet 30 volt zit, als mijn uitgangsspanning maar (maximaal!) 24 volt wordt!)

dus wat voor condensator moet ik nou hebben? laten we even uitgaan van 3 spanningen tegelijk. dus 3 A

en mijn rimpel is dus het maximale voltageverschil? doe dat dan maar 1 volt.

en wat bedoel je met periodeduur?

stefan.

Op 3 april 2004 21:16:23 schreef Stefan van I:
dus wat voor condensator moet ik nou hebben? laten we even uitgaan van 3 spanningen.

Pak maar gewoon 1 condensator van 4700uF of 2 van 2200uF, garandeer ik je dat dat naar behoren werkt.

Op 3 april 2004 21:15:26 schreef Stefan van I:
ik heb 1 tweedehands condensator van 4700 uf. maar die is maar 16V. kan ik daar een weerstand ofzo voor zetten?

dus die 100 nf moet uitsluitend over de uitgang? fijn!!! want ik had maar 10 100 nf condensatoren. anders zou ik even moeten gaan kijken tussen mijn tweedehands spullen. en ik weet niet of er daar wel tussen zitten. volgens mij niet.

stefan.

NEE, die van 4700uF/16 volt kan je niet gebruiken! Neem minimaal een 40 volt type. En wat mij betreft kan je die 100nF aan de ingang wel weglaten. (Maar als iemand het er niet mee eens, graag reactie... Ik doe het al jaren.)

en als ik er nou 1 van 2200 uf 35V en 1 van 1000 uf 35V inzet. hoeveel ingangen kan ik dan gebruiken? want anders kom ik bij condensators van te weinig voltage uit. ik heb er namelijk maar 1 van 2200 uf.

hoe moet ik die dan aansluiten.
- op -
+ van allebei de condensators koppelen en die voor alle spanningsregelaars zetten?

stefan.

je moet ook in de datasheet van de condensator naar de maximale ripple current kijken !!!

want 35V zal niet vet zijn

ja, in de conrad gids staat 35/40V dus ik denk dat hij ook wel 40V aankan. of bedoel je dat niet?

stefan.