Nlx
In de ruimste zin van het woord...
Op 3 april 2004 21:27:50 schreef Stefan van I:
en als ik er nou 1 van 2200 uf 35V en 1 van 1000 uf 35V inzet. hoeveel ingangen kan ik dan gebruiken? want anders kom ik bij condensators van te weinig voltage uit. ik heb er namelijk maar 1 van 2200 uf.hoe moet ik die dan aansluiten.
- op -
+ van allebei de condensators koppelen en die voor alle spanningsregelaars zetten?stefan.
1. Ja, de wijze van aansluiten van de condensatoren is correct.
2. Ik weet niet wat voor trafo je ervoor hebt staan, maar als je ook met een 7824 werkt lijkt een 35volt elko mij te weinig. (Kwestie van trafo aansluiten, gelijkrichter erachter, elko, en meten wat de spanning over de elko is, ga niet te dicht in de buurt van de spanning zitten die op de elko staat vb: als er 32 volt over de elko staat, neem dan geen 35 volt type, maar liever een 40 volt...)
ik heb een trafo van ongeveer 23 volt. ze zeggen dat er dan na het gelijkrichten 32 volt uitkomt. en in de conrad gids staat 34/40V. dan kan hij toch ook 40V aan? ik heb anders ook weinig keus, want dat is de enige die ik heb. en om nou een 63 volt condensator aan te gaan schaffen, daar heb ik geen zin in. dus kan hij 40V aan.
stefan.
Nlx
Op 3 april 2004 21:37:52 schreef Stefan van I:
ik heb een trafo van ongeveer 23 volt. ze zeggen dat er dan na het gelijkrichten 32 volt uitkomt. en in de conrad gids staat 34/40V. dan kan hij toch ook 40V aan? ik heb anders ook weinig keus, want dat is de enige die ik heb. en om nou een 63 volt condensator aan te gaan schaffen, daar heb ik geen zin in. dus kan hij 40V aan.stefan.
Ja, na het gelijkrichten komt er inderdaad circa 32 volt uit. Maar dit is bij een normale belasting. Op het moment dat je voeding onbelast is, kan deze spanning flink oplopen. Ik zou in dit geval voor minimaal 50 volt elko's gaan.
shit, die heb ik niet. en ik wil pas over een poosje weer gaan bestellen bij conrad. en als ik naar de elektroboer ga, dan kost het me klauwen met geld. voor 1000 uf 16V durven ze al 1,6 euro of iets in die richting te vragen.
wat nu?
kan je die spanning niet op de een of andere manier omlaaghalen?
stefan.
Nlx
Ja, die 7824 kan je gewoon weglaten, maar daar verandert je trafo niet mee. (Ik zou een andere elektroboer zoeken, 1,6 euro voor een 1000uF/16V is schandalig...) Dus als je nog een andere trafo hebt, met een lagere spanning, kun je wel je elko's gebruiken, anders zal je echt nieuwe moeten halen.
ik heb ook nog een trafo met 14 volt. is dat wat? eventueel mag die 7824 weggelaten worden.
andere elektroboer zoeken gaat niet zo makkelijk. ik weet namelijk geen andere in Goes. en zo vaak ga ik er toch niet naartoe.
stefan.
[Bericht gewijzigd door Stefan van I op ]
Nlx
Op 3 april 2004 22:02:04 schreef Stefan van I:
ik heb ook nog een trafo met 14 volt. is dat wat? eventueel mag die 7824 weggelaten worden.stefan.
Ja, die is perfect, laat dan wel de 7824 weg, en je kan dan de 35 volt elko's aan de ingang gewoon gebruiken.
Nlx
Op 3 april 2004 22:07:48 schreef Stefan van I:
wat voor spanning krijg ik dan?stefan.
14 volt * wortel 2 = 19,8 volt (min 2 keer de diodedrempelspanning van je bruggelijkrichter = 18,6 volt...) Onbelast een aantal volts hoger.
even samengevat:
- ik moet dus de 24 volt spanningsregelaar weglaten.
- ik kan dus 1 100 nf condensator gebruiken over de
uitgang van de spanningsregelaar.
- ik kan een 2200 uf/35V en een 1000 uf/35V condensator gebruiken? en dan de plus van die twee koppelen en voor de spanningsregelaar zetten?
- ik moet dus de trafo van 14 volt gebruiken?
- ik moet dus 1N 5402 diodes gebruiken? ik zal in het begin wel even 1N 4002 diodes gebruiken omdat ik geen andre heb. maar dan kan ik ze later wel vervangen.
stefan.
Nlx
Op 3 april 2004 22:12:44 schreef Stefan van I:
even samengevat:- ik moet dus de 24 volt spanningsregelaar weglaten.
- ik kan dus 1 100 nf condensator gebruiken over de
uitgang van de spanningsregelaar.
- ik kan een 2200 uf/35V en een 1000 uf/35V condensator gebruiken? en dan de plus van die twee koppelen en voor de spanningsregelaar zetten?
- ik moet dus de trafo van 14 volt gebruiken?stefan.
is helemaal correct.
Maar let wel even op dat je die 100nF zo dicht mogelijk bij de 78XX zet. (Zoals Hugo al zei)
En uiteraard als je de plus van die 2 elko's aan elkaar knoopt, dan ook de min koppelen
Succes, en laat ff weten wat het resultaat is.
PS: Wil je een voeding maken met GND +5, +9, +12, +15 of ga je er ook -5, -9, -12 -15 bijmaken?
Nlx
Op 3 april 2004 22:12:44 schreef Stefan van I:
- ik moet dus 1N 5402 diodes gebruiken? ik zal in het begin wel even 1N 4002 diodes gebruiken omdat ik geen andre heb. maar dan kan ik ze later wel vervangen.
stefan.
1N4002 kan maar 1A aan, dus die kan je wel gebruiken als je maar erg houdt in de belasting die in totaal aan AL je 78XX hangt. 1N5402 kan 3A aan. (uit mijn hoofd, dus hang me er niet op)
inderdaad, heb ik even nagekeken, de 1N 5402 kan 3 ampere aan.
dat van die 100 nf condensators wist ik al.
ik wil er geen - 5, -9 enz. van maken. wat houdt dat eigenlijk in? want ik ben het al meerdere malen tegengekomen. en ik weet dat je het bij LCD schermen nodig hebt. maar wat is het nou eigenlijk?
er komt trouwens ook nog 2 volt en 6 volt bij. ik heb ook nog een 78L02 en een 7806 liggen. die ga ik ook gebruiken.
ik moet trouwens toch de spanningsregelaars in een rij zetten. uitgangsspanning van de een is de ingangsspanning van de ander? alleen moet ik dan even van de 7809 naar de 7805. of is dit niet nodig?
stefan.
Nlx
Las net nog ff het topic opnieuw door, maar die 7818 moet je ook weglaten, dat redt je niet met een trafo van 14 volt.
(maakt niet uit, kan me de tijd niet heugen dat ik 18 volt nodig had, bij welk expirement dan ook...
)
o ja, dat is waar ook. goed dat je het zegt!
kan iemand binnenkort (vanavond of morgen) even mijn printlay-out nalopen? want ik ets nog maar kort. maar al mijn printjes die ik geëtst heb, waren steeds niet goed. want ik was een baantje vergeten en dan moet je toch weer met een draadje gaan werken. of ik had hem helemaal verkeerd gemaakt. vandaar.
zou iemand dat binnenkort willen doen?
ik maak het trouwens in eagle. heerlijk programma!
stefan.
Nlx
Op 3 april 2004 22:27:01 schreef Stefan van I:
inderdaad, heb ik even nagekeken, de 1N 5402 kan 3 ampere aan.dat van die 100 nf condensators wist ik al.
ik wil er geen - 5, -9 enz. van maken. wat houdt dat eigenlijk in? want ik ben het al meerdere malen tegengekomen. en ik weet dat je het bij LCD schermen nodig hebt. maar wat is het nou eigenlijk?
er komt trouwens ook nog 2 volt en 6 volt bij. ik heb ook nog een 78L02 en een 7806 liggen. die ga ik ook gebruiken.
ik moet trouwens toch de spanningsregelaars in een rij zetten. uitgangsspanning van de een is de ingangsspanning van de ander? alleen moet ik dan even van de 7809 naar de 7805. of is dit niet nodig?
stefan.
Nee, je moet ze niet in een rij zetten. Dat is alleen maar handig als je maar 1 spanning tegelijk gebruikt. Anders loopt er door je 7815 als je 5 volt 0.7A gebruikt, 9 volt 0.5A, 12 volt 0.8A en 15 volt 0.6A in totaal: 0.7A+0.5A+0.8A+0.6A = 2.6A dat gaat dus niet goed...
Let je trouwens bij het ontwerp van je print wel op het vrijhouden van ruimte voor de koeling?
(-5, -9, enz wordt voornamelijk gebruikt bij symmetrische voedingen voor opamp's en inderdaad hulpspanningen voor display's enz. maar ik zie nu even geen invalshoek om dit 1-2-3 uit te leggen, dat hou je nog tegoed.)
Nlx
(ff tussendoor: de ingangsspanning op een 78XX moet 3volt hoger zijn dan zijn uitgangsspanning, dus een 7805 aansluiten op de uitgang van een 7806 werkt zowiezo niet...)
heb ik net het print-ontwerp gemaakt. lees ik dat ik ze niet in een rij moet zetten. hoe moet ik ze dan wel zetten. moet ik ze allemaal hun eigen weerstand geven?
ik gebruik een groot koelblok waar ik ze allemaal op doe. dat zijn dus 5 spanningsregelaars in totaal.
stefan.
ik dacht voordat het de spanningsregelaar inging. dat kan zeker niet? hoe moet ik het dan oplossen. want niet iedere spanningsregelaar kan 18,6 Volt aan.
stefan.
Nlx
Op 3 april 2004 23:00:07 schreef Stefan van I:
heb ik net het print-ontwerp gemaakt. lees ik dat ik ze niet in een rij moet zetten. hoe moet ik ze dan wel zetten. moet ik ze allemaal hun eigen weerstand geven?ik gebruik een groot koelblok waar ik ze allemaal op doe. dat zijn dus 5 spanningsregelaars in totaal.
stefan.
Stefan, post ff een schemaatje, kunnen we kijken of het goed is gegaan, want net als Hugo, ben ik ook benieuwd naar de plaats van die weerstand. En NEE, je moet ze niet op een 'rij' zetten.
Nlx
Op 3 april 2004 23:08:23 schreef Stefan van I:
ik dacht voordat het de spanningsregelaar inging. dat kan zeker niet? hoe moet ik het dan oplossen. want niet iedere spanningsregelaar kan 18,6 Volt aan.stefan.
elke 78XX kan (wederom uit het hoofd...) volgens mij 30 volt aan, maar kan ook 35 zijn dat weet ik niet zeker
ik bedoel tussen de trafo en de ingang van de spanningsregelaar.
trafo -> weerstand -> spanningsregelaar
stefan.
Op 3 april 2004 23:08:23 schreef Stefan van I:
ik dacht voordat het de spanningsregelaar inging. dat kan zeker niet? hoe moet ik het dan oplossen. want niet iedere spanningsregelaar kan 18,6 Volt aan.stefan.
Stefan ik heb je al een keer eerder uitgelegd dat een 78xx 35V kan hebben op de ingang. Een 7824 zelfs 40V.
dus een 78L02 kan die 18,6 volt op de ingang ook gewoon hebben? want in die tabel van jullie staat dat de ingangsspanning 5 volt moet zijn.
stefan.