Hey!

Ik heb altijd al mijn eigen draagbaar geluidssysteem willen bouwen.

Onlangs vond ik vier drivers (2 woofers, 2 tweeters, incl. crossover-netwerk), komende van
twee speakers met impedantie 6 Ohm. Ik heb de bijhorende HIFI kast niet, maar ik heb
de specificaties van de versterker, die erin zat, gevonden :

Effectief vermogen (+- 1 dB) (6 Ohm, 1 kHz, 10% THD)........... 2x25 Ohm
Muziekvermogen..................................................................... 2x50 Ohm
Signaal/ruisverhouding.................................................... >= 65 dBA (IEC)
Frequentiebereik.................................................................50-15,000 Hz
Ingangsgevoeligheid (AUX)............................................................700 mV

Zou het mogelijk zijn om een corresponderende versterker te vinden/maken die door
batterijen gevoed wordt (niet zoals het HIFI systeem, die aan een stopcontact hangt)?
De ingang zou een mini-jack moeten zijn (om er een mp3-speler ofzo mee te verbinden).

Waar zou ik zo een versterker kunnen vinden? Welke specs zou die versterker moeten hebben,
m.a.w. wat zou er aan bovenstaande specs moeten veranderen om aan mijn voorwaarden te voldoen?
Het stoort me zeker niet om mijn handen vuil te maken door het circuit zelf te solderen.

Bedankt!

David

Het enige wat belangrijk is, is dat je versterker een impedantie van 6 ohm of lager aan kan. Voor de rest maakt het niet uit.

Wat wil je bereiken? Met 2x de 10w versterker van deze site (voor hulp - gebruik de search) heb je al aardig wat herrie.
Als je meer wil, en het toch draagbaar wil houden, dan ben je het best af met klasse D versterker(module)s. Die zijn relatief zuinig met energie.

Zoek even wat rond op het forum, er staan talloze topics met tips voor kratradio's, bouwradio's en dergelijke.
'Batterijen' is bijvoorbeeld geen goed idee. Dat moet je om te beginnen alvast vervangen door het woord 'accu' ;)

Bedankt voor je spoedig antwoord!

Ik zal eens de schakelingen van deze website uitproberen. Bij de schakeling van 10 Watt
staat er wel niet wat voor impedantie die aankan, zou 6 Ohm lukken?
Zou ik die van 20 Watt durven proberen? Kan ik een compacte accu van 48 volt vinden, denk je?

Dan heb ik nog drie kleine vraagjes over het circuit :

Wat doe ik met de massa in een draagbaar apparaat?
De on/off-switch plaats ik best aan de voeding zeker?
Kan ik op een of andere manier een volumeknop daarin verwerken?

Grtz, David

Op 9 augustus 2011 18:25:40 schreef David Roegiers:

Effectief vermogen (+- 1 dB) (6 Ohm, 1 kHz, 10% THD)........... 2x25 Ohm
Muziekvermogen..................................................................... 2x50 Ohm

50 ohm muziekvermogen, knap :) wist niet dat vermogen in ohm werd gerekend.

Moet natuurlijk watt zijn, en als het effectief vermogen 25 watt is kun je de versterker van 20 watt ook wel proberen. 100 gaat ook, maar dan moet je de versterker niet te hard zetten :)

De 10w versterker mag belast worden tot 1,6 ohm, hij levert dan zo'n 12w wind mee, berg af. Met een 6 ohm speaker wordt 't uiteraard minder. Kwestie van de wet van ohm en de uitgangsspanning.
Je kan geloof ik ook een tabel vinden in de datasheet van het IC.

De 20w versterker kan ook. Compacte accu is relatief. Lithium accu's zijn top qua energiedichtheid, loodaccu's zijn echter veel goedkoper. Met die vermogens zou ik zelf kiezen voor een klasse D versterker. Dan kan je langer spelen met dezelfde accucapaciteit, of je kan er voor kiezen om kleinere accu's te kopen.

Massa's in een draagbaar apparaat (eigenlijk ieder apparaat) op één sterpunt samen laten komen.
Aan/uitschakelaar kan je op de print monteren in de voedingslijn.
Volumeknop kan met een stereopotmeter, neem 22k logaritmisch. Signaal aan de koolbaan aanbieden, de loper gaat naar de ingang van de versterker.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (11%)]

Als ie echt vermogen wilt kan ie altijd de 40W versterker bouwen van deze site, nu het grootste probleem is die 44Volt

20w is zat joh. Enig idee hoeveel herrie je daarmee kan maken met een beetje aardige speakers? Mijn buren weten dat wel :)

Sorry van die ohm-eenheden voor het vermogen, typfoutje uiteraard. :-)

Ik denk dat ik voor deze ga : http://www.kratradio.nl/products-page/class-d-versterkers/ta2024-2x-15….
Mijn speakers kunnen meer aan, maar ik zal hiermee beginnen en wie weet kan ik later iets sterker uitproberen.

Ik zou graag ook deze regelversterker erin verwerken : http://www.circuitsonline.net/schakelingen/74/audio/regelversterker.ht…
Versterkt deze ook? Hoeveel, want ik heb niet kunnen afleiden uit de datasheet?
Mag ik deze dan gewoon aansluiten voor die andere versterker of zie ik hier zaken over het hoofd?

En dan nog iets, stel ik heb een voedingsspanning van 48V nodig. Is het slecht om 4 12V accu's in serie te schakelen? Of is dat een degelijke oplossing?

Bedankt voor jullie tijd!

David

De klasse D versterker is een goed idee. De regelversterker zal waarschijnlijk niet zoveel versterken. Die sluit je aan vóór de andere versterker.

Als je 48v nodig hebt kan je inderdaad 4 12v accu's in serie zetten. In serie laden is af te laden, als de accu's niet mooi gelijk zijn qua lading en capaciteit gaat dat ten koste van de levensduur. De accu's moeten daarvoor gebalanceerd worden. Daar is volgens mij ook elektronica voor...

Ledlover raad accu's in serie af , hoe dan wel aan 48V komen
tja ik denk meestal aan lood-zuur accu's of lood-gel

bij mijn vorkheftruck staan alle accu's in serie (bij een 12V accu staan ze toch ook alle 6 in serie)

en een accu vervangen bij defect is simpel
een cel vervangen gaat niet bij een 12V accu

Ledlover raad alleen het laden van accu's in serie af.

Das inderdaad wat ik schijf ja

Nee, jij claimt dat ik accu's in serie afraad. Dat doe ik niet. Als ik het over 'accu' heb, bedoel ik het geheel van cellen in één behuizing.

Het laden van accu's in serie zonder meer is wel af te raden. Met wat elektronica er om heen om de accu's gelijk te houden kan het wel prima.
Iedere accu z'n eigen laadelektronica geven en pas bij gebruik in serie zetten is natuurlijk ook 'n goed idee.

Vraag verder Evarist even - hij heeft veel ervaring met het laden van lood- en lithium accu's die in elektrische scooters gebruikt worden.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (16%)]