Hallo Allen,

Al geruime tijd in het bezit van een Harman Kardon Home-Cinema set maar sinds vanmiddag lijkt de subwoofer het te hebben opgegeven. Probleem is als volgt:

Ik zet de Receiver aan (subwoofer gaat mee via remote) en hoor direct bij het aanschakelen een flinke brom. Na het loshalen van de subwoofer van de receiver met alle kabels, voedingskabel in een ander stopcontact (groep) gestoken te hebben blijft de brom in de subwoofer. Als ik level potmeter of filter knop aan/uit schakel gebeurt er verder niets. Tevens als de subwoofer wel is aangesloten geeft deze geen geluid weer, alleen maar brom.

Nu heb ik geprobeerd de sub open te schroeven, echter als de schroeven los haal is het paneel aan de achterkant er met geen mogelijkheid uit te halen. Zie ik wat over het hoofd? Op internet/google is hier verder niets over te vinden.

Zouden jullie me misschien kunnen helpen, met hoe ik dat apparaat open krijg? en wat eventueel de oorzaak zou kunnen zijn van het probleem?

Kijk hier ook even
http://www.circuitsonline.net/forum/view/87663

Waarschijnlijk is een of meerdere condensatoren slecht.
Zo te lezen in bovenstaande link is hij toch open te krijgen.
Als je hem open hebt kan je kijken of condensatoren geen bolle kopjes hebben.

Gr.F_S

Dat topic heb ik inderdaad gezien.

Ik heb vanochtend toch de boel losgekregen, door de leeftijd zal het allemaal wel aan elkaar zijn gaan plakken.

Er zit een verbrand/donker gedeelte op de print bij de eindtrap. Eén kapotte condensator geconstateerd, zojuist deze vervangen en de brom is weg. Vanavond wordt alles weer aangesloten en kijken of hij ook weer geluid geeft.

Hoe kan zo'n condensator worden opgeblazen? Door het stroom afschakelen van de subwoofer tijdens gebruik?

Laatste update:

Alles aangesloten, en werkt weer perfect. Dit topic kan op slot.

Hoe kan zo'n condensator worden opgeblazen? Door het stroom afschakelen van de subwoofer tijdens gebruik?

Afgezien van het feit dat het waarschijnlijk een elco is en dat de levensduur daarvan beperkt is... Vaak goedkope troep, net te klein gemaakt en tot het max. van de specs belast. Soms ook 'onhandig' neergezet in de layout (warmte).

Mastervolt heeft ooit eens een acculader gemaakt waar de buffer Cs van de switcher letterlijk tegen de koelplaat van de power FETs aan zaten. En ja, ze gaan allemaal stuk. Raar toch...