maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Philips VR550/02, bouwjaar 2009, fabrikant Funai, deck MK12
Klacht: Neemt de band in, rijgt in, bij bediening van loopwerkfuncties begint de motor te draaien maar verder gebeurt er niets en de band wordt weer uitgeworpen.
Onderzoek: Bij handmatig aandrukken van de aandrukrol werkt alles goed. De rol laat zich ook zonder veel weerstand van de band af trekken. De meeneempen die de hevel van de aandrukrol moet aandrukken wordt niet goed bediend door het kamwiel "Pos. B491 CAM GEAR(A)(HI) MK12 9965 000 16657", de pen rijdt omhoog tegen het randje waardoor dit uiteindelijk doorgesleten/afgebroken is.
Oplossing: Pos. B491 uit sloopapparaat gebruikt en hevel zodanig bijgebogen dat de meeneempen minder ver omhoog kan. Monteren kan door uitkasten, print van loopwerk losschoeven (bedrading blijft vast), schroefje van wormwielhoudertje losdraaien, 2 metalen beugeltjes die de slider op zijn plaats houden wegbuigen.
De recorder doet het weer, maar blijft goedkope troep die zulke ingrepen eigenlijk niet waard is.
Mooi verslag!
Die recorders zijn heel erg...
Ik heb er een keer een gebruikt voor digitaliseerwerk...Ik was bij het inbrengen van de band al bang dat ik hem molde...wat een gammele cassetteschacht! beeld was acceptabel.
Dat is dus de reden dat ik een echte turbodrive heb hersteld.
Dit machinetje werkt weer prima ook al blijft het zaakje wat ruisig in vergelijking met andere video's.
Misschien komt het wel omdat het apparaat geen beeldverbeteraars heeft zoals mijn Samsung (Samsung noemt dit IPC wat echt goed werkt)
Voor dagelijks gebruik is ie prima.
qua degelijkheid steekt het Scorpio2 deck van Samsung met kop en schouders boven de Funai uit.
zou je eens een fotootje willen maken van het binnenwerk?
Groeten,
Martin
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dit soort video's zijn inderdaad passé
Het reparatieverslagje plaatste ik dan ook om te laten zien dat het zelfs mogelijk is de allergrootste rommel nog aan de praat te houden, en je moet toch iets doen met die manshoge stapel slopers (want ze maken hun naam dat ze snel stukgaan wel echt helemaal waar). Commercieel is het volstrekt niet interessant en voor de liefhebberij kan je je beter op turbodrives en een paar ook wat oudere Japanse types storten.
Een fotoreportage van het binnenwerk volgt volgende week, want het toestel komt helaas repeat (met een iets andere klacht, er zou iets een tandje naast kunnen staan wellicht waardoor er een rem onder specifieke omstandigheden staat te snokken). Overigens doen foto's nauwelijks recht aan de overal even slappe constructie (dat van die lift had ik ook al gemerkt, ze zijn daar gewoon een traverse "vergeten" op te monteren).
Alvast bedankt Maarten,
De cassetteschacht is niet alleen gammel maar het gebruikte metaal is ook nog eens flinterdun en buigt (te) gemakkelijk.
Video's zijn voor mij hobby en ik gebruik ze nog hier voor wat time shift werk.Het is gewoon een mooi stukje techniek.
Heb ook een goede U matic machine..prachtig stuk techniek!
misschien overbodig maar ik heb de complete servicemanual van de VR550...indien je die kunt gebruiken mail maar...dan zal ik proberen hem je toe te sturen. (+/-5MB)
Hoewel; ik mijn eerste turbodrive vervloekte blijven ze toch een van de besten.
De laatste video's zijn drama...
Mijn samsung vraagt ook veel aandacht maar hij doet zijn werk goed..zwak punt blijft hier de afstelling van de bandgeleiders..(te slap en verloopt met de tijd)..een beetje borgmiddel bracht de oplossing.
Verder het onderhoud uitvoeren volgens de gegevens van de fabrikant (schoonamken en smeren) en hij draait nog steeds.
LG biedt nog steeds video's aan...enig idee wat dat voor loopwerken zijn en hoe die zijn qua kwaliteit?
Martin
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Reparatieverslag van Funai video.
Hoofdstuk 1.
Het graven van de kuil.................................................!
Groetjes Hans.
maartenbakker
Golden Member
Precies, Hans! Hoofdstuk 5 is iets met benzine geloof ik, en daarna wordt het lekker warm 
Martin, ik denk dat de LG-loopwerken er nog wel mee door kunnen voor moderne begrippen. Philips VHS/DVD-combi's waren soms ook van LG (andere modellen wel van Funai) en daar zie ik eigenlijk geen afdankertjes van langskomen wat betekent dat ze waarschijnlijk nog spelen.
Ik heb zelf wel een zwak voor turbodrives, ik vind ze elegant en servicevriendelijk van constructie, zelfs al gaat er ook wel eens wat stuk. Zelf neem ik de laatste jaren eigenlijk nooit wat op, dus heb ik ook geen video's te onderhouden. Deze Funai is voor een armlastige en niet heel erg handige kennis die de bediening zo gewend is. Als het niet wil lukken maak ik denk ik een turbodrive voor hem klaar, dan moet hij maar aan de bediening wennen.
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Hoofdstuk 5 is iets met benzine geloof ik, en daarna wordt het lekker warm
Een lading dynamiet doet ook wonderen!
Groetjes Hans.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker
Golden Member
Ah dat zijn de echte topmodellen van modeljaar ergens rond 1994 met Grundig-electronica uit de kersverse joint-venture erin. VR948 (S-VHS) lijkt me?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het zijn VR948. De ene (VR948/02) is uit '94, de andere (VR948/02M) uit '96.
De ene had een afgebroken armpje om de cassettedeksel op te tillen. (plastic lipje afgebroken, schroefje in gezet). Tevens had de vorige eigenaar 'm uit elkaar gehad en vervolgens de tandwielen er weer in verkeerde standen ingezet, waardoor er allerlei vreemde dingen met de tapelift en in/uitrijgen gebeurden... (Goed voor een paar uurtjes gezellig puzzelen)
De andere deed niets, doordat de batterij leeg was. (schiet dan standaard op 't kinderslot
)
Daardoor leek het of 'ie kapot was.
Ik heb een van de eerste turbodrives gehad...een 2 kopper van Aristona.
Deze had om de een of andere reden tracking problemen die niet werden veroorzaakt door de aandrukrol.Later bleek er iets aan de hand te zijn met de koppentrommel(fabricagefout) maar toen was de garantie natuurlijk allang verlopen.
Loopwerk exact als op de foto van Peter.
Ondanks dat ik mijn eerste vervloekt heb zijn het prima loopwerken.
oh ja, sloop die koppenreinigers er ff uit....
De 2 getoonde machines heb ik ook gehad in reparatie zijn mooie dingen!
gewoon VHS geen S-VHS.
Afdankertjes zijn altijd leuk...zo kom ik ook aan mijn materiaal.
Martin
Arco
Special Member
maartenbakker
Golden Member
yummie yummie,
mooi speelgoed...niet gezien die lampjes!
ik heb 2 vhs modelletjes gehad met hetzelfde uiterlijk.
hoe is het beeld van de Svhs machine?
[Bericht gewijzigd door PL500 op (15%)]
maartenbakker
Golden Member
Zojuist weer even onder handen gehad. Bij het laatste stukje terugspoelen van de band (langzamer dan de rest van het terugspoelen) ging de band snokken (klapperen). Het leek alsof hij ook niet voldoende opwikkelmoment had. Een dergelijke fout laat zich met een kunstcassette eigenlijk niet opsporen omdat er tape in moet zitten, dus heb ik nog maar eens heel goed naar het deel van het loopwerk waar ik aan gewerkt had, gekeken.
Om een lang verhaal kort te maken: Ik had, om de slider te kunnen lichten, een paar metalen geleiders weggebogen en na montage weer teruggebogen. De middelste geleider luistert nogal nauw omdat hij tegenkracht biedt op het punt waar de slider de slipkoppeling van het tussenwiel van de bandaandrijving bedient... Die heb ik dus ruim strakker gezet en dat bleek afdoende.
Toevallig sprak ik afgelopen week een collega-verzamelaar die Funai ook wel kent. Hij heeft 4 recorders van het CVC-systeem in zijn collectie waarvan slechts 1 goede koppen heeft. Die sneuvelden kennelijk vaak al na een paar honderd uur. Mechanisch waren ze toen nog wat beter. Ik heb zelf wel eerdere ervaringen met Funaimodellen uit de jaren '80 begin '90 en herinner me nu ook weer wat daar altijd misging. Het afstandsrubbertje waar een of andere hevel tegenaan rustte klonk wat in of verging, waardoor het loopwerk niet meer functioneerde. Rubbertje weglaten en stukje metaal waarhet opzat bijbuigen was dan de juiste remedie. Ik ken toch weinig andere merken waar je structureel loopwerken van moet verbuigen om ze te repareren.
Tot slot nog een foto van de bovenkant (onderkant was wat lastig, dat doe ik wel bij een sloopexemplaar een keer) en een foto van de bovenkant met geladen kunstcassette zodat je goed kan zien hoe de traverse op de lift ontbreekt.
<de foto's voeg ik morgen even in>
Arco
Special Member
Op 18 augustus 2011 19:36:53 schreef PL500:
hoe is het beeld van de Svhs machine?
Heel goed, stuk beter als van mijn veel nieuwere Samsung (gewone VHS) machine...
Heeft jou Samsung trouwens ook last van echobeelden?
Ik wordt er hier helemaal gek van...erg hinderlijk..laat zich vooral zien bij heldere objecten op donkere achtergrond.
Martin