ik heb het chassis, afscherming van de trafo [geisoleerd van t chassis], een alu-plaat tussen de buizen en componenten,buisafscherming, afscherming van de gloeidraden etc. verbonden op 1 punt. dit hangt dubbel aan randaarde.
de netingang heb ik vervangen door eentje met noise ingang uit n oud beeldscherm.
de massa van de printplaat in ster is via een weerstand van 4 ohm parallel aan n condensator van 0,047 muF[als ik t schema goed lees] verbonden met randaarde en de rest.
nu heb ik toch n storend bijgeluid [hogere frequentie] over de speakers wat voor t grootste deel wegvalt als ik t chassis aanraak.
ofwel hangt de printplaatmassa toch op n verkeerde manier aan aarde.
die componenten zaten echter al in de versterker.het is n gekochte gitaar buizen voorversterker.
moet ik die scheiding tussen massa en aarde veranderen en zo ja hoe?
alleen een condensator gebruiken, Y2 type (blauwe ronde ceramische condensator met Y2/275V markering) van 2.2nF (of 4.7nF zoals in je schema).
waarom zit die weerstand er dan parallel in?
in m'n marshall versterker zit een condensator[220n], 1 weerstand[10ohm/0,5W] en 2 diodes [1n5408] in 2 richtingen. alle parallel tussen massa en aarde.
Interessant, ik heb het even voor je uitgezocht, zie http://sound.westhost.com/earthing.htm
Hier wordt een brug gebruikt ipv twee diodes antiparallel, maar de functie is hetzelfde. Het wordt gebruikt om ground loops op te heffen.
Misschien kun je het verbeteren door de weerstand wat groter te maken?
dank voor t artikel. ik zocht me al kleurendoof.
even voor de duidelijkheid:
de versterker met weerstand van 4 ohm parallel aan n condensator van 0,047 muF is de hafler triple giant voorversterker. dit is de versterker met bijgeluiden.
de andere is n marshall waar n weerstand,condensator en 2 antiparallel [as they say in the trade!
] diodes worden toegepast tusen massa en aarde. dit is n ander voorbeeld.
stel je nu voor om van die 1e amp de weerstand omhoog te gooien?
of zal ik hier tevens die diodes toepassen.
of zal ik er maar meteen een brug van 4 diodes van maken.
het is mij nogal onduidelijk waar de waarden van de componenten [en welke] van af hangen.
als de geluiden maar weggaan en ik niet onder stroom kom te staan!
even over de waarden van condensatoren: 0,047muF=47nF [code473]
en niet 4,7nF toch? of heb ik t mis? dus dan is 2,2nF wel weer erg afwijkend tov van mijn waarde.
dank
even over de waarden van condensatoren: 0,047muF=47nF [code473]
en niet 4,7nF toch? of heb ik t mis? dus dan is 2,2nF wel weer erg afwijkend tov van mijn waarde.
klopt, is 47nF. ik heb het schema van jouw versterker zo niet bij de hand, maar in bijvoorbeeld Marshall Valvestate zit 10 Ohm parallel aan 100nF, met twee 1N4007 diodes.
Die diodes zijn alleen nodig in het geval van een fout waarbij er een grote stroom naar aarde gaat lopen, dat gaat dan via de diodes, zodat het chassis iig niet onder te grote spanning komt te staan.