Beste CO'ers,
Ik heb de 2 * 10 W versterker (om draagbare speakers te maken) gemaakt van deze site en deze werkt perfect maar ik heb te weinig bass. De luidsprekers zijn max 50 W dus ik denk dat deze wel meer Bass aankunnen. De voeding is een loodaccu 12V - 4Ah.
Nu liggen de luidsprekers gewoon zonder behuizing maar ik moet nog een behuizing maken, zou daardoor de bass verbeteren?? En hoeveel liter inhoud moet ik voorzien per luidspreker voor de behuizing? Is daar een vuistregel voor? zoveel liter voor zoveel Watt ?
Of kan ik best nog een toonregeling voorzien? deze van op de site misschien.
Alvast bedankt,
Olivier
Maak in ieder geval eerst een luidsprekerkast.
Als je zoveel basvermogen in de weergevers stopt dat ze zònder kast voldoende laag geven, zou je ze kunnen beschadigen.
Als je al niet de spreekspoel verbrandt zou je toch de conus kunnen beschadigen, door die zulke grote ongedempte uitslagen te doen maken.
De grootte (inhoud) van de kast bepaalt tot hoe laag er nog goed wordt weergegeven. Dat heeft met het vermogen niet zoveel te maken.
Voor een goede weergave is het het eenvoudigst een gesloten, goed gedempte 'akoestische box' te maken. Dat kost het een en ander aan goed zwaar plaatmateriaal (multiplex) en dempingsstof ('kramfors' of een van zijn opvolgers), maar het resultaat is dan bijna gegarandeerd goed - alleen nog afhankelijk van de speakers zelf.
Voor moderne muziek (zal ik maar zeggen) heb je vaak meer aan een box die juist goed meetrilt, om zo een mooie resonerende eentonige dreun te maken (Boeng boeng boeng boeng ...). Dat kost ook minder vermogen en constructiekosten.
Het hangt er dus van af wat je wilt.
Bedankt voor de snelle reactie!!
Ja, ik zou dit met multiplex doen. Dus het is dan best dat ik de luidsprekerkast voldoende groot maak om meer lage tonen door mijn luidspreker te horen ?
Moet ik dan nog extra gaten voorzien in de luidsprekerkast ?? achteraan misschien ?? Voor wat dienen die gaten precies ??
Alle muziekgenres zullen worden gebruikt.
Een goede speakerkast maken is erg lastig, het beste geluid heb je met precies de juiste hoeveelheid lucht, de precieze afstand van de conus tot het "gat", de vorm van de kast, hoeveel het hout meetrilt, hoe luchtdicht de kast is, of er een of andere wol voor demping in zit enzo. Natuurlijk kun je gewoon een simpel kastje maken en op internet even opzoeken hoeveel liter het ongeveer moet zijn. Voor een draagbaar systeempje kun je ook gewoon een dichte kast maken.
O en voor ik het vergeet, een kast help absoluut om bass te krijgen. Vanwege de lage tonen gaat de bas bij jou nou gewoon. En speakers ook niet op vol volume zonder kast laten spelen, de meeste kunnen daar niet tegen
Voor "alle muziekgenres" wil je een weergever die zelf zo min mogelijk 'toevoegt'. Het eenvoudigste is dan zo'n gesloten box.
Hij moet dus werkelijk dicht zijn. Geen gaten dus, hij moet luchtdicht zijn.
Zware wanden, en aan de binnenkant goed dempingsmateriaal. Zo voorkom je dat de kast gaat trillen. Je wilt namelijk geen kast met een 'mooi hout geluid', je wilt juist een kast met géén eigen geluid.
Er zijn verschillende sites waarop je afmetingen kunt berekenen; er reageert zometeen vast wel iemand die ze uit zijn hoofd weet. 
Als je trouwens toevallig een echt groot stuk multiplex hebt liggen waar een gat in mag, dan kun je daar een luidspreker in monteren en kijken hoe dat bevalt. Niet precies in het midden plaatsen, maar expres uit het midden.
Zoiets noem je een 'vlakke baffle'.
Als je speakers een beetje nieuw zijn, en van een enigszins respectabel merk, dan zijn er waarschijnlijk Thiele/Small parameters van te vinden.
Op basis hiervan, en met behulp van een programma, kan je het gedrag van de luidspreker enigszins voorspellen. Kijk maar eens naar de winISD tutorial op www.zelfbouwaudio.nl
Alternatief: kast op de gok maken. Twee keer de hoogte van de unit hoog, 1,5x breed, en dan flink diep - neem ook maar 2x ofzo. De achterwand construeer je zodanig dat je die op meerdere plekken in de kast vast kan zetten. Testen, en de achterkant verplaatsen totdat het geluid neutraal (of juist aangepast aan je eigen smaak) is.
Dankuwel voor de reacties!!!
Ok, ik neem dus een dichte kast.
Mijn rechter en linkerluidspreker gaan in dezelfde kast zitten (zoals een draagbare radio). Moet ik dan deze in het midden luchtdicht scheiden of mag dit één grootte ruimte zijn??
Kan ik dat dempingsmateriaal in een gewone doe-het-zelf zaak vinden?? Ik heb al gezocht op kramfors maar ik vind niet zo veel. Zijn er nog andere benamingen van dempingsmateriaal?
Moet ik dan de binnenkant van heel de kast beplakken met dit dempingsmateriaal?
Links en rechts beter scheiden, ze krijgen immers niet hetzelfde signaal aangeboden.
Dempingsmateriaal is in de dhz-zaak wel te vinden. Je kan bijvoorbeeld dat grijs/zwarte noppenschuim gebruiken in veel toepassingen. Soms wordt er ook wel glaswol gebruikt. Dat is flink goedkoper en kan je misschien zelfs als reststukjes bij 'n bouwterrein krijgen.
Op je laatste vraag weet ik niet direct een antwoord. Meestal gebeurt het wel, maar de demping bepaalt ook weer het karakter van je speaker. Meestal wil je 'n erg sterke demping en is het wel een goed idee om de kast helemaal te beplakken. Experimenteer er eerst mee voordat je het definitief op z'n plek zet.