Het is mij ook niet helemaal duidelijk. Je probeert om de spanning van een sensor om te zetten in een andere spanning, dat is duidelijk. Je wilt een uitgangsspanning van 0V tot 10V. Maar wat is de spanning die de sensor geeft aan de uitgang?
Stel dat de sensor een spanning geeft van -1V tot 1V. Ik noem de spanning van de sensor Vin en de uitgangsspanning Vout. Dan is dit wat je wilt:
Vout = Vin*5+5V
Je kan die formule herschrijven met wiskundige regels tot je iets hebt wat je kan uitvoeren met een opamp en weerstanden. Dat gaat zo:
Vout = Vin*5+5V
Vout/6 = (Vin*5+5V*1)/6
Het linkerdeel moet gewoon gedeeld worden door 6, dit kan met weerstanden. Het rechterdeel is een gewogen gemiddelde, dit kan ook met weerstanden. Het gelijkheidsteken in het midden is wat de opamp doet: de opamp gebruikt feedback om ervoor te zorgen dat beide ingangen gelijk worden. Het enige dat je dan nog moet weten is welk deel op welke ingang aangesloten moet worden, maar dat is simpel: de uitgang van de opamp (hier Vout dus) moet altijd op de inverterende ingang aangesloten worden, anders is het niet stabiel. Het schema:
Om dit te laten werken moet je wel een opamp hebben die de juiste specificaties heeft. Dus:
- Ingangen moeten werken tot tegen de negatieve rail.
- Uitgang moet werken tot tegen de negatieve rail.
De gemiddelde opamp zal dat niet kunnen. Dat kan je ook oplossen door de negatieve rail een paar volt te verlagen, maar dan moet je wel een ladingspomp of iets dergelijks gebruiken. Dat wordt dus wat ingewikkelder.
De opamp in mijn schema's voldoet trouwens ook niet aan die voorwaarden, die is enkel als voorbeeld.
Die 5V-spanningsbron is ook lastig, dat vraagt een extra opamp. Maar dat kan je oplossen door dat stuk te vervangen door een equivalent schema. Deze twee schema's zijn equivalent:
Dit heb ik berekend volgens de stelling van Thevenin. De weerstandswaarden heb ik berekend door dit stelsel op te lossen:
{R2/(R1+R2)*24=5, 1/R1+1/R2=1/50e3}
Het nieuwe schema ziet er dan zo uit:
Om precieze resultaten te krijgen moet je ook redelijk goede weerstanden gebruiken. Met weerstanden met 5% tolerantie moet je niet verbaasd zijn als de uitgang er een paar procent naast zit .