Hallo,

Ik heb vorige week bij de kringloop een defecte Sony TA-4650 versterker gekocht voor 25,-.

Ik was ik nieuwsgierig naar deze versterker en misschien viel de schade mee.

Eerst de eindtorren maar eens verwijderd. Helaas zijn alle eindtorren defect. Flink balen want ik las al dat ze erg schaars en duur zijn.

Vervolgens begonnen met het kijken waar het aan zou kunnen liggen.

Op het eerste gezicht alleen 4 weerstanden (R323/373 en R326/376) die wat donker waren en deze meteen maar vervangen alhoewel de waardes nog oke waren.

Alle weerstanden gemeten en desondanks wat ik gelezen had over bepaalde weerstanden was er geen één die een grote afwijking had.

Vervolgens alle transistors eruit gesoldeerd en deze getest met de transistortester (DCA55). Hieronder de gegevens.

R Q360 2Sc1670 ok Hfe 61 vbe 0.66v Ic 0 mA Ib 4.75mA 
L Q310 2sc1670 ok Hfe 61 vbe 0.66v Ic 0 mA Ib 4.75mA 

R Q359 2sa639 ok Hfe 110 vbe 0.74v Ic 0 mA Ib 4.66mA
L Q309 2sa639 ok Hfe 153 vbe 0.74v Ic 0 mA Ib 4.66mA

R Q358 2sa840 ok Hfe 104 vbe 0.66v Ic 0mA Ib 4.75mA
L Q308 2sa840 ok Hfe 73 vbe 0.66v Ic 0 mA Ib 4.75mA

R Q357 2sc926a ok HFe 106 vbe 0.78v Ic 0 mA Ib 2.62mA
L Q307 2sc926a ok HFe 96  vbe 0.78v Ic 0 mA Ib 2.62mA

R Q356 2sa678 ok Hfe 159 vbe 0.76v Ic 0 mA Ib 4.66mA
L Q306 2sa678 ok Hfe 134 vbe 0.74v Ic 0 mA Ib 4.66mA

R Q355 2sc1634 ok Hfe 724 vbe 0.74v Ic 0 mA Ib 4.66mA
L Q305 2sc1634 ok Hfe 728 vbe 0.74v Ic 0 mA Ib 4.66mA

R Q354 2sc926a ok Hfe 86 vbe 0.78v Ic 0 mA Ib 4.62mA
L Q304 2sc926a ok Hfe 81 vbe 0.78v Ic 0 mA Ib 4.62mA

R Q353 2sa705 ok Hfe 186 vbe 0.74v Ic 0 mA Ib 4.66mA
L Q303 2sa705 ok Hfe 105 vbe 0.74v Ic 0 mA ib 4.66mA

R Q352 2sa705 ok Hfe 201 vbe 0.74v Ic 0 mA Ib 4.66mA
L Q302 2sa705 ok Hfe 204 vbe 0.74v Ic 0 mA Ib 4.66mA

R Q351 2sa678 ok Hfe 321 vbe 0.74v Ic 0 mA Ib 4.66mA
L Q301 2sa678 ok Hfe 364 vbe 0.74v Ic 0 mA Ib 4.66mA

Q310/360 hebben een lage Hfe maar binnen de specs.
Q305/355 hebben een te hoge Hfe (max 690)
Q351 heeft een te lage Hfe van (min 326)

Q308/Q358 hebben nogal een verschil ten opzichte van elkaar.

Deze ook nog eens nagemeten met mijn multimeter maar de verschillen waren zeer gering.

ook heb ik de diodes die kapot kunnen gaan vervangen door een setje 1N4148 in serie. Dit waren D203/352 en D414. Ook zijn D301/351 vervangen.

De elco's heb ik sowieso maar vervangen gezien de leeftijd. Tevens ook de elco's vervangen van de voeding op de 2 grote bekerelco's na.

Print schoongemaakt en gecheckt voor slechte solderingen maar blijkt goed.

De spanning van de voeding gemeten zonder de print van de eindtrap aangesloten en die zijn oke.

Tot zover heb ik eigenlijk 3 vragen.

1. Die transistors die buiten de specs liggen moeten vervangen worden?

2. Aangezien de originele eindtorren geen optie is wil ik ze wel vervangen door wat anders. Alleen wil ik geen mosfets in een versterker. Is het uberhaubt mogelijk om gewone (niet mosfet) transistors te gebruiken?

3. Waar moet ik verder nog naar kijken, op letten en wat ik eventueel fout doe natuurlijk. Ik ben tenslotte een hobbyist in elektronica. ;)

Het schema is hier gratis te downloaden
http://elektrotanya.com/sony_ta-4650.pdf/download.html

Alvast bedankt!

Alleen wil ik geen mosfets in een versterker. Is het uberhaubt mogelijk om gewone (niet mosfet) transistors te gebruiken?

Dan zul je de schakeling behoorlijk moeten gaan verbouwen.

Ben er achter gekomen dat met aanpassing van de schakeling
de fet's IRF 240 en IRF 9240 kunnen worden gebruikt.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/43795

Oorspronkelijk zaten er VFET's in geloof ik. Behalve de IRF-types die bij mijn weten gewone MOSFET's zijn, zijn er ook speciale vervangers op de markt die even goed of beter zouden presteren dan de oorspronkelijke transistoren. Typenummers weet ik zo helaas niet, maar wellicht dat googelen op de oorspronkelijke nummers iets oplevert.

Overigens is het een fabeltje dat een (MOS)FET geen goed geluid zou geven omdat de karakteristiek niet-lineair is ofzo. Dan zou je ook nooit een goede buizenversterker kunnen maken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (22%)]

Klopt, de orginele zijn VFETS wat deze versterkers voor sommige uniek maakt. Meet je wel goed trouwens, het meten is anders dan bij enhancement mosfets:

De VFet is een "gesloten schakelaar" , zonder gate aansturing.

Wel moet je tussen de G-S en de G-D twee diode junctions meten op diode bereik v/d multimeter.(sperren of geleiden bij ompolen meter).

Dit dus bij de P-type Fet(2SJ 18) en de N-type (2sk60).

Meestal als de VFet defekt is, zal er in beide richtingen tussen de G-S en de G-D een continu weerstand in de sperrichting gemeten worden, ipv bv oneindig.als je tussen de 20ohm - 100K meet, is ie defekt.

uit: http://www.hififorum.nl/index.php?action=printpage;topic=15530.0

waar nog meer nuttige info staat.

Dit ondersteund de DCA55 tester. Hij gaf bij 3 stuks een sluiting en bij één een error.

Ondersteunde halfgeleiders
- bipolaire transistoren, PNP en NPN;
- transistoren met beveiligingsdiode tussen emitter en collector, PNP en NPN;
- transistoren met weerstand tussen basis en emitter, PNP en NPN;
- darlingtons, PNP en NPN;
- dioden, Si en Ge;
- diode netwerken, parallel en serieel;
- enhancement mode MOSFET's, N- en P-channel;
- depletion mode MOSFET's, N- en P-channel;
- junctie FET's, N en P;
- gevoelige thyristoren;
- gevoelige triac's;
- enkelvoudige LED's, rood, groen, blauw;
- dubbele LED's in twee- of driedraads uitvoering. 

Ik had ze in eerste instantie gemeten met de multimeter. Niet middels het linkje dat je hebt gegeven maar een andere op het internet waar uitgelegd werd hoe je een vfet moest meten. 3 torren hadden een te lage ohmse weerstand en één meette oneindig.

Omdat ik niet bekend ben met deze torren heb ik ze mee naar de winkel genomen en daar nog eens laten nameten, just in case. Ze waren alle 4 defect.

Dat over de IRF type transistors had ik al gelezen maar dan moest er ook weer het één en ander in de schakeling worden aangepast vanwege de bias.

@maartenbakker

Ik heb 3 versterkers gehad met een mosfet trap erin en ik kan het er niet mee worden. Een staat hier nog steeds stof te happen en dat is de Sony TA-F3000ES.

Bedankt voor de tip wat betreft de torren, ik zal eens gaan zoeken!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (12%)]

Je kan met MOSFET's vast wel slechte versterkers maken, dat lijkt me geen enkel probleem (*). Dat betekent niet dat je er niet ook goede mee kan maken. Dat gezegd hebbende zou ik ook niet voor gewone IRF's gaan.

(*) Sony is naar verluid Japans voor "zo nie" :9 Ze hebben legendarisch spul gemaakt, maar ook veel middelmatig spul.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (23%)]

De TA-4650 was een legendarisch apparaat, er bestond zelfs een heuse V-FET club.

Kan het niet zo zijn dat je DENKT dat de V-FET's stuk zijn, maar dat dat niet zo is? Kan het niet zo zijn dat het depletion-mode FET's zijn die zonder sturing tussen source en drain als kortsluiting meten?

Wellicht komt McDuff zich nog melden, die kan je hier ongetwijfeld veel meer over vertellen.

Ik heb 3 versterkers gehad met een mosfet trap erin en ik kan het er niet mee worden.

Tsja dan zou ik m'n tijd en zeker geld er niet aan besteden...

@ Roland van Leusden.

Ik had juist gelezen dat deze toch wel een andere klank hadden als de 'moderne' mosfet.

@Sonytech

Ze zijn echt defect, bij de elektronicazaak hebben ze verstand van mosfets want hun werken er zelf vaak mee in schakelingen. Ze zijn afgelopen weekend weggegooit.

@Maartenbakker

Ik noem het vaak 'My first Sony' vanwege de problemen als er een defect is. Er is meestal wel wat meer aan de hand dan dat ene dingetje wat stuk is. :p

Maargoed, ik krijg de indruk dat dit niet met lage kosten te verhelpen is..
Tevens weet ik nog niet of transistors die buiten de specs van de Hfe waardes zitten ook vervangen moeten worden?

Ik weet ook niet of het makkelijk is om met de IRF torren de schakeling aan te passen...hmmmm

Ik had mijn 4650 ook gerepareerd met die IRF fets, kleine aanpassing van de rustroom schakeling en het werkte prima.

Hier, de originele vfets: http://cgi.ebay.nl/Sony-pair-matched-Audio-transistors-2SJ18-and-2SK60…
Helaas erg duur, maar dan heb je hem ook weer helemaal origineel, en ook nog eens precies de juiste ranking!

Ik heb laatst ook alle VFETs van mijn TA4650 moeten vervangen, waren helaas allemaal onderbroken.
(VFET's met een 'kortgesloten' D-S overgang zijn meestal nog wel goed, kapotte VFETs hebben vaak een hoge/hogere D-S weerstand, de G-S en G-D overgangen meten bij een goede VFET als een diode bij kapotte vaak oneindig of iets dergelijks)

Verder alle slechte elco's in de eindtrap en zeker in de B2 voedingen voor de + en - 75V vervangen.
Ook de groene 'fusible' weerstanden vervangen, willen nogal eens uit zichzelf onderbreken.
Dubbeldiodes uiteraard vervangen.
torretjes met zwarte pootjes gaan ook storen, dus beter vervangen, of in elk geval schoonmaken.
hfe van de Q302/303 en Q352/353 torren ligt ook nogal eens ver uit elkaar, probeer hier gepaarde torretjes voor te krijgen, dan is de dc offset een stuk lager en is ook de +75V en -75V een stuk symmetrischer.
Ruststroompotjes willen ook wel storen, die van mij waren ook een beetje groen uitgeslagen, ik heb ze uit elkaar gepield en goed schoongemaakt, vertrouw deze potjes na goed schoonmaken meer dat die rommeldingen van Nedis e.d.

Als je niet van mosfet versterkers houdt en ook niet de originele VFETs wil bestellen, dan heb je denk ik toch echt de verkeerde versterker gekocht (gokje: via marktplaats, uit Emmen??)

Die V-FETS zijn rare dingen. Meten is bijna niet betrouwbaar aangezien op dezelfde manier gemeten verschillende uitkomsten kunnen worden verkregen. Haal hem los of er uit en je meet sluiting, doe het 5 minuten later weer en hij is oneindig. De enig juiste manier voor mij is met een compo-tester en een scoop.

Groetjes Hans.

Heb niets toe te voegen aan wat martijn A al schreef.
@ Zoef de Haas: V-fets zijn het beste buiten de schakeling door te meten op dezelfde manier waarop je ook J-fets doormeet, wat dat zijn het eigenlijk; alleen een heeeeeeeeeleboel parallel geschakeld waarbij het Drain-Source kanaal per fetje verticaal loopt en individueel van elkaar gescheiden zijn behalve de aansluitingen dus, vandaar de naam. De Drain-Source weerstand (met de Gate aan de Source gelegen) bedraagt meestal 0.21-0,33 Ohm, afhankelijk van de ranking. De Gate-Source en Gate-Drain overgangen meten gewoon als een diode door; het zijn gewoon Junctie overgangen.
Heb overigenns zo'n ding wel eens opengezaagd en onder een microscoop geprobeerd het aantal fetjes te tellen, maar raakte steeds de tel kwijt, dus ik weet niet uit hoeveel J-fetjes een V-Fet is samengesteld.
Groeten,
Mac.

Bedankt voor alle reacties so far!

Ik heb voor de 2SA705 vervangende torren gekocht, de BC560C de B hadden ze niet maar dat mocht geen probleem zijn. Middels een ander forum kwam ik hierachter.

4X 2sa705  vervangen door lownoise BC560B
4X 2sc926a Vervangen door 2SD668A

Echter kan ik geen vervangers krijgen voor de 2SC926A, dit zal de 2SD668A moeten zijn maar die kunnen ze hier niet bestellen.
Heeft iemand een idee waar ik deze nog zou kunnen kopen of misschien heeft iemand er nog 4 stuks over? ;)

En ik zoek alleen nog vervangers voor de 2SC1670 en de 2SA840.

Mijn outdated boekje zegt:

2SC1670-->BFP22, BF391, MPSA43, BF392, BFP25
2SA840--->BFP23, BF491, MPSA93, BF420, BFP24

Ik heb trouwens de spanning van de voeding onbelast gemeten. die meet +90 en -90volt op de B1 en B2 pin! Dit zou +75 en -75 volt moeten zijn, komt dat omdat er geen belasting is?

De diodes van dit deel van de voeding, 2 weerstanden en de elco's had ik reeds al vervangen omdat de diodes zwart geoxideerd waren evenals 2 van die groene weerstanden die dus slecht blijken te zijn.

Alle transistors zijn verder mooi schoon, geen oxidatie te bekennen dus dat scheelt.

De weerstanden ga ik waarschijnlijk dit weekend even vervangen, ik heb het momenteel even te druk.

Bedankt, Wordt vervolgd! :)

ASWO geeft als vervanger voor de c926a de BF422 BF393 of BF298 aan, zoek wel goed uit of de pootjes van al deze vervangers wel op de juiste plek zitten, dat kan ik zo niet zeggen omdat ik geen datasheet van de 2sc926a kan vinden.

Toen ik met mijn 4650 bezig was kwam ik ditzelfde probleem ook al tegen en heb toen maar besloten om alle torren met zwarte pootjes schoon te schuren en de pootjes te gaan vertinnen, werkte bij mij goed, ik had geen zin om vervangers voor elk torretje te zoeken en dan ook nog eens de pin-out uit te zoeken.

De 2sa705 had ik inderdaad ook vervangen door een BC560, wel een B in mijn geval, de C heeft een hogere hfe, maar dat zal wel geen probleem zijn.

Helaas zit deze amp vol met lastig of niet meer te verkrijgen torren.
succes gewenst.

Voor de volledigheid uit het juist door mij gevonden maar nog niet ingescande informatiebulletin van Sony nog even de meetwaardes die je met een ohmmeter aan de V-FET's zou moeten krijgen als ze goed zijn:

N-FET (voor P-FET steeds omgekeerde polariteit)
Positieve meetpen aan G: >30k naar D en S (diodeovergang?)
Negatieve meetpen aan G: oneindig naar D en S
Tussen D en S in beide richtingen 1..2,7 ohm

Wat betreft de lastige en niet meer verkrijgbare torren: Sony ontwikkelde heel vaak niet rond goed verkrijgbare onderdelen, maar bestelde of maakte custom of geselecteerde onderdelen die op de schakeling waren toegespitst. Vandaar ook het verhaal dat je voor bijvoorbeeld lijneindtransistoren alleen maar de door Sony geleverde exemplaren kon gebruiken, zelfs al kwam het typenummer overeen met een standaardtype.

Je bedoeld zeker dit service bulletin, Maarten?
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/149573/SONY/TA-4650.ht…

Heb afgelopen weekend nog een TA5650 gereviseerd, en er staat nog één te wachten!
Deze man had ook nog een TA-F7 op de kop weten te tikken, erg mooi apparaat hoor, maar je kan helemaal nergens bijkomen zonder het apparaat helemaal te slopen (lees: uit elkaar te schroeven)
De 4650 en 5650 zijn in elk geval een stuk servicevriendelijker gebouwd :)

Nee, het is toch weer een wat ander bulletin. Nederlandstalig, met deels dezelfde informatie maar ook nog wat andere tips en modificaties.

Ik heb afgelopen weekend nog eens een blik geworpen naar de versterker en heb besloten om niet verder te gaan met de reparatie.

Het is mij wel een uitdaging om deze versterker te repareren maar de kosten worden mij te hoog en vindt het persoonlijk ook niet passen om andere fets te gaan gebruiken. Origineel is uiteindelijk toch het mooist naar mij idee.

Daarbij speelt kennis met vfets of mosfets ook een rol, die heb ik niet. Dit is voor mij de eerste keer dat ik een versterker onder handen neem die vfets bezit. Ik ben toch een beetje bang dat als alles toch goed blijkt te zijn er misschien toch wat fout kan gaan.

Als ik de laatste reactie's zo lees, vraag ik mij trouwens ook af of de vfets door de winkel en mijzelf wel goed zijn doorgemeten.
Ik heb het nooit opgeschreven anders had ik dat nog wel even gepost.
Aangezien de vfets al weggegooid zijn ga ik daar ook maar niet verder over nadenken ;)

Misschien kan ik iemand anders blij maken met deze versterker?
Ik zal deze morgen wel even onder de rubriek 'vraag & aanbod' plaatsen. Een PM sturen mag natuurlijk ook als je vragen hebt.

Bedankt voor alle uitleg en verdere reacties! Ik ben in ieder geval weer een beetje kennis rijker.

[edit] Kon niet stoppen met het nadenken over het doormeten van de vfets. De winkel heeft ze wel goed gemeten, ze zijn waren wel allemaal defect. :)

Misschien is herstellen met de 80W CO Mosfet versterker een optie.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/54880/4

Er is nog één optie, je kunt ipv de erg steile IRF mosfets ook de ALF08N16 / ALF08P16 gebruiken, dit zijn 'niet steile' laterale Mosfets die zeer geschikt zijn voor audio toepassingen Farnell levert ze wel ( http://nl.farnell.com/jsp/search/browse.jsp?N=2021+204245&Ntk=gens… )

Denk er wel aan de de Source en de Drain zijn omgewisseld!!!!

(Als je de VFET amp kwijt wil dan heb ik er altijd nog wel belang bij)

3 torren hadden een te lage ohmse weerstand en één meette oneindig.

Toch ben ik bang dat je 3 goede VFET's hebt weggegooid ;) de eerste keer dat ik ze tegenkwam ging ik er ook vanuit dat ze kortgesloten (dus ik dacht "STUK") waren, niet dus.

[Bericht gewijzigd door martijn A op (22%)]

Die vrees deelde ik ook al maar sprak ik niet uit. Dat nummer 1 stuk was, is heel duidelijk. De rest is wat vager hoewel ik me kan voorstellen dat hij op 3 werkende FET's nog wel zou doorspelen?

Overigens staan in mijn documentje ook wat aanbevelingen in geval van eindtrap defect is (biasdiodes, andere ruststroom). Ik zal het zo snel mogelijk proberen in te scannen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (12%)]

Met een VFET die niet meer helemaal 'dicht' wil speelt ie inderdaad op een laag volume ook nog wel.
Ruststroom van deze amps is inderdaad behoorlijk hoog/ te hoog misschien wel ;)

Het zou best kunnen, dat zou dan ook betekenen dat mijn transistor tester dus niet met vfets om kan gaan en want zoals ik dat lees schakelen deze anders als een normale mosfet. Tevens ook de winkel die ze dan waarschijnlijk als een normale mosfet hebben gemeten.

Het is jammer, erg jammer! maar het is een goede (en eigenlijk ook wel een dure)les geweest |:(

@Martijn A. Je mag hem wat mij betreft overnemen, zou je mij een email willen sturen? (je email is niet openbaar)

De versterker staat nu 25 km noordelijker (bij mij thuis ;))
Waar Henk gestopt is ga ik verder.
wordt vervolgd dus...