De documenten zijn gescand maar ik moet er nog even een nette pdf van maken. Wordt ook vervolgd dus ;)

Ben benieuwd! Eens kijken of ik tot dusver mijn werk goed heb gedaan ;)

Driver torren heb ik ook nog vervangen, de hfe waarden waren te laag en lagen te ver uit elkaar.
2sa840 en 2sc1670 zijn natuurlijk nauwelijks ergens te krijgen en veel vervangers zijn er ook niet voor.
Toen schoot mij als tv monteur ineens iets te binnen: de torren in de videoeindtrap van tv's komen aardig overeen met de a840/c1670.
Dus zijn het een paar BF759 en BF762 geworden, uiteraard ook even geselecteerd op de hfe waarden (ik had er toch nog genoeg van liggen en met de huidige flatscreen tv's kom je ze toch nooit meer tegen)

Een paar elco's in de voeding en in de eindtrap heb ik toch maar vervangen door de AM/AK/AD serie van Panasonic (blauw metallic kleur), Jd en Jamicon zijn toch niet zo betrouwbaar helaas.

Nog even een paar VFETs regelen en dan moet ie het weer doen :)
(2sk60 heb ik al, ik heb in het verleden een paar VFETs bewaard, niet wetende wat er met deze 'rare' FET's moest doen, misschien kan ik ook nog een paar 2sj18's opduiken)

En als het dan klaar is, dan hangen we er een paar electrostatische speakers aan, kan je gelijk weer beginnen want daar kan hij niet tegen!

Groetjes Hans.

Die heb ik niet gelukkig :)
(maar dat wist ik niet, hoe kan dat dan die ie daar niet tegenkan?)

Geen idee, maar ik heb ze een paar keer gehad die van A tot Z waren opgeblazen, zal wel wat te maken hebben met een inductieve retourstroom via de trafo. Met normale torren kan het wel, maar met deze torren beslist niet.

Groetjes Hans.

Zou kunnen, VFETs kunnen ook niet al te goed heel lage impedanties aansturen zegt men.
Lijkt blijkbaar ook in dat opzicht op een triodebuis, net als de Vds/Id karakteristiek ;)
(ik woon trouwens ook veel te klein voor elektro-sta-in-de-weg speakers)

Is er trouwens ook iemand die met 100% zekerheid weet hoe het rankingnummer is opgebouwd?

Ik meen dat alleen het laatste cijfer de rank aanduidt, de letters zijn dacht ik een datumcode, blijft alleen het eerste getal over, wat zou die betekenen?

Raar is trouwens ook dat ik VFETs heb gehad met als code "HA51", terwijl volgens een sony datasheet alleen maar ranks bestaan tussen 2 en 8, waarbij 2, 3 en 4 eigenlijk hetzelfde zijn.
Onduidelijkheid alom, en veel meningen en 'ik denk' verhalen op google,ik zou het graag eens een keer zwart op wit op papier willen zien ;)
Als er iemand officiële documenten van Sony heeft, dan zou ik die graag eens zien!

Het zou me niet verbazen als McDuff de auteur van dit stukje proza is, of op z'n minst heeft bijgedragen aan de totstandkoming ervan.

De typemachine was in elk geval van Ingrid van der V. of Jan V.

Kijk, dat zijn nou de leuke stukjes achtergrondinformatie :)

Stond er behalve het typenummer en het hier besproken slagnummer verder helemaal niets anders op die FET's?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (48%)]

@maartenbekker: ze zagen er (toendertijd) uit zoals op de tekening is afgebeeld; weet niet of ze misschien later in licentie vervaardigd zijn en er mogelijk nog een aanvulling is bijgezet.
Groeten,
Mac.

Mijn idee was nog weer anders, namelijk dat er misschien in vrij korte tijd heel veel van die dingen geproduceerd zijn en daarna niet meer (ik ben niet helemaal zeker van de datering van Sony-componenten, dus het is even een kleine slag in de lucht). Heb jij als oud-Sony-man enig idee hoe dat nou zat met die FET's en de slagcodes?

Hoewel... Zo'n slagcode 51 is ook nog niet verklaard. Voorserie of juist late productie kan dan ook nog wel weer zeker? Ik zou zeggen dat het laatste cijfer puur een electrisch gemeten/geselecteerde "bin" is, maar waarom zouden 2,3,4 dan volgens sommige bronnen uitwisselbaar zijn?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]

@maartenbakker: Die gegevens zijn nooit openbaar gemaakt voor zover ik weet; we mochten eens te slim worden!
Ik heb al eens op internet gezocht en gevonden naar datasheets van halfgeleiders die door Sony geproduceerd waren.
Het betrof een fotocopy van erbarmelijke kwaliteit en bovendien
in het Japans.
Heb het origineel ooit eens onder ogen gehad maar wij mochten er niet over beschikken om dezelfde reden als in mijn aanvangszin; bovendien waren ze als de dood dat Philips het onder ogen zou krijgen.
Heb dus geen idee wat de specificaties zijn die bij die V-fet ranking codes hoorden.
Ze gaven ook nooit datumcodes etc vrij, dus we konden met de vermelde slagnrs (ranking codes) er ook niet wijzer van worden.
Zelfs van de kleinsignaal fet's liepen de slagnrs zo uiteen dat er geen touw aan vast te knopen was, maar in de praktijk waren ze onderling allemaal uitwisselbaar.
Groeten,
Mac.

Tijd voor wat detectivewerk. Ik heb helaas wat andere omstandigheden aan mijn hoofd, maar loop ik tegen wat Sonyhalfgeleiders (liefst in situ) aan, dan kijk ik wat ervan te maken zou zijn. Ik heb wel enige affiniteit met opdrukken.

@maartenbakker: als het goed is heb je post.
Mac.

Die datasheets die McDuff aanhaalde heb ik inderdaad ook gevonden, zeer slechte kwaliteit en in het japans helaas.

Toch heb ik in mijn vorige ta4650 gewoon VFET's uit de 51 en 52 serie geplaatst, werkte perfect hoor, terwijl er vele wijsneuzen op ander fora waren die ervan overtuigd waren dat dat nooit kon werken omdat ze buiten de specificaties vielen die sony aangaf.
Wat wel zou kunnen is dat de 51 en 52 niet op de originele ruststroom kunnen worden ingesteld omdat het potmeterbereik niet geheel toereikend is, maar dat is simpel op te lossen door andere weerstandswaarden te gebruiken in dit circuit.
Al gebruik ik een lagere ruststroom dat word voorgeschreven, op de oude/originele ruststroom wordt de boel best wel heet vind ik.

Volgens weer anderen zou een VFET uit een lage ranking/slagnummer niet het volledige vermogen kunnen leveren, ook dat niet ik niet bevestigen, ik kreeg 55 á 60W op 8ohm uit mijn vorige TA4650 met 51 en 52 ranking VFET's.

@McDuff: thanks voor de mail.

Ik vraag me nog weer wat anders af. Als er FET's met andere slagnummers zijn gemaakt, die niet geschikt waren voor deze versterkerreeks... Waar werden die dan wel in gebruikt?

@MartijnA: Een lagere ruststroom is conform het bulletin dat ik plaatste, dus kennelijk dachten ze er bij Sony ook al zo over :)

Vergeet Q305 en Q355 niet, daar is de Hfe waarde te hoog van.

Ja, de JD elco's.....mooi spul is dat. ;)
Ze zaten er ook alleen in voor het testen, ik had geen andere liggen.

Ik heb zelf nog geen problemen gehad met de Jamicon elco's, gebruik ze al jaren. Maar misschien ligt dat ook aan de toepassingen hoor.

Jd is in mijn ervaring acceptabel voor testen of toepassingen waaraan vrij lage eisen gesteld worden. NA is een ordegrootte slechter, veel andere merken en series zijn beter.

@martijn A: Dat ranking verschil is zodanig dat de versterker er goed mee overweg kan en als je de wijzigingen van de servicebulletin toepast zal je niet buiten het regelbereik van de
bias instelpot komen.
Ik heb zelf ook wel eens uit nood slagnrs geplaatst die één digit verschilden, maar als je de DC-bias en -balance goed afregelde was er nauwelijks, of niet, verschil in de spec's van de versterker te meten.
Bovendien waren de spec's altijd wat ruimer dan opgegeven(de slimmerds!)
Ach, van die andere fora, daar zitten lieden die het niet met mieren doen maar met de kleinste zoetwaterdiertjes. (Amoeben genaamd.)
Bij de oude ruststroom werden de versterkers best wel wat warm maar ook niet zodanig dat je er je hand niet meer kon opleggen.
Lage ranking V-fet's ben ik nooit tegengekomen en zal wel een broodje aap verhaal zijn; van ellende lees ik die fora's al niet meer want het zou mijn vertrouwen in mijn beste meetapparatuur, en dat zijn mijn oren, schaden.
Ik weet wel dat er nog andere V-fet's gemaakt werden voor de klasse D versterkers (zoals de TAN-88 etc.) maar daar heb ik mij nooit in verdiept, immers: het was hierbij alles of niets en wij kregen alleen maar de juiste typen geleverd.

@maartenbakker: Graag gedaan.
De 2SK-60 en de 2SJ-18 in alle analoge V-fet versterkers werden nooit met lage slagnrs aan ons aangeleverd, dus of ze ooit door Sony gemaakt zijn durf ik niet te zeggen.
Ik weet ook niet of ze misschien in licentie vervaardigd werden door andere halfgeleider fabrikanten.
Zou misschien kunnen. (China Export??)
Groeten,
Mac

Het is wel opmerkelijk dat de 51 en 52 wel inderdaad altijd uit china komen.
Zou natuurlijk zo kunnen zijn dat deze serie's een te grote toleratie hebben en daarom in china gedumpt zijn.
Ze zien er in elk geval wel uit of dat ze door sony gefabriceerd zijn, niet zo als de huidige Chinese imitatietorren.
Maar als zelfs McDuff in zijn sony periode dat al niet te horen/zien kreeg, dan zal de rest er wel nooit achterkomen.

De 51 en 52 slagnrs komen oorspronkelijk uit Japan. Bovendien kan
Sony het zich niet permitteren om ze in China te "dumpen".
Ik opperde alleen de mogelijkheid dat ze misschien in licentie gemaakt zouden kunnen zijn (maar dat is mij niet bekend) en waarbij Sony strakke regels hanteert voor wat betreft de specificaties zowel mechanisch als electrisch. Imitaties zijn mij niet bekend maar kan ik ook niet uitsluiten; je weet maar nooit uit welke hoek dat komt.
Dit wilde ik even duidelijk stellen.
Groeten,
Mac.

Sony liet wel eens dingen in licentie maken denk ik, bepaalde IC's die zo te zien van Fujitsu kwamen bijvoorbeeld. Ik meen me ook NEC te herinneren. Ik denk niet dat die lage slagnummers in licentie gemaakt zijn; dan zou er vast een heel andere code opgestaan hebben en zou het uiterlijk mogelijk ook wat afwijkend moeten zijn.

Vorige week donderdag was ik zelf jarig, en dat betekent dat precies een week later (vandaag dus) McDuff aan de beurt is.

Dat heeft wel niks met een TA-4650 te maken, maar toch wil ik dit topic - waar hij naar mijn idee veel waardevolle info, die nergens anders meer te vinden is, heeft ingebracht - gebruiken om hem daarmee te feliciteren.

McDuff, van harte!

Dan wil ik op mijn beurt graag jullie allebei feliciteren, want ook jouw vakkundige inbreng en hulp is niet te onderschatten.

Van harte! En nog vele jaren toegewenst waarbij het delen van ervaring en wijsheid ook een rol zal blijven spelen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (32%)]