Nu is de stijl van bouwen ook wel bijzonder brom gevoelig.
Ook die UGT zo vlak naast de voedingstrafo is vragen om brom. Zet deze een eind uitelkaar en draai de UGT zo dat die haaks op de voedingstrafo staat.
Je hoort alleen een lichte brom.
Ik neem aan dat je ook een geluidsbron hebt aangesloten, en die verwachtte te horen, wat niet gebeurt.
Wat hoor je als je pen 2 van de EL84 aanraakt met een schroevendraaier? Het metaal mag je aanraken, er staat daar nul volt (controleer desnoods eerst).
Als dat geluid/extra brom oplevert: wat hoor je als je pen 2 (of 7) van de EC(C)83 aanraakt? Zelfde verhaal over de spanning aldaar.
Heb je van de ECC83 pennen 1-2-3 òf 6-7-8 gebruikt (niet gemixt)?
-chefke-
300 gram motivatie -> kop van de hamer!
oeps der zat een draad verkeerd. de draad tussen de EL84 pin 7 had ik de 1n condensator ertussen gezet ipv naar de aarde toe.
Deze heb ik goed gezet en weldra muziek dit keer zonder brom of zonder storing en met behoorlijk volumme!
sorry voor mijn voorbarige conclusie!
ik zal de trafo alsnog draaien voor de zekerheid!
[Bericht gewijzigd door -chefke- op (17%)]
-chefke-
in de verte heel iets van een brom, dan moet je wel je oren tegen de speaker houden!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (49%)]
-chefke-
Ik ben zelf ook bijzonder verbaasd, tis een grote antenne en ondanks dat heb ik eigenlijk geen echte storing.
Het is overigens wel een proefopstelling, hij krijgt een mooie en nette behuizing.
Heb er nu een fatsoenlijke speakerzuil aan hangen en ik ben echt verbaasd over het geluid, volle bas super hoog en goed midden! geen ruis, en alleen een hele licht brom als het volume pot dicht is.
De trafo blijft nu bij hard spelen, hand warm niet warmer dan dat zou het lukken om er een tweede kanaal bij te bouwen of gaat dat net niet lukken met deze trafo? De voedingsspanning is nu overgens rond de 320 volt? gaat dat goed komen of moet ik de serie weerstand nog wat zwaarder maken?
Een filmpje als bewijs dat ie het doet:
http://www.youtube.com/watch?v=_bVXO3KEizg
(nee er staat geen dikke torrenbak onder)
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Die koelplaat onder die weerstand is niet zo effectief als er een groot deel door het hout geïsoleerd wordt ! Doe er minstens wat afstandsbusjes tussen.
Géén metalen chassis hebben kan ook een voordeel zijn!
Daarom bij een metalen chassis altijd één aardpunt gebruiken, anders kan je bromproblemen krijgen door de stromen die door het chassis lopen.
-chefke-
Zo ik geef hem even een schopje.
Ik heb inmiddels via een mede CO lid een voedingstrafo bemachtigd uit een plano radio (met ook een 2X EL 84 eindbuis en Ecc 83 + ontvanger buizen) Ik neem aan dat deze trafo wel makkelijk de benodigde stroom kan leveren voor een stereo variant?
Ik meen dat deze trafo minimaal het dubbele moeten kunnen leveren als de Magnetron trafo. Het zou iets van 150ma of iets in die koers!
Het mono prototype werkt nog steeds goed na tig luister uurtjes. De onderdelen van de behuizing liggen bij de waterstraalsnijder dat gaat iets moois worden!
overigens is het koelblok "extra" ding wordt amper warm 25 graden of zo iets.
Op 25 oktober 2011 19:37:24 schreef -chefke-:
Ik heb inmiddels via een mede CO lid een voedingstrafo bemachtigd uit een plano radio (met ook een 2X EL 84 eindbuis en Ecc 83 + ontvanger buizen) Ik neem aan dat deze trafo wel makkelijk de benodigde stroom kan leveren voor een stereo variant?
Zonder moeite.
De onderdelen van de behuizing liggen bij de waterstraalsnijder dat gaat iets moois worden!
We wachten geduldig af 
Evt. brom kan je ook nog verminderen door een afschermhuls over de ECC83 te plaatsen. Vroegeah werd dat los verkocht, voetje werd op de buisvoet geschroeft.
Wat ook nog kan is een 100 Ohm draadgewonden ontbrompotemeter over de gloeidraad te hangen met het sleepkontakt aan massa. Dan zoek je het punt met minimale brom. Ach leuk hoor die nostalgia.
Ik was wat blij in 1965 of zo dat eindelijk de uitgangstrafo eruit kon toen de Si powertorren eraan kwamen <grin>
Muisstil bouwen was toen een must, de roosterlek R werd vaak in het binnenbusje van de voet gedaan of in afschermkous.
Moet je eens een mic pre-amp of MD met 4mV input nemen. Dat is pas leuk om het bromvrij te krijgen. Gelijkstroomvoeding voor de gloeidraden en heel precies opbouwen/aarden. Succes met je bouwsel!
-chefke-
Zo ik ga hem even een duwtje geven.
Ik heb eindelijk tijd gehad om hem af te bouwen, verhuizing studie afronden, nieuwe baan ect.
Hij zit in zijn nieuwe behuizing, nieuwe stroomtransformator met meer vermogen. Nog steeds geen brom of ruis waarneembaar. (steraarde en alles wat wisseltroom is getwist)
Nu heb ik nog één vraag, levert het mij meer vermogen op of leven de buizen langer als de spanning precies 280 VDC is na de voeding? Hij is nu bij mij ongeveer 255 VDC op punt Ub+.
Nu zit er bij mij nog een serieweerstand van 100 ohm tussen ipv 80 ohm. Deze zit er nog tussen omdat de vorige transformator nog iets meer spanning gaf als deze.
foto`s en filmpjes komen morgen ergens.
Ik zag dat het schema in de TS dood is, hier is het schema te vinden:
http://bygselvhifi.dk/audio/single-ended-triode-amplifier-with-el84/#
Dat zou iets meer vermogen kunnen opleveren maar dat is de moeite niet.
Zolang je onder de max anodedisspatie blijft is de levensduur van de buizen goed. Buizen ga je verwisselen als het vermogen en/of distortie ernstige afwijkingen vertoont. Of preventief verwisselen dat kan ook.
Overigens een rare constructie met die spanningsdeler aan de secundaire 4 Ohm aansluiting op de outputtrafo voor de tegenkoppeling.
Bij de schema's uit die buizentijd met bijv. een Amroh U72 trafo zat de tk R aan de 8 Ohm wikkeling en zonder spanningsdeler naar aarde, maar
ik ken de genoemde trafo niet en is dit noodzakelijk zo gedaan om de zaak in bedwang te houden.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (40%)]
Die 150 ohm is een soort 'minimale belasting' voor als je vergeet de luidspreker aan te sluiten.
De output gaat gewoon via 22k naar de kathode van de ingangsbuis.
Natuurlijk is er een 'spanningdeling' doordat die buis ook een kathodeweerstand heeft, maar dat is in jouw oude schema ook zo.
-chefke-
Weer wat geleerd, ik zat me dat ook al min of meer af te vragen waarom die weerstand parallel met de speaker staat.
https://www.youtube.com/watch?v=rL7JqUy8Nhk&feature=youtube_gdata_…
To-do:
- mooie gelakte houten onderplaat ( iets groter als de allu basis)
- transformator kooi vastzetten met draadeinde's
Veel luisteren!!!
Heren bedankt allemaal voor de hulp.
Leuk zeg. Ik bouwde wel eens op chassis van oude gesloopte radio's, maar dit ziet er wel een stuk beter uit.
Klinkt mooier dan een dure Quad hè, zo zelf gemaakt?
Die draden naar de trafo kan je beter door een rubber tule doen, nu zitten ze op de braam van het boorgat.
Aan het rooster van de ECC83 en naar de potmeter kan je beter afgeschermde kabel gebruiken.
@FET
Bij alle bekende schema's vertrekt de tegenkoppelweerstand vanaf de gehele secundaire wikkeling van de UGT, niet van een aftakking daarop.
Nu is er maar een gedeeltelijke 'grip' van de TK op de UGT.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Wat voor lijm heb je gebruikt om de componenten vast te zetten ? Ik hoop dat het epoxy is, want thermoprut zal door de warmte van de eindbuizen zachter kunnen worden en dan laten de componenten los.
Ik zou de volgende keer de componenten in 'dead bug' houding vast zetten. De pootjes komen dan verder van het chassis af. Je werkt immers met hoogspanning !
Nog beter is het om z.g.n. componenetenbordjes te gebruiken.
O.a. verkrijgbaar bij BACO en 'Ask Jan First' (Duitsland). Die laatste heeft ook een mooie serie chassismonteerbare elco's op voorraad.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Mooi gemaakt, de muziek is zeker wel allright 
Ik wil ook nog steeds eens een buizenversterker maken. Alleen weiger ik veel te dure door elfen bij maanlicht van directioneel verguld koperdraad gewikkelde made in China UGT's te kopen of dingen als zilverfolie condensators in notenhouten behuizing te gebruiken.
Op 13 januari 2013 17:45:52 schreef RAAF12:
@FET
Bij alle bekende schema's vertrekt de tegenkoppelweerstand vanaf de gehele secundaire wikkeling van de UGT, niet van een aftakking daarop.
Nu is er maar een gedeeltelijke 'grip' van de TK op de UGT.
Nee hoor.
Je begon zelf over de U72 - die heeft trouwens geen 4 en 8 ohm uitgangen; je bedoelt de U72N - enfin, voorbeeld:
Afgezien van de grootte van de spanning, die op de 8 ohm uitgang 41% hoger is, mag het geen verschil maken voor de tegenkoppeling welke je neemt.
Als er zoveel verschil is dat het wèl uitmaakt, dan heb je een wel héél beroerde trafo en is tegenkoppeling vanaf de secundaire kant beslist af te raden! 
-chefke-
De drie boorgaten voor de kabeldoorvoer zijn inmidels voorzien van een rubbertje.
Lijm is epoxyachtig spull, tot 150 graden goed geloof ik.
Alle componenten die in de buurt of aan het chasis vastzitten zijn voorzien van kripkous isolatie, het enige dat niet geisoleerd heb zijn de contacten aan de buisvoeten. maar hier zit zeker 8 a 10 mm tussen chasis en stroomdrager.
Afgeschermde kabel zou nog een optie als ik last zou hebben van storing maar zolang die niet hoorbaar is dan laat ik het zo.
@FET
Dat schema is van de Fidelio, een balanseindtrap, de U72 trafo is
een single-ended trafo.
Maar je hebt wel gelijk, en een schema gevonden waarbij de tegenkoppeling op een aftakking van de secundaire is aangesloten.
Overigens heeft de U72 primair 5200 en 7000 Ohm en sec 2.5, 3.2 en 5 Ohm. Rare waardes maar in die tijd actueel.
@-chefke-
Het scheelt ook als de signaaldraad tussen rooster en potmeter plat tegen het chassis ligt dan pikt ie minder brom op.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (17%)]
Ik noemde de U72-N omdat die de 4 en 8 ohm uitgangen heeft waarover jij begon.
Maar bijvoorbeeld de 'Duette' versterker, een stereo setje met tweemaal een enkele EL84, pakt zijn tegenkoppeling ook niet van de hele 5 ohm wikkeling, maar van de 3,2 ohm aftakking van de U72 trafo.
En het is niet alleen de Muiderkring die dat met zijn eigen Amroh-trafo's deed. Als je gaat Googelen op 'feedback tap' (tap=aftakking) zul je zien dat veel trafofabrikanten (Hammond, bijvoorbeeld) een bepaalde aftakking voor de tegenkoppeling specificeerden.
Maar, zoals gezegd: de koppeling tussen de verschillende stukken trafo wordt wel geacht zo goed te zijn dat het niet uitmaakt, op de grootte van de spanning na uiteraard.
Bij de U72 in de Deuteron wordt de hele sec. wikkeling gebruikt voor de tegenkoppeling.
Ir. S.J. Hellings in het boek 'Het ontwerpen van versterkers'
De Muiderkring 5 de druk 1967 Op blz. 183 de beschrijving van de Deuteron:
'De spanning voor de tegenkoppeling wordt altijd van de gehele secundaire betrokken'
Diverse Fender en Marshall fabrieksversterkers doen het ook zo maar daar heb ik geen schema's van.
Hier http://home.deds.nl/~corvus staan schema's van Leak, Lafayette,
Unitran en Dynaco waar de hele secundaire van de trafo benut wordt voor de tegenkoppeling.
De Radford STA25 staat er ook bij en die doet het mooi, door ook het tegenkoppelingcircuit te wijzigen als de luidspreker impedantie omgeschakeld wordt.
In die tijd waren Wharfedale luidsprekers vaak 15 Ohm en Philips 4 en 8 Ohm en Peerless had veel 3.2 Ohm modellen. In de huidige tijd voldoet een enkele 8 Ohm wikkeling.