Hallo,

Helaas heb ik mijn Technics SU -v570 vernietigd.
Ik heb een ongeluk gehad met het aansluiten van een lichtorgel.
Nu is er een dikke sluiting geweest met mijn rechterkanaal van de technics met het lichtorgel en nu heb ik defecte transistor? gevonden.

Het type nummer is nog goed te lezen ( A1309 ) maar er onder staat ook nog ( A0_04 )? Zie foto.

Moet ik daar op letten of is alleen de A1309 voldoende?

Ik hoop dat dat alles is wat defect is.

http://img560.imageshack.us/img560/2858/imag0119z.th.jpg

Uploaded with ImageShack.us

vraag me af of dat het enig is wat defect is en wat voor sluiting heb je gemaakt precies, luidspreker uitgang tegen massa??

Paul

Om eerlijk te zijn weet ik het niet ( begrijp het niet )

Het was zo: De ingang van het lichtorgel was nogal ongevoelig.
Dus ik moest mijn versterker behoorlijk hard zetten eer dat hij er op ging reageren.

Op de print van het lichtorgel : + en - speaker ging naar een kleine trafo 15 x 15 mm met 4 aansluitingen. En paralel over de + en de - zat een weerstand.

Deze weerstand had ik verwijderd, met de gedachte dat hij wat minder gesmoord zou worden, maar dat maakte geen verschil.
Nu dacht ik dat dat kleine trafotje ook wel een soort smoor zou kunnen zijn. Dus ik dacht ik sluit hem na de trafo aan.
Want de uitgang van de trafo gaat tenslotte via een weerstand naar een IC toe. Wat kan er fout gaan?

En toen kwam er echt een flinke flits/knal toen ik er mee contact maakte. En toen was het afgelopen, en realliseerde ik wat een stomme actie ik ondergaan had.

Er zit ook een 230 V op de print van het lichtorgel.

Als ik een speaker aansluit op mijn versterker begint hij alleen maar te tikken ( relais )
En een koptelefoon aansluit knettert hij heel hard bij het inbrengen van de jack plug.

Die trafo was waarschijnlijk de galvanische scheiding. Goed kans dat, in geval van een simpel lichtorgel, de rest ergens aan de 230V van het net heeft gehangen. In dat geval zou er nog veel meer in je versterker kapot kunnen zijn.

Ja, was ik vergeten er bij te zetten, zal het even editten.

idd de trafo op je lichtorgel print is de galvanische scheiding, dus echt wel meer stuk dan dat ene torretje in je technics. Als ik jou was zou ik op marktplaats kijken of je niet voor weinig zo'n zelfde versterker kan kopen.

gr,

Paul

Ok, bedankt voor jullie hulp.

Aangezien de onderdelen niet echt gemakkelijk te verkijgen zijn, en de teleurstelling dat hij het na het vervangen van het visueel defecte component waarschijnlijk nog steeds niet zal werken, ga ik maar opzoek naar een andere versterker.

Denk dat ik een Denon of Marantz ga zoeken.