Hoi allemaal,
Een tijdje geleden heb ik een autoradio in een kistje gebouwd, om op de boot naar muziek te kunnen luisteren. Nu heb ik gisteren per ongeluk de autoradio +-10 sec. andersom aangesloten, dus plus bij min en min bij plus. Nu doet hij het niet meer! Is dit echt einde verhaal? Volgens mij is het geen zekering, omdat als ik hem aanzet, het backlight het nog wel doet, en als ik er een bandje instop, draait het motortje nog. Toen ik hem vroeger aanzette bleef hij ongeveer 1 sec. op dit staan, en daarna sprong hij aan. Is dit toch een kapotte zekering of iets anders? Graag zou ik het snel horen, want vanavond zou ik een wedstrijd met de boot hebben, zoals het er nu uitziet zonder muziek:(
De foto's:
http://fotopocket.nl/view.php?friendly=autoradio
http://fotopocket.nl/view.php?friendly=autoradio1
http://fotopocket.nl/view.php?friendly=autoradio2
Alvast bedankt!
Groetjes Joas
P.S. Ik moet nu naar school, en ben rond half 4 weer terug!
Vermeld even merk, type en heb je zelf een schema?
Lijkt erop dat er verderop in het circuit ergens iets kapot is gegaan omdat de verlichting nog wel werkt. Schema zou uitkomst kunnen bieden.
Mocht het tot reparatie komen of misschien een nieuw apparaat, zet in het kistje direct een 'anti stupid' diode en een zekering in de voedingslijn.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Het lijkt me een hele goedkope Philips radio (heb precies de zelfde gehad, meer dan 10 jaar geleden). Die is de moeite van het repareren niet waard.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als ze het doen zijn het prima radio's, maar voor een paar euro heb je er weer zo eentje. Desnoods op de autosloop.
Hoi,
Heel erg bedankt voor de reacties!
Inderdaad, het is een oude radio, maar ik wil hem nog niet weggooien als blijkt dat ik hem in 5 minuten kan maken. Hij is ook nog erg zuinig, 12V +-0,6A (of zijn andere dat over het algemeen ook?)
De naam van de radio is: Philips DC 212. Schema's heb ik helaas niet.
Groetjes Joas
P.S. Wat is een anti stupid diode precies?
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
een diode die in de meeste radio's ingebouwd zit tussen + en min na een zekering die de zaak kortsluit bij verkeerd aansluiten waardoor de zekering doorbrand
Janbelle juist doorlaat bedoel je natuurlijk hihi
antwoord is al gegeven..
Wgpleuren, ik heb betere radio's weggepleurd, dus deze kan dat ook.
andere zoeken.
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
misschien leuk om eens te kijken naar een doorgebrand onderdeel of printspoortje , en als je iets vind en niet zelf kunt maken de eerdere adviezen opvolgen "kliko"
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Door je topic te kicken binnen 24 uur, in jouw geval zelfs binnen 20 minuten, ga je hem niet gemaakt krijgen. Integendeel.
Mocht je tijd zo weinig waard zijn dat je niet voor 5 euro op de sloop dezelfde wilt gaan halen, of mocht je hem voor de sport of uit idealisme willen maken dan kan je eens proberen vanaf de voedingsaansluiting te traceren op kortsluitingen en onderbrekingen (een schema is dan wel handig, en om dat te vinden kan het volledige typenummer wel handig zijn, in elk geval inclusief wat ervoor staat).
Joas,
Het is begrijpelijk dat je het jammer vindt, maar het is wel waar dat het een oud ding is en je voor weinig een betere vervanger hebt.
Overigens via http://www.hifi-manuals.com/Philips lijkt het erop dat een gratis service manual te downloaden is, maar daar moet je voor registeren.
Op deze wijze komen we in elk geval niet verder, behalve dan dat je kijkt of er ergens waar de voeding in de radio binnen komt wellicht visueel zichtbaar is dat er iets is doorgebrand. Soms kan het een gesoldeerd zekeringetje zijn, maar dat lijkt me sterk want dan zou de verlichting het naar alle waarschijnlijkheid ook niet meer doen.
Succes.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
is dit een philips radio met zo'n oranje display en alleen een vooruitspoelknop op het deck ? die heb ik eens 1 gekregen van een collega die met een lege accu had gestaan , en was geholpen met starten ( van de wal in de sloot ) de startkabels waren omgepoold en de radio deed ook alleen het lampje nog aan , verder dood. het aparte was dat het display zwart was geworden door het ompolen.
er was niks meer aan te doen , de processor was gaar door het ompolen.
Allereerst bedankt voor alle reacties. Het weekend is nu afgelopen, en nu heb ik weer wat meer tijd om een nieuwe te regelen. Ik ga wel eens bij de schroot langs.
@maartenbakker Sorry! Zoveel zit ik niet op forums, dus ik was het even vergeten! Sorry!
Ik heb nog een vraag: Als ik ergens een gemiddelde radio kan kopen, verbruikt die dan veel meer Ampère, of ongeveer hetzelfde (0,6A)?
Zal ik overigens eentje kopen met aux-in, of alleen een radio met -vanzelfsprekend natuurlijk- een radio, niet gelet op geluidskwaliteit, alleen op stroomverbruik?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als je een zuinige radio wilt , kijk maar naar z'n model met naald nog erin . de lampjes trekken het grootste deel van de stroom weg , een radio met dimmer op de verlichting is zuiniger .