Ik heb volgens het schema op deze site een hd vumeter gemaakt. Het ding werkt perfect, alleen de lm3914 ic wordt gloeiend heet (je verbrand je vingers als je ze er ff op hebt liggen) als de led's meer branden (hij rookt nog nie, en doet het nog). Zijn er meer mensen waarbij het ic'tje ook zo heet word?? Is dit normaal??

Nee, dit lijkt mij niet normaal !!
Heb je nergens een te lage weerstand, en is de voedingsspanning goed afgevlakt ?

Op za 18-05-2002 16:25:52 schreef Corné:
Nee, dit lijkt mij niet normaal !!
Heb je nergens een te lage weerstand, en is de voedingsspanning goed afgevlakt ?

Dat afvlakken heeft bij een stel IC's bij mij de das omgedaan :(
Een condensator over de Vcc en Gnd hebben mij vele keren geholpen.
Blijft dit probleem voor doen, dan heb je waarschijnelijk een defectief IC. Dit merk je waarschijnelijk niet maar zal wel zo zijn. Je kan dit toch merken door de data sheet te downloaden en kijken wat bepaalde waardes op de pinnen zijn.
Het kan zijn dat een ingebouwde tor of weerstand kapot is.
Suc6
p.s. gebruik tijdelijk een Fan om hem af te coolen.

Als k hem nou voel is hij niet warm, dus het is nou niet zo'n probleem meer. Verder heb k em volgens dit schema opgebouwd: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000080.gif Nix is fout aangesloten ofzow. k weet nie hoe het komt dat ie eerst zo warm werd, maar jah. Het werkt.

[edit]
Hij hangt gewoon aan computervoeding. Die is ietsje hoger dan 12 volt (0.2 volt hoger) geen probleem lijkt me.
[/edit]

[Bericht gewijzigd door Anoniem op ]

Op ma 20-05-2002 20:20:15 schreef Teun Compen:
Als k hem nou voel is hij niet warm, dus het is nou niet zo'n probleem meer. Verder heb k em volgens dit schema opgebouwd: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000080.gif Nix is fout aangesloten ofzow. k weet nie hoe het komt dat ie eerst zo warm werd, maar jah. Het werkt.

[edit]
Hij hangt gewoon aan computervoeding. Die is ietsje hoger dan 12 volt (0.2 volt hoger) geen probleem lijkt me.
[/edit]

Volgens mij moet hij toch ook aan de PC voeding?? Want waarom zou je iets dat in de PC gebouwd wordt een aparte voeding maken/gebruiken??