Hallo,

Sinds kort is de motor van mijn afzuigkap stuk. Ik heb inmiddels een nieuwe gekocht. Ik zit met het volgende probleem:

Vanaf het stroompunt gaat er een kabelboom naar de aan-uit unit, vervolgens gaat er een kabelboom naar de motor. Uit deze kabelboom komen de volgende kleur draden:

- 1 rood
- 1 blauw
- 1 zwart
- 1 grijs

Vanaf de motor komen de volgende draadkleuren:

- 1 rood samen met 1 bruine draad
- 1 blauw
- 1 geel
- 1 geel/groen

Wie kan mij vertellen hoe het aansluitschema van de motor naar de kabelboom is?

Merk? Type? En eventueel foto's. Zoveel mensen, zoveel mogelijkheden.
MVG Gerard.;)

Het merk van de afzuigkap is Simovent, model schouw, type onbekend.

De motor is afkomstig van een bedrijf genaamd Medtrading. Dit bedrijf maak afzuigapparaten voor de horeca.

Verder kan ik niet zoveel zeggen over de apparatuur. Kan wel zien dat er vanaf het stroompunt een groen/geel draad geaard is op de kap.

Op 29 september 2011 19:32:12 schreef gert17:
.... vervolgens gaat er een kabelboom naar de motor. Uit deze kabelboom komen de volgende kleur draden:
- 1 rood
- 1 blauw
- 1 zwart
- 1 grijs
Vanaf de motor komen de volgende draadkleuren:
- 1 rood samen met 1 bruine draad
- 1 blauw
- 1 geel
- 1 geel/groen
....?

Waren de kleuren van de oude motor Rood/Blauw/Zwart/Grijs ?
Dan zou de Grijs de aarde kunnen zijn. Eventueel meten is weten.
Dan zou het zo een mogelijkheid kunnen zijn:
- Rood --> Rood/Bruin
- Blauw -> Blauw
- Zwart -> Geel
- Grijs -> Geel/Groen
Zet desnoods een flinke lamp 220V in een in serie met het geheel, als extra beveiliging.
MVG Gerard.;)

sorry voor de late reactie (vakantie gehad).

Heb de fabrikant van de ventilator gebeld. Ze gaven me een aansluitschema. Werkte ook niet want de aardlekschakelaar sprong er weer uit. Vervolgens heeft een handige buurman de draden aangesloten en zowaar alles werkte. Tot de volgende dag. Als ik de ventilator in stand 1 zet gebeurt er niks. Als ik het schoepenrad met de hand een draai geef blijft hij wel draaien op een langzame snelheid. Zo gauw ik de schakelaar op stand 2 of hoger zet springt de aardlek er weer uit.
Heb hierna een rechtstreekse aansluiting naar stopcontact gemaakt (dus buiten de schakelaar om). Op het moment dat ik de stekker erin doe moet de ventilator eerst met de hand op gang geholpen worden en blijft daarna langzaam draaien. Oorzaak??????????

Gert

In de afzuigkap bevind zich ergens een Aanloop condensator, wanneer deze ontbreekt moet de motor op gang geholpen worden.

Tevens hebben bijna alle motoren een type plaatje met een model nummer!

[Bericht gewijzigd door Stan1 op (24%)]

als er geen aanloop c is , kan het zijn dat schakelen vanuit de nulstand naar het hoge toerental beter is . dan komt het ding meteen op toeren en schakel je door naar een lager toerental dan is het ding al op toeren en zakt alleen terug .

overigens is het wel raar dat je 3 standen hebt met maar 4 draden aan de motor . 2 ervan zijn aarde en nul , dus 2 blijven over . lijkt erop dat je motor 1 aanloop condensator heeft en 2 andere condensatoren waar de lagere standen over schakelen . dus staan deze in serie met de motor .

bij centrale afzuiging zijn deze serie condensatoren ook vaker stuk , miss was je oude motor niet eens stuk....

Oke duidelijk, het probleem zit hem dus mogelijk in de aanloop condensator. Vraag is nu, hoe ga ik dit probleem aanpakken. Ik heb geen idee hoe die condensator eruit ziet en waar die zit. Voor een afbeelding van de ventilator verwijs ik naar de site www.afzuigmotoren.nl. Onder afzuigmotor,250 m3, staat een afbeelding van de ventilator.