Hallo allemaal,

Ik heb een Denon DCD2560 die ondanks diverse pogingen geen cd's meer wil afspelen.
Ik heb me er maar bij neergelegd dat hij nooit meer een cd zal kunnen spelen, maar ik vroeg me af of ik misschien het D/A conversiegedeelte kan gebruiken voor een andere toepassing.
Ik zou bijvoorbeeld mijn popcorn hour mediaspeler (met slechte D/A converter) wel via de coaxiale digitale uitgang aan willen sluiten op de D/A converter van de DCD2560, die van veel betere kwaliteit is.

Mijn kennis hiervan is helaas niet zo groot, dus wie weet heeft iemand tips voor me? Is het misschien zo makkelijk dat ik ergens een pinnetje van een IC losneem en daar de SPDIF van de popcorn hour op aan sluit? Of moet ik bijvoorbeeld ook nog de klokken van beide apparaten synchroniseren?

Ik ben benieuwd of iemand me op weg kan helpen. Zou mooi zijn als mijn geliefde cd speler een nieuwe functie kan krijgen.

Alvast bedankt voor alle tips.

Ik heb een Denon DCD2560 die ondanks diverse pogingen geen cd's meer wil afspelen.

Laserunit al vervangen ?

Jazeker, heb al een compleet donorloopwerk uit een 100% werkende gelijke speler gebruikt. Er zit ergens een fout in de aansturing van de laser denk ik. Heb alles al doorgesoldeerd, voor zover ik het kan volgen vanalles gecontroleerd.
De cd draait, laser probeert te focussen, daarna stil en allemaal nulletjes op het display.

Maar goed, de insteek is niet om de cd speler te repareren. Ik zou hem het liefst als D/A converter ombouwen.

Heb je het schema van de cd speler? Anders kun je nog gaan zoeken naar een datasheet van de DAC chip. Daar moet je uit kunnen halen welke signalen je aan kunt bieden, en op welke pinnen je dat moet zetten.

bij een cdspeler wordt het digitale signaal vaak omgezet vanuit het signaal van de speler zelf( oogsignaal ). dit is geen standaard pcm signaal of standaard digitaal signaal. de kans is dus aanwezig dat je een omzetter in moet bouwen om het digitale signaal naar een standaard aansluiting om te zetten.

je kunt ook voor een paar tientjes een dcc951 kopen , deze heeft een 18bits dac en kan met wat knoppen indrukken als een dac gebruikt worden, zowel glasvezel en coax .

Zo doe ik het (met een DCC951).
Optical of coax input in setup als default + Record/Pause knop indrukken.

Kostte 20€ samen met een CD920 CD-player via een CO-lid

- schema uithalen
- tussen decoder en filter gaan zitten
(of tussen decoder en dac, als het filter in de dac zit)
- spdif receiver aansluiten ipv decoder

Die zijn wel op het internet uit te halen, b.v. een dacje met zo'n ontvanger en dan de dac niet solderen/wegslopen. Misschien moet je de receiver nog in een andere mode zetten, naar gelang wat je filter(/dac) nodig heeft.

En je zal misschien nog wat aan de mute moeten sleutelen, als die ook wordt aangestuurd door de decoder.

ps; repareren lijkt me eenvoudiger :-)

Bedankt allemaal tot zo ver.

Ik heb een schema van een ander type, maar komt in grote lijnen overeen.
Ik had eigenlijk gehoopt dat er ergens in de speler een spdif signaal aanwezig zou zijn maar ik begrijp nu dat dit een stuk gecompliceerder ligt.
Helaas gaat dit project dus geen project worden.

Ik heb een DCC recorder van philips, maar die klinkt vergeleken met de Denon cd speler (heb ook een werkende)als een oude krant die wordt opgefrommeld. Zo ook de sony minidisc die standaard beschikt over de optie om als dac te gebruiken.

Ik ga mijn spaarvarken maar eens uitwringen en op zoek naar een leuke buizen dac denk ik.

Allen bedankt voor het meedenken.

stuur die Denon maar mijn kant op. Heb ik er weer een speler bij :-)
Tijdje spelers gekocht voor onderdelen. Alleen kreeg ik die krengen bijna allemaal aan het lopen.....

Heb nog een DCD800 staan. Is tikje anders (enkele pcm56) ;-)

ps; spdif is wel aanwezig lijkt me, maar alleen als uitgang.

[Bericht gewijzigd door guidob op (12%)]