Ik vraag me af wie er hier ervaring heeft met de diverse visuele programmeer applicaties welke er zijn.
Ik vind zelf Modkit (zie screenshot) er het mooist / handigst uitzien, maar las ook ergens dat er niet veel activiteit meer zou zijn van de makers. Aangezien de volledige versie niet echt gratis is hoor ik graag of mensen er meer van weten.
Wie bied er meer?
Capt501
http://pascal.nedlinux.nl Niet tegenspreken, Ik heb altijd gelijk !
Je vind het dus belangrijk of je developement tool er mooi en handig uitziet ?
En je vind het niet belangrijk of je applicatie precies dat doet wat jij wilt ?
Het is echt niet erg als je niet kunt programeren hoor,
Maar als je dan toch software wilt ontwikkelen huur dan een programeur in of leer het jezelf.
Met zo'n tool kan ik makkelijker programmeren zonder haakjes en tekentjes te vergeten.
Ik wil wel beter leren programmeren maar mijn motto is 'wie zijn gemak niet zoekt is lui' dus alles wat het makkelijker maakt (een arduino maakt het al makkelijk natuurlijk, maar hiermee is het nog makkelijker).
Wat is daar op tegen?
Met 'mooi uitzien' bedoel ik dat de opbouw grafisch precies zo is als dat je het handmatig programmeert, dus zo leer ik gelijk ook hoe de opbouw eruit moet zien, win-win situatie dus!
Als beroep teken ik werktuigbouwkundige projecten, dat doe ik ook met 3d software waar ik met dezelfde software ook sterkteberekeningen kan maken e.d. dat doe ik ook niet handmatig als dat niet nodig is (alleen ter controle op enken punten).
Anoniem
Ik heb zelf eigenlijk geen ervaring met 'grafische programmeertools' behalve die lego-kit dan. Maar ik kan je wel vertellen dat wanneer je een project wil ontwikkelen waar je volledige controle over je hardware hebt, je echt zult moeten leren programmeren. Als je een beetje logisch kan denken (en ja, dat kan iedereen wel) is programmeren niet zo heel moeilijk. Pak een simpele tutorial C programmeren (of probeer eens php, ook zeker niet moeilijk) en je hebt het in no time door.
Je zult toch altijd eerst moeten kunnen programmeren, wil je iets met microcontrollers kunnen doen. Op het moment dat jij een library van een derde partij wilt gebruiken (denk aan het uitlezen van een IR module, of het aansturen van een LoLshield (leuk spul XD)) dan heb je toch kennis van, in dit geval, C, nodig.
Het feit dat er vrij weinig tools zijn om grafisch te programmeren komt denk ik voort uit het feit dat je ze eigenlijk voor maar een heel beperkt aantal toepassingen kan gebruiken. De echte programmeurs (en dus de mensen die zulke pakketten kunnen programmen, want dat vergt best wat kennis) zien het nut waarschijnlijk niet in van grafisch programmeren.
Ik zal inderdaad (voorlopig?) handmatig moeten programmeren bij (voor zover ik nu weet) gebrek aan geschikte tools.
Het is inderdaad beter om eerst handmatig te werken om de basis te kennen, dat heb ik bij m'n website ook gedaan voor ik met wysiwyg editors ging werken.
Ik hoop dat er toch editors zijn of komen welke het programmeren makkelijker en sneller maken, ik programmeer/bouw niet om het programmeren/bouwen maar om een doel te bereiken, en schaam mij niet om daar hulpmiddelen bij te gebruiken
Voorlopig nog maar even oefenen op m'n arduino skills en wie weet nog eens dieper graven.
in dat geval raad ik aan om de arduino wellicht links te laten liggen.
dit omdat de programmeromgeving van de arduino bijzonder simpel is en vrij weinig kan.
een losse microcontroller met debugger werkt veel fijner omdat je kan debuggen.
je kan in de code een regel code selecteren, als de code wordt uitgevoerd stopt de microcontroller bij deze regel code en je kan variables bekijken/aanpassen en meer.
net zoals je bij visual studio (en vele andere) programmeromgevingen voor de PC kan.
je hoeft niet meer via serialprint data door te sturen en dergelijke.
ook hebben de wat grotere programmeromgevingen auto-aanvullen.
je typt enkele letters code en de programmeromgeving komt met suggesties wat je wilt typen.
dit en nog veel meer kleine dingen maakt programmeren op een volwaardige programmeeromgeving stukken fijner en sneller dan de arduino.
AVR studio 5 is gebaseerd op Visual studio voor de PC en kan dit soort ongein.
elke ARM Cortex M0 en M3 programmeromgeving ook wel, NXP heeft met de LPCXpresso goedkope bordjes met debugger en microcontroller in een en ST heeft ook een aantal goedkope.
het grote nadeel is dat er weinig voorbeelden en tutorials van zijn, AVR heeft nog het meeste hobbyisten.
Goed idee.
Ik zou via de icsp aansluiting op het arduino bordje de eerste stapjes kunnen zetten in het direct programmeren van de microcontroller...