Hallo,

Ik ga misschien een projectje maken met een PT2258 (6ch volume controller ic).

Nou staat daar het volgende 'application circuit' in:

http://ompldr.org/vYXQ2Nw/path4022.png

Nu heb ik niet veel ervaring met analoge elektronica, en heb daarom een paar vraagjes bij bovenstaane circuit.

1) Ik heb in het verleden eens iets gedaan met een 4052 (analog mux), en deze moest met een symetrische voeding gevoed worden. Dus +5V, GND en -5V. Ik zou denken dat dat met die PT2258 ook nodig zou zijn, maar dat blijkt niet het geval? Waarom eigenlijk niet? (of waarom bij die 4052 wel)

2) Aan alle ingangen en uitgangen staan condensatoren in serie, wat is hier eigenlijk het nut van?

3) Ook vraag ik me af wat die 100K weerstanden doen.

4) Ik heb me wat verdiept in analoge en digitale gounds. Als ik het goed begrijp moeten deze twee grounds wel aan elkaar gekoppeld worden, maar slechts op één punt, zo dicht mogelijk bij de voeding?

Ik hoop dat jullie mij wat inzicht kunnen geven!

Ik gok er op, dat de PT2258 intern uitgerust is met spanningsdelers die de spanning op de ingangspinnen op 1/2 Vcc houden. De ingangscondensators zorgen er voor, dat een wisselspanning omgetoverd wordt in een wisselende gelijkspanning, waarmee de PT2258 overweg kan.
De uitgangscondensators maken van de wisselende gelijkspanning aan de uitgangspinnen een "echte" wisselspanning.

Ok, dus die condensatoren verhogen het niveau van het signaal? Zodat het niet meer onder de 0V komt?

Hoe heet dit 'verschijnsel' eigenlijk, dan kan ik er wat meer info over zoeken.

Die Cs zorgen dat een DC spanning uit het IC (die 1/2 Vcc) niet naar de ingang kan, daar waar je je wisselspanning hebt staan. Anders gezegd, je telt je wisselspanning op bij de 1/2 Vcc zodat de spanning die het IC ziet tussen 0 en Vcc ligt.
Die weerstanden aan de uitgang zorgen ervoor dat de spanning aan de uitgang netjes rond de 0V komt te liggen. Anders zou het zweven. Niet heel hard nodig, maar wel zo netjes.

Hoe heet dit 'verschijnsel' eigenlijk, dan kan ik er wat meer info over zoeken.

De condensator luistert naar de naam koppelcondensator. Niet verwarren met ontkoppelcondensator, want die heeft een heel andere functie.