Hallo CO'ers,
Ik heb onlangs een 2x20W RMS versterker gebouwd (eigen ontwerp).
Als ik er mijn MP4-speler op aansluit werkt hij feilloos (zuiver geluid, geen brom/storing in het geluid, ...).
Indien ik hem echter op mijn laptop aansluit, doet hij het volgende:
- Laptop gevoed via zijn batterij: hevige ruis op achtergrond, dof en vlak geluid
- Laptop gevoed via het net: zeer dof/vlak geluid, zeer hevige ruis op de voorgrond (soms komt de muziek er nog door, meestal niet)), de boksen maken ook af en toe een 'knetterend' geluid.
Waardoor wordt dit probleem veroorzaakt? Hoe kan ik het verhelpen?
Dank bij voorbaat,
mrjo265
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
via de laptop heb je last van de aarde via het netsnoer als de adapter aangesloten is. via de accu krijg je hf storingen binnen van het moederbord . het kan zelfs veranderen als het scherm uitgaat of de hdd in power down gaat.
het lijkt dat er te weinig filtering op de ingang van je amp zit , of je moet deze te ver open zetten wat extra bijgeluiden geeft. beter de laptop open regelen en de versterker lager in volume houden.
je hebt ook in de versterker een centraal massapunt aangehouden ? bij een symetrische voeding is dit het punt waar ook vaak de audioingangen met de massa op aangesloten zitten.
[Bericht gewijzigd door testman op (17%)]
Bedankt voor de zeer snelle reactie.
Het probleem is inmiddels al opgelost, mijn eigen fout, stom eigenlijk. Als je een geluidsbron op je laptop aansluit krijg je altijd een keuzescherm waarin je het type bron (frontspeaker, hoofdtelefoon,...) moet aanduiden. Ik had frontspeakers geselecteerd... Als ik echter hoofdtelefoon selecteer werkt hij feilloos (mits ik jouw tip ivm de volumeregeling aanhoud).
Merci! 
grtz,
mrjo265
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ah , dat ken ik van m'n pc ook .dat werkt leuk als je aanvinkt "geen nieuwe apparaten detecteren in de toekomst" als er dan een audio stekker verandert dan komt er geen geluid meer uit de kaart tot de keuze weer is gemaakt wat er op aangesloten is , wat betekent dat je de selector weer moet aanzetten ergens in de driver software....