32 bits microcontrollers in DIP

Hallo

ik zag vandaag dat NXP aangekondigt heeft dat er ARM Cortex M0 uC's in DIP28 komen.
helemaal makkelijk protypen, zo op je breadboard.
http://www.nxp.com/news/press-releases/2011/10/nxp-cortex-m0-microcont…

enkele dagen geleden kwam microchip al met 32 bits PICmicro in DIP28:
http://dangerousprototypes.com/2011/10/27/new-microchip-pic32-chips-in…

allebij zijn ze nog in ontwikkeling en niet te koop.
toch vond ik het wel waard om te melden dat er nu nog DIP28 microcontrollers uitkomen, en al helemaal 32 bitters.
en dit terwijl F_E het meer dan eens vermeld dat de hobbyisten toch eens op SMD moeten overgaan :)

Rik

Jeeeej! Als pic32-aanhanger vind ik het vooral fijn dat er nu ook compactere versies komen die hopelijk ook wat goedkoper gaan zijn. Enige nadeel is dat ze maximaal maar 32kb RAM aan boord hebben.

Ik ben eigenlijk wel blij dat ze voorheen niet in DIP formaat waren. Daardoor ben ik begonnen met SMD's, en ik zou nu niet meer terug willen. Voor de meeste chips zijn er ook wel fatsoenlijke breakout boards te koop voor weinig geld, waarmee prima is te prototypen.

free_electron

Silicon Member

pic 32 is een MIPS core...

en die M0 draait alleen in thumb mode met een sterk gereduceerde instructieset als ik het goed heb...

enne... maak me wakker wanneer je ze ook effectief kunt kopen... aankondigen is 1 ... maar er zal eerst een groot order moeten binnenkomen voor ze ook daadwerkelijk in productie gaan...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Het verbaast me sterk dat ze zulke devices nog in DIP packages gaan maken, vanuit de industrie lijkt de vraag naar een dergelijk package voor nieuwe ontwikkelingen me bij benadering 0.

Daarbij is het leuk dat er 32-bitters zijn, maar een DIP28 is wel serieus beperkt in I/O mogelijkheden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

DIP40 is echter weer erg groot, dan wordt TQFP toch een stuk aantrekkelijker. Ik zie niet echt een relatie tussen het aantal I/O's en rekenkracht, die staan toch los van elkaar? Met 28 pinnen kun je een hoop doen, is de ATmega328pa niet de populairste AVR onder hobbyisten?

Toch is mijn ervaring dat je bij dergelijke controllers ook snel een hoop pinnen nodig hebt. Als je de pinnen voor de analoge en digitale voeding, analoge referentie, en clock eraf haalt, houd je nog maar zo'n 20 pinnen over. Met een paar analoge en digitale ingangen, wat uitgangen om dingen aan te sturen, een paar pinnen voor datacom, etc. is het op voor je het weet.

Maar maximaal 4k SRAM en 32k flash is wel erg weinig...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De Cortex M0 (ben minder bekend met de PIC32) is dan ook een concurrent voor de 8-bitters, niet voor de grotere 32-bits processoren. De ATMega328 heeft bijvoorbeeld 2k SRAM en 32k flash. De focus van de M0 is energieverbruik en prijs. Voor meer geheugen en I/O's hebben ze de Cortex M3 (LPC13xx/17xx).