Voor een showproject wil ik 2 subwoofers langzaam continu op en neer laten gaan ( dansen ).
Dit kan natuurlijk met een osciloscoop, maar dit is een beetje te prijzig!
Wie weet er een simpelere oplossing om dit geheel via een 12V voeding aan te sluiten?
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Ik denk dat je iets meer moet uitleggen wat je wilt. Een subwoofer met dmv een oscilloscoop laten dansen??? Huh?
Met een oscilloscoop kan dat niet, daar meet je mee.
Wat is langzaam? Denk niet dat subwoofers dat leuk gaan vinden, te weinig koeling voor de spreekspoel.
Maar even kort laten wapperen moet wel kunnen.
Sinus generator heb je nodig, maar ik heb daar geen schema's van.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je kunt een luidspreker alleen laten bewegen met een scoop door 'm naar de luidspreker te gooien... 
Toongenerator met versterkertje lijkt me beter te werken...
Te weinig koeling ?
Het is de bedoeling dat de speaker langzaam op en neer beweegt, wordt daar de spoel te warm van ?
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Ah, je wilt het membraan langzaam op en neer laten bewegen! Ik vond het al zo raar 
Een luidspreker is een spoel in en magneetveld. Een spoel heeft een hogere impedantie bij wisselspanning. Als je dus een hele lage frequentie aanbiedt, dan heb je bijna gelijkspanning/stroom en is de weerstand erg laag en dus de stroom hoog. Daarbij wordt de spreekspoel ook nauwelijks gekoeld door de lucht. Gevolg, het wordt intern snel heet. Daarom.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Neem een speaker zonder spoel en laat deze bewegen met een motortje met asjes dwars op een draaiend wieltje. Stoomlocomotief idee, maar dan andersom.
EDIT: Neem een "passive radiator"
EDIT-2: Als het voor een show in het donker is kun je ook een hogere frequentie aanbieden en door middel van een goed getimede stroboscoop hetzelfde effect verkrijgen!
Ik heb dit jaren geleden eens gezien op het autosalon. Was de stand van Sony, die een hele wand hadden met Xplod subwoofers die langzaam golfden. Wand was achteraan dicht, anders was ik zeker eens gaan piepen of ze het gewoon effectief deden met een sinusgenerator en een gewone audioversterker. Als er een gat achter in de magneet zit, kan je misschien met geforceerde koeling de zaak koel genoeg houden.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Nee, het is niet in het donker bedoeld.
Het zullen woofers worden van zo'n 38cm doorsnede, welke los komen te hangen aan een plafond, puur ter decoratie zeg maar.
Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Op 29 oktober 2011 14:14:11 schreef Arco:
Bij Mythbusters hebben ze er een gemaakt met een dieselmotor als aandrijving voor de conus...
Ja dat is wel waar maar de speaker op zijn eigen was +1m doorsnede 
Hoe langzaam en hoe lang ga je ze laten dansen?
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Er zijn van die luchtpompjes met een rubbermemebraan enn een excenter, die door een elektrtromotortje wordt aangedreven. Ze worden verkocht om luchtbedden op te pompen.
Misschien heb je wat aan dat aandrijfmechanisme, of kan je het princiepe gebruiken....
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik heb even wat foto's gemaakt, die komen zo...
Ik heb die pomp genruikt om een vacuümgyro aan te drijven in mijn auto.
Zo kocht ik de pomp
KLIK
Ik heb het ding gemodificeerd, omdat hij in de praktijk niet lang kon lopen. Het plastic smolt door de warmte van de pomp en de motor.
Hier zie je in mijn eiegen versie de excenter en de drijfstang, die het membraan in beweging brengt.
Hier het membraan, dat er echt uitziet als een luidsprekerconus.
Het is in dit geval c.a. 8 cm Ø, maar je zou evengoed een groter object kunnen laten bewegen.
De pomp maakt c.a. 100 slagen per minuut, maar door een juiste vertraging kun je iedere frekwentie kiezen, die je wilt. Dat geeft bovendien het voordeel, dat je met een relatief kleine motor kunt werken (weinig motorlawaai) De pom heeft een 100W Johnson motortje, maar als je op het lichtnet werkt, kun je ook met een asynchroonmotor werken (nog minder lawaai).
Ik heb ook met een luidspreker geëxperimenteerd, met een verbrande spreekspoel als gevolg. Bij die lage frekwenties, ga je namelijk met de dc-weerstand van de spreekspoel werken en die is veel lager dan de 4 à 8 ohm die er op staat.
Op de foto klikken voor groter beeld
Al met al, wordt deze optie te grof.
Het gaat tenslotte om een woofer te showen, dus zou ik dat het liefst toch via electronica willen doen.
Geen behuizing, maar los willen ophangen, en geen tirelanteintjes er aan vast.
Is dit mogelijk met een tijdsrelais, en een juiste weerstand er tussen om zo de spoel van warteontwikkeling te ontlasten?
Je kan eens verschillende woofers vergelijken.
Ik weet dat sommige Xplod-subwoofers van Sony een dubbel diafragma hebben. Wellicht dat je van zo'n exemplaar één diafragma kan lossnijden, daardoor wordt de compliantie van de conus al een stuk hoger.
aangezien je ver onder de resonantiefrekwentie van de speaker blijft is er niet veel vermogen nodig om deze uitwijking te bekomen en ook weinig risico de woofer op te smoren.
Eerst moet je weten hoeveel spanning je nodig hebt voor je benodigde uitwijking.
Je kan dit testen door een DC voeding heel even over de speaker te zetten, en de spanning per 1 volt op te drijven. Je moet ook de klemmen eens omkeren voor de totale uitwijking te zien.
Dus voeding één volt, even kontakt maken, klemmen omdraaien, weer even kotakt maken en kijken naar het resultaat.
dan 2 volt, weer even kotakt maken enzv.
Ik stel voor dat je niet over 5 volt gaat, tenzij het een héél zware woofer is.
Bij welke spanning heb je voldoende uitwijking?
Ok, wat voor woofer ik ga gebruiken is nog niet exact vastgesteld, maar heb hier nog een oude die voldoende uitslag geeft bij 3 volt.
Nu is het dus zaak om de woofer langzaam naar buiten en binnen te laten bewegen zonder dat de spoel gaat verbranden.
Bij 3 volt piek zal de woofer heus niet doorbranden.
Nu is het een kwestie van een RC sinus of driehoekoscillator te bouwen en de tijdsconstante aan te passen dat je op 2Hz uitkomt. Er zijn schema's rond één opamp te over. Een driehoekoscillator is bij deze lage frekwentie aangewezen, zal eenvoudiger zijn en minder kans op stilvallen. Uitgang zal voldoende groot zijn (spanning) dus je moet enkel nog de stroom versterken , bvb via darlington in geaarde collector trap. Als laatste kleine eindtrap , complementair in geaarde collector zonder biasinstelling en de zaak is gepiept. Voeding niet meegerekend kom je hooguit aan €15 voor de onderdelen , print incluis.
groeten
Kris
Dank je kris voor deze informatie.
Ik ga op verder onderzoek hoe dit te bouwen en te testen.
Ik zal eerst een zoeken naar een schema.
Schema's lezen ne bouwen kan ik, maar zelf bedenken niet, daar ik niet van alle componenten hun werkning weet.
Het zal wel even duren voordat het definitefe resultaat er is, maar dan zal ik het met jullie allen delen.
[Bericht gewijzigd door Freddy Hooge op (28%)]
Ik heb hier een signaal generator liggen, aansluiten op een versterker en klaar. de frequentie kun je simpel regelen door een potmeter te verdraaien. het werkt op een 9V batterij.