Tuner geeft zeer vervormd geluid Beomaster 1900

Ik heb een B&O beomaster 1900 waarbij het tuner ontvangst zeer vervormd. De tape input werkt goed.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Ik vermoed dat je problemen hebt met FM ontvangst. Antenne signaal is voldoende? Afstemindicator geeft een goede aanduiding?
Manual/schema's heb je? Anders hier: http://www.davidbarraclough.plus.com/Beomaster/beo1900.htm

De FM ratiodetector zal iets verlopen zijn. De twee spoeltjes naast IC1. L2 en/of L3 ietjes bijstellen.
Helpt dt niet kan het elkotje in de ratiodetecor uitgedroogd zijn, C18.

Ja heb hier voldoende ontvangst.
Heb het blikje gevonden met de spoeltjes, daaraan draaien leverde geen goed signaal op. c18 kan uitgedroogt zijn, als ik het goed zie is deze 8.2pf ?
Die vervangen zou de oplossing moeten zijn of moet ik nog ergens ander opletten.

C18 zit in het blikje met spoeltjes en is 10µF.

Op het schema staat 8p2...of klopt er iets niet.

Hugo bedoelt C15.
Al zitten er vele slechte elco's in dit apparaat.
Soms blijf je ook met brom zitten op FM, ik weet niet meer uit mijn hoofd welke condensator dat ook weer was.

Je kijkt naar het verkeerde schema, met oa de front-end. Je moet schema 1b inkijken.

Zit tussen knooppunt R17-19 (-) en R18-20 (+)
Tweede schema bovenaan midden. C18, 10 uF.
Mac.
Edit: nrs weerstanden gecorrigeerd en ook de polairiteit C18, sorry.

Op 31 oktober 2011 22:43:15 schreef martijn A:
Hugo bedoelt C15.

Wel C18, tussen IC1 en IC2 zit de ratiodetector.

Ok. Ik heb het gezien. Moet daar perse een 63volt in of mag dat ook minder zijn.

Die mag ook 25V (en vast nog lager) of 40V zijn.

Toch wel mooi hè, zowel schematisch als opbouw van het app.
Ben altijd een bewonderaar geweest van B&O, maar ja was een beetje boven mijn budget toendertijd.
Mac.

Elco vervangen, maar geen verbetering..
Het geluid klinkt alsof hij net naast de zender staat afgestemd, bij alle frequenties.

Spanningen in het tunergedeelte nagemeten?

@Mc: Tijdloos design :)

Tijdloos design, maar gruwelijk getekende schema's. De schakelingen van B&O zijn vaak al origineel, maar door de manier waarop ze getekend zijn tevens verwarrend of zelfs compleet onbegrijpelijk.

@maartenbakker: Vond het schema van deze ontvanger anders best wel overzichtelijk; maar het is ook een kwestie van gewenning denk ik.
Ik had altijd problemen met Philips schema's: volg de pijl....zoek Bello...zoek, meetlat ernaastgelegd, oh...daar dus!
Heb nog de echte oude WEGA receivers gerepareerd, dat was ook lastig te volgen; maar zoals ik al vermeldde: het is een kwestie van de systematiek leren kennen van de verschillende merken en dan
merk je dat het steeda makkelijker te volgen is.
@Henry S. : inderdaad tijdloos, stond er steeds weer van versteld hoe plat sommige ontwerpen waren, zeker de voedingstrafo's waren
opmerkelijk in die tijd dat er nog geen ringkern trafo's werden gemaakt.
Groeten,
Mac.

Je hebt gelijk, ik ging ervan uit dat het er net zo uit zou zien als zoveel andere B&O-schema's, maar dit exemplaar springt er zeer positief uit.

Overigens kom je bij Philips al minstens 40 jaar nauwelijks met een liniaal te volgen pijltjes tegen, daar was Loewe in mijn beleving vroeger flink mee bezig. Philips tekende deelschakelingen op logische plekken en verbond die middels genummerde lijnen die samenkwamen in een soort verzamelpijlen (geen idee hoe ik het moet omschrijven, maar als je het gezien hebt weet je wat ik bedoel). B&O deed ook zoiets, maar dan op zo'n manier dat je de werking van de deelschakeling niet in een enkele oogopslag kon zien.

In het schema zie ik een AFC schakelaar. Zet de AFC eens uit; kun je nu beter (op minder vervorming) afstemmen?

Aan de detectorspoeltjes is gedraaid; weet je hoe je die moet afregelen?

Ik ben er een tijdje tussen uit geweest, maar ik kan weer verder met deze b&o. Dit is de eerste keer voor mij wat betreft b&o..
De spoeltjes afregelen heb ik nog nooit gedaan...
Ik zal eerst idd eens de spanningen meten of die wel goed zijn.

Een aantal punten gemeten en wat mij opvalt is dat er 27volt vanaf de voeding moet komen, maar die is maar 21volt.
Op punt R1 moet 4,3volt staan en is maar 2,8volt.
Zo ver ik kan zien klopt de rest wel, moet nog een paar punten meten, maar het is door (ouderdom) erg moeilijk te vinden allemaal..