Weerballonsonde met radiozendertje - Hulp gevraagd!

Waarde electrotechnici!

Vorige maand lanceerde ik een weerballon met een radiozendertje. Deze kwam tot 36km hoogte, en zond GPS info en live beeldjes over. Dit ging goed, ik had mijn resultaten vorige maand op dit forum in deze sectie nog laten zien (http://www.circuitsonline.net/forum/view/98376).

Nu zei al iemand dat ik het even had moeten laten weten van te voren, want de radio enthousiastelingen schijnen hier wel warm van te worden. Ik had dit destijds niet aangekondigd, omdat er een degelijke kans op mislukking was, en ik dan allemaal operators had laten zitten. Nou goed, de kans dat het dit keer goed gaat is groter aangezien het de vorige keer lukte in deze configuratie, dus ik zou het echt gaaf vinden als jullie kunnen helpen, het is aanstaande maandag tussen 1400 en 1600, te volgen vanaf heel NL en omstreken. Hoe het allemaal werkt enzo is te lezen op de link onderin dit artikel.

De configuratie dit keer bevat slechts: 1x piepschuim behuizing 1x parachute 1x ballon; 1x Beagleboard computertje; 1x GPS receiver; 1x tethered camera (Logitech of Powershot); 1x batterijbordje.

Als je meer wilt weten over eventueel helpen, kun je hier klikken:
http://www.timzaman.nl/?p=1985&lang=en

Thanks! Ik wil graag Bert alvast de groetjes doen.
PS: Ken je iemand die het misschien leuk vind om ook vanuit huis met zn radio de sonde te volgen? Spread the word! :)

Ik heb een scanner (UBC69XLT), maar geen goede antenne (Gewoon het meegeleverde stompje) en ben ook niet direct een HF figuur. (Hoewel enige basiskennis en de bereidheid bij te leren aanwezig zijn.)

Maar wel een grote interesse in High Altitude projecten. En ik draai linux (Zag dat langskomen het filmpje vorige keer).

Kan ik van nut zijn? Ik zit in Leiden BTW.

Op 1 november 2011 19:53:58 schreef tzaman:
Thanks! Ik wil graag Bert alvast de groetjes doen.

You talkin' to me?

Indien ja, dan lees ik tussen de regels dat je verwacht een hoop flauwe commentaar te krijgen van een sociaal inepte mierenschroevende eikel. Het zou jammer zijn dat je het zo opgevat zou hebben, want het zou - hopelijk - een compleet incorrecte indruk geven. In tegendeel zelfs - ik vind je project geweldig, steun het ten volle, en wil best met mijn ontvanger uitrukken.

Hoewel, ik woon in New York, en zelfs met de meest onverwachte ducting ga je geen 6000km overbruggen op 70cm. Moest je echter overwegen om nog snel een 40/20/10m oscillatorblikje met een stuk draad aan je datastroom te knopen, dan is het niet onmogelijk dat ik je hier ontvang.

Zou je het doen, dan ben ik zeker van de partij.

Leuk, zeker als je ook radioamateurs er bij kunt betrekken. Aangezien 434 MHz gewoon in de amateurband zit.

Het lijkt me dat je deze oproep vooral zou willen doen op internet-plaatsen waar veel radiozendamateurs bij elkaar komen.

Dit forum is daar geen geweldig goed voorbeeld van.

[Bericht gewijzigd door joopv op (24%)]

Is het niet handiger om zo'n experiment in het weekend te doen? Op weekdagen zullen er niet veel mensen zijn die in de gelegenheid zijn om te luisteren (altijd weer dat werk he!)

Helaas moet ik werken, anders had ik hem wel willen volgen.
Je kunt ook een oproep doen op zendamateur dot com.
http://www.zendamateur.com

73 PA2HW

Morgen geen werk maar F-examen.
Oproep kan je ook plaatsen op www.hamforum.nl/

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (44%)]

Op 1 november 2011 21:56:45 schreef Henry S.:
Morgen geen werk maar F-examen.

Suc6! Maar het is maandag (de ballon bedoel ik)

zonder de pret te willen drukken.

van de website

Mag dit zomaar?

Ja. De Nederlandse wet is er heel duidelijk over: als het niet commercieel is en 4km van een vliegveld vandaan is vinden ze het niet interessant. Ik heb al met luchtverkeersleiding gebeld en die vonden het niet zo boeiend. Het KNMI lanceert meerdere van deze ballonnen elke dag.

Wetgeving.
Regeling kabelvliegers en kleine ballons

Artikel 3. Kleine vrije ballons

1. Een kleine vrije ballon met uitzondering van een speelgoedballon, wordt niet gebruikt:
a. anders dan voor gebruik ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek, waaronder begrepen het gebruik voor meteorologische doeleinden;
b. boven het grondgebied van een vreemde staat, tenzij met machtiging van die staat en in overeenstemming met de voorschriften of beperkingen gesteld door die staat;
c. voor het meevoeren van voorwerpen met een gezamenlijke massa van 4 kg of meer dan wel een afzonderlijke massa van 3 kg of meer;
d. voor het meevoeren van voorwerpen met een massa van 2 kg of meer, waarvan de oppervlakte-dichtheid meer bedraagt dan 13 gr/cm², en
e. indien voor het meevoeren van een voorwerp een bevestigingsmiddel wordt gebruikt dat een botsingskracht van 230 Newton of meer vereist om het voorwerp van de ballon te scheiden.
2. Een meegevoerd voorwerp met een massa van 30 gram of meer en een oppervlakte-dichtheid van 5 gr/cm² of meer wordt voorzien van een valscherm dat de daalsnelheid beperkt tot maximaal 5 m/sec.
3. Voor het oplaten van een kleine vrije ballon binnen een afstand van 8 km van de grens van een gecontroleerde luchthaven is de toestemming vereist van de betrokken plaatselijke luchtverkeersleidingsdienst; deze toestemming kan worden geweigerd als de vaart van de ballon – gezien de heersende windrichting – zal voeren over het landingsterrein of over gebieden in de omgeving daarvan, waarover luchtvaartuigen naderen of vertrekken en waardoor de orde en regelmaat van het luchtverkeer wordt verstoord.
4. Het voornemen tot het oplaten van een kleine vrije ballon binnen een afstand van 3 km van de grens van de niet-gecontroleerde burgerluchthavens wordt tijdig, doch uiterlijk twee uur vóór de voorgenomen oplating ter kennis gebracht aan de betrokken havenmeester. Indien de vaart van de ballon – gezien de heersende windrichting – zal voeren over het landingsterrein of onmiddellijke omgeving daarvan kan de havenmeester aanwijzingen geven om te voorkomen dat het luchthavenverkeer wordt verstoord of in gevaar gebracht.
5. Degene die een kleine vrije ballon wil oplaten binnen een afstand van 3 km van een zweefvliegterrein stelt al het mogelijke in het werk om vooraf overleg met de gebruiker van dat zweefvliegterrein te voeren.

Er zijn dus wel degelijk regels voor het oplaten van ballonnen, maar ik heb geen idee hoe groot jullie ballon en hoe zwaar de payload is en kan dus niet

Gezien de TU delft op 6,5km van vliegveld zestienhoven ligt, zou ik toch voorzichtig zijn.

Op 1 november 2011 20:21:41 schreef Lucky Luke:
Ik heb een scanner (UBC69XLT), maar geen goede antenne (Gewoon het meegeleverde stompje).
Maar wel een grote interesse in High Altitude projecten. En ik draai linux (Zag dat langskomen het filmpje vorige keer).

Kan ik van nut zijn? Ik zit in Leiden BTW.

Een stompje kan best werken, met de autoantenne haalden we al eens 70km. Het beste werkt gewoon even een koperdraadje van 17cm afknippen met wat ground eronder zodat je een quarterwave hebt. Je zou dus heel erg goed van nut kunnen zijn! Hier vind je hoe je die software op linux built: http://ukhas.org.uk/projects:dl-fldigi:build-ubuntu . Als je het leuk vind kan je ook met de jongens op freenode.net praten (IRC) op #highaltitude.

@Bert_mc: ik mag je graag bert, ik ben zelf namelijk ook een beetje een zeikerd :)

@joopv nee maar er zei iemand hier wel dat hij het eerder had willen horen, en ik heb echt zero radioamateur connecties, hoewel ik zelf wel de zendlicentie heb. Op 434Mhz mag jan en alleman op 10mW zenden, europees licentievrij.

Ik zal even oproepen op andere fora :)

Wat is het zendvermogen ?
Bij de jaarlijkse ballonvossenjacht kan ik de ballon seconden na het oplaten horen met een 8dB spriet. Maar dat is op 144 MHz, maar ik kan wel kijken op 433 als ik thuis ben (midden Nederland)

Lees net je bericht, De mazzel is dat ik vrij ben. Zal zeker monitoren onvoorziene omstandigheden daargelaten. Zal mijn zendvrienden van de NVRA ook opmerkzaam maken op deze actie. QTH is Haarlem. ben benieuwd.

Op 1 november 2011 23:21:30 schreef JoWi:
Wat is het zendvermogen ?
Bij de jaarlijkse ballonvossenjacht kan ik de ballon seconden na het oplaten horen met een 8dB spriet. Maar dat is op 144 MHz, maar ik kan wel kijken op 433 als ik thuis ben (midden Nederland)

10mW slechts. Erg zwak signaal, mijn ervaring is dat je met een quarterwave wel richting de 100km kan halen max, en met een 11el yagi moet 250km wel lukken. Het radiozendertje is ontzettend degelijk (Radiometrix NTX2). De frequentie kruipt wel een beetje omhoog door de kou uiteindelijk.

Op 1 november 2011 23:29:40 schreef Captain:
Lees net je bericht, De mazzel is dat ik vrij ben. Zal zeker monitoren onvoorziene omstandigheden daargelaten. Zal mijn zendvrienden van de NVRA ook opmerkzaam maken op deze actie. QTH is Haarlem. ben benieuwd.

Thanks!!!

Op 1 november 2011 22:17:32 schreef jovak:
Er zijn dus wel degelijk regels voor het oplaten van ballonnen, maar ik heb geen idee hoe groot jullie ballon en hoe zwaar de payload is en kan dus niet
Gezien de TU delft op 6,5km van vliegveld zestienhoven ligt, zou ik toch voorzichtig zijn.

Mij hoor je niet zeggen dat er "Niet degelijk" regels voor zijn. Ze zijn alleen relatief soepel in Nederland met specifieke wetgeving.
Maar ik heb al gebeld met de toren van vliegveld Zestienhoven, die hebben een fax van Schiphol, die ik ook al heb gebeld, zodat ze weten dat ze iets kunnen verwachten, en ik heb afgesproken hun nog even een kwartier voor oplating te bellen just in case.

[Bericht gewijzigd door tzaman op (28%)]

Better safe then sorry ;-)

Ik zie dat je de tekst op de website al aangepast hebt.

Misschien dat ik maandag als ik beetje optijd naar mijn werk kan, mee kan luisteren naar de telemetrie. QTH is dan schiphol-oost

Ik denk niet dat ik maandag kan luisteren maar misschien dat het lukt.
QTH is zuid limburg.

Op 1 november 2011 22:29:41 schreef tzaman:
[...]
Een stompje kan best werken, met de autoantenne haalden we al eens 70km. Het beste werkt gewoon even een koperdraadje van 17cm afknippen met wat ground eronder zodat je een quarterwave hebt. Je zou dus heel erg goed van nut kunnen zijn! Hier vind je hoe je die software op linux built: http://ukhas.org.uk/projects:dl-fldigi:build-ubuntu . Als je het leuk vind kan je ook met de jongens op freenode.net praten (IRC) op #highaltitude.

Grmbl. Scanner doet alleen FM.

Voor niks creatief met kurk een kapotte kleerhanger (nu wel iig) en een kroonsteen aan de slag gegaan.
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_5051.jpg
Beide sprietjes lopen 35cm door na het bochtje, dat moet dus een dipooltje voorstellen. Geen idee of het ook wil werken want ik ontvang niks...

(Connector met coax komt van een oude probe met draadbreuk dichtbij de probe)

Op 1 november 2011 22:01:27 schreef flipflop:
[...]
Suc6! Maar het is maandag (de ballon bedoel ik)

Waar het hart van vol is... Ja idd, helemaal niet opgelet.

(En gehaald btw)

Gefeliciteerd.
Wat gaat de Call worden?

Topickaap, maar toch van harte :)

@ Henry

Gefeliciteerd,en welkom bij de club.;-)

Volgens mij ging het mis. De ballon was al om half twee opgelaten en hield er even na twee uur mee op. En dat was net de tijd dat ik het spul aanzette. Het enige wat ik nog gedurende anderhalf uur hoorde was een carrier die wat wiebelde en 7 kHz te hoog zat.

Ik heb deze namiddag ook even geluisterd en hoorde rond 14u30 - 14u50 dit op 434.650 Mc: http://users.telenet.be/on6hn/ballondelft.mp3

Even hoger op 434.658 Mc zat een continue draaggolf, was 1 van beiden de ballon ?

Mijn QTH is Tongeren Belgie JO20RS (20 Km ten westen van Maastricht)

groeten