http://www.uploadarchief.net/files/download/eagle%20tekening.jpg
Dit is een versterker die ik wil gebruiken als meet instrument voor het luisteren naar signaal in een tuner/reciever.
graag wil ik hier een volumeregelaar op en zou ik willen weten waar ik het signaal op moet zetten.
[Bericht gewijzigd door hambo123 op (26%)]
Waarom wil je specifiek die versterker gebruiken?
Want als je je keuze voor deze versterker al hebt gemaakt, welke criteria heb je gebruikt?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dat is geen versterker, dat is een onleesbaar en waarschijnlijk onzinnig schema van een apparaat waar toevallig 2 IC's inzitten die mogelijk als versterker zouden kunnen werken.
Ik ga verder in je andere topic.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
ja zie ik duurte me even te lang voor een reactie maar die tekening heb ik gemaakt van het printje wat ik voor me heb liggen dat moet een versterker zijn en die zou ik voor deze toepassing kunnen gebruiken
maartenbakker
Golden Member
Het schema is sowieso veel te klein afgedrukt om helemaal goed te ontcijferen, maar ik vermoed dat je er wat foutjes in hebt zitten of dat je het extreem onduidelijk uitgewerkt hebt. Begrijp me niet verkeerd, ik juich het reverse-engineeren altijd van harte toe maar je zult nog iets moeten oefenen. Tip: stel de onderdelen in een logische van-links-naar-rechts volgorde op en oefen met pen en papier, niet met Egel. Je kan je papiertje dan scannen of fotograferen. Ik doe het meestal nog steeds zo als ik even snel iets wil tonen.
Als je even meldt om welke TV het gaat (ik gok Grundig, Philips of Thomson) en/of een foto'tje van de module plaatst, dan heb je waarschijnlijk binnen no-time een correct schema.
Overigens zijn modjes nooit zo blij met ongeduldig nieuwe topics in verschillende forumcategorieen openen, dus even afwachten wat ze gaan doen (in dit topic staat op dit moment de meeste zinnige informatie, dus ik zou vermoeden dat ze het andere dichtgooien).
Hier 2 foto's van het printje
maartenbakker
Golden Member
Zal je altijd zien... Dan is het net een type dat ik niet ken, terwijl ik toch duizenden TV's van binnen ken. Ik gok Thomson. Staan er opdrukken/nummers/stickertjes op of weet je nog van welk chassis of model TV het ding kwam?
Terwijl ik nog eens zoek, is het misschien wel een idee om alvast even een grotere/scherpere afbeelding van je schema te plaatsen. Onoverzichtelijk of niet, iets is beter dan niets. Zie ook mijn tips die ik achteraf nog in het vorige bericht erbij heb geschreven.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (26%)]
Ja dat tekenen vind ik nog vrij lastig maar heb het wel precies zo gedaan zoals het op de print zit..
Er staat alleen maar duitse begrippen op en verder geen type nummers of plaatjes. ik zou niet weten uit wat voor tv het komt.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (39%)]
Als het om een signaalvolger gaat dan denk ik dat je eenvoudigweg dit schema kan gebruiken in plaats dat je gaat uitwortelen welke kleine modificaties jouw "schema" nog nodig heeft...
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Ik denk dat deze versterker uit een Grundig TV afkomstig is.
De rode connector en 2 pins aansluitingen links en rechts zullen de voedingsspanning dan wel lijnsignaal zijn. Een scherpe foto van de onderkant kan hierover uitsluitsel bieden.
Post overigens eens een foto of het type van de IC's tegen het koelblok. Een datasheet zoekt in deze situatie een stuk handiger!
Toevoeging:
De luidspreker uitgangen lijken mij aan de achterzijde van het koelblok te zitten. In ouderwetse DIN vorm wel te verstaan.
[Bericht gewijzigd door Piet elektro op (16%)]
maartenbakker
Golden Member
Uit de kleine lettertjes maak ik nog net op dat het om een of andere TDA20xx gaat.
Indien de print van Grundig is (en bij eigenlijk elk ander merk ook!) staan er nummers op de print. Indien niet bovenop of op een etiketje dan toch onderop.
Advies aan de TS: Nog een keertje goed zoeken of gewoon echte macrofoto's van de module plaatsen, en zoals ik al vroeg het schema op een fatsoenlijke resolutie plaatsen. Dat vroeg ik niet voor niets. Een leesbaar schema zelfs als het onoverzichtelijk of foutief is, is altijd beter dan eentje waar je niet aan kan zien of het nou goed of fout is!
P.S. Ik ben niet boos ofzo, maar als je geholpen wilt worden is het altijd handig je helpers te helpen 
Op 3 november 2011 12:50:35 schreef hambo123:
http://www.uploadarchief.net/files/download/eagle%20tekening.jpgDit is een versterker die ik wil gebruiken als meet instrument voor het luisteren naar signaal in een tuner/reciever.
graag wil ik hier een volumeregelaar op en zou ik willen weten waar ik het signaal op moet zetten.
Begin eens met de datasheet van de IC's.
Dat zijn 2 keer een TDA 2030 en sticker op de print waar de volgende nummers op staan 81572 051
296 7.042
op de print zelf staat
624/390-81572 d
hieronder nog een foto van mijn schema
http://www.uploadarchief.net/files/download/heike.jpg
[Bericht gewijzigd door hambo123 op (25%)]
Piet elektro
Dan weet ik zeker dat je met deze datasheet feitelijk alle kan herleiden. Echter wil je de versterker gebruiken waar hij voor gemaakt is. Immers om signalen van een tuner (lijn niveau?) te versterken en te beluisteren.
Daarom nogmaals de vraag of je een scherpe foto van de onderzijde kunt plaatsen. Dan is het namelijk simpel om de in en uitgangen te benoemen.
maartenbakker
Golden Member
Dank voor het grotere schema. Ik kan nu met zekerheid zeggen dat er een paar dingen niet kloppen. In elk geval het stukje rond de 2 transistoren, en de luidsprekers zitten nu niet aan de uitgangen maar alleen aan een RC-netwerkje dat parallell met de luidspreker staat. Verder mis ik de ingangen. Waarschijnlijk is er nog wel meer ook.
Ondertussen ga ik nog even met de nummers aan de gang, is geen Grundig maar zoek ik in de hoek van Thomson en/of Saba.
Nog een reverse-engineering-tip: gebruik de echte positienummers, want daar zie ik ook twijfelpuntjes. Noem er voor de zekerheid eens een paar, ik wil graag weten of ze met meer dan 1 letter beginnen.
Piet elektro
Eeum Maarten en de rest, ik zie dat dit topic in Schoolvragen staat, misschien dat de TS dit wat nader kan omschrijven. Is het daadwerkelijk een opdracht van school?
Mogelijk een opdracht om van een gegeven printontwerp zelf een schema te reverse-engineren?
De opdracht lijkt me wel duidelijk...
Deze komt niet van school maar ik wil gewoon graag weten wat ik moet doen om slimmer te worden
Piet elektro
Het is mij zeker niet duidelijk.
Even herformuleren, je wilt de versterker gebruiken als signaalvolger (lees ook de post van Sonytech). Hiervoor heb je een reeds bestaande PCB met versterker uit een tv welke je wilt ombouwen voor dit doel.
Omdat het toch in de sectie schoolvragen staat toch een vraag aan je: Op welke pin van de TDA2030 zou je audiosignaal moeten toevoeren? En op welke pin zou het signaal (in versterkte vorm) weer naar buiten komen?
Hint: bekijk de datasheet!
maartenbakker
Golden Member
Sectie schoolvragen zal wel een vergissing zijn.
Om de juiste documentatie sneller te vinden zou ik graag nog weten hoe de positienummers van bijvoorbeeld de TDA2030's eruit zien. Bijvoorbeeld I01, IC01, IS01 of IL01 kan al veel schelen in zoekwerk. Ook de datumcode op IC of vermogenstransistor kan helpen.
Ondertussen om slimmer te worden: Ga het hele schema na op fouten, een paar die ik zo zag zitten heb ik al gemeld. Pak dan pen en papier en ga de boel net zo lang opnieuw tekenen tot alles op een logische en overzichtelijke plaats staat en liefst tot alle fouten eruit zijn.
Een mogelijk bruikbare tip is om als je eenmaal een printspoor volgt, eerst alle onderdelen die daaraan hangen in te tekenen (de plaats kan dan wel eens ongelukkig zijn, maar dat corrigeer je als je het schema achteraf opnieuw tekent) en dan per onderdeel weer na te gaan waar het andere pootje aan hangt. Doel is om zo min mogelijk over te slaan, zoals je bij de uitgangspennen van de IC's bijvoorbeeld nog wel had gedaan. Gebruik ook de echte positienummers (voorzover je dat niet gedaan had, zie vraag hierboven), dan kan je ook sneller zien of je een onderdeel 'al hebt'.
Nog een tip: gebruik een massasymbool voor alles dat aan de middenaftakking van de trafo hangt. Scheelt een hoop in overzicht.
In een datasheet van de TDA2030 zullen wel wat simpele schakelvoorbeelden staan die als hint kunnen dienen. De diodes tussen de uitgangspen en de voedingsaansluitingen van het IC zullen daar wel niet instaan, maar die vormen simpelweg een extra bescherming. Wat die transistoren doen, zal ook nog uitgezocht moeten worden.
P.S. @Piet, Sonytech, hambo123: misschien is dit niet de handigste versterker als signaalvolger, vanwege het hoge uitgangsvermogen, maar hij is prima geschikt om in een luidsprekerbox te bouwen en voor een MP3-speler te gebruiken. Heb ik zelf ook gedaan met zoiets. Als project is het dus sowieso interessant.